Search
Close this search box.
Search

خانه ویلایی بلور | شرکت مهندسین مشاور نهصد

خانه ویلایی بلور | شرکت مهندسین مشاور نهصد
موقعیت: ایران، اصفهان
معمار: امین ترکان
تیم طراحی: علی گرجیان، مریم شعبانی، عالیه نادری
نقشه های فاز ۲: نیلوفر بیگی، پگاه کاظمی، یاسمن ارشادی، آیدا موسوی
مساحت کل: ۲۲۰۰ مترمربع
مساحت زیربنا: ۸۴۶ مترمربع
اجرای پروژه: مهندس رضا ساوج
طراحی سازه: سازه بتنی-ترکیب پل ها و سقف های فلزی
طراحی تأسیسات: مهندس محسن فضیله
هوشمند سازی: مهندس حسن زاده
عکس: علی گرجیان جلفایی
مشاور رسانه ای: علی فضیله
سال طراحی پروژه: ۱۳۹۵
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۴
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۶
جوایز: مدال بهترین پروژه‌ی طراحی داخلی (رتبه  نخست) سال ۱۳۹۸ در دسته‌ی مسکونی- ویلا

شرح این پروژه شبیه به یک داستان درام از زندگی انسان هایی است که میانشان با طبیعت فاصله قرار دارد. کارفرما در منطقه مرغ اصفهان و محدوده ای در اطراف شهر دارای زمینی بود که اطراف آن توسط زمینهای کشاورزی و تعدادی ویلاهای مسکونی احاطه شده بود.

با توجه به موقعیت آب و هوایی منطقه، طراحان با بستری خشک و با سبزینگی محدود روبرو بودند. این درحالی بود که کارفرما از طراحان خواسته بود تا حد امکان از حداکثر میزان طبیعت داخل ویلایش استفاده کنند. طراحان با توجه به تجربه ای از گذشتگان و معماری شهرهای کویری داشتند، می دانستند که شهرت باغ های ایرانی در شهرهای کویری به سبب ایجاد فضایی سرسبز در دل زمین هایی کاملا خشک است. بدیت ترتیب طراحان تصمیم گرفتند تا با یک حرکت مفهومی به واسطه یک عنصر طبیعتی را که ایجاد کرده اند، به فضای داخلی بکشانند. در این میان آب به عنوان یک عامل ارتباطی درون و بیرونی انتخاب شد و به دنبال آن مفهوم شفافیت به عنوان رویکرد اصلی در پروژه قرار گرفت و ارتباط میان فضاها را شکل داد.

پاسخ معمای طراحان در داستان طراحی این پروژه، چنین شفافیتی در چندین سطح افقی و عمودی بود. شفافیتی تزیین شده با شیشه هایی رنگی و انعکاس نورهای رنگی در محیطی با سقف های بلند و ترکیب آن ها با چوب که فضایی کاملا گرم را در مسیر عمودی راه پله ها ایجاد کرده است.

طراحان یک شکاف عمیق در وسط مکعب مستطیل شکل ایجاد کردند. شکاف موجود این فرصت به طراحان داد تا بتوانند طبیعت موجود در باغ را به واسطه نور و یک استخر طویل به فضای داخلی ساختمان بکشانند.

فضاهای عمومی و خصوصی ساختمان در غالب یک فرم مکعب سازماندهی شدند. آب به عنوان نمادی از طبیعت، سالن پذیرایی خصوصی، اتاق های خواب و بخش های عمومی و فضای آشپزخانه را از یکدیگر جدا ساخت. در ادامه این داستان پل‌های شیشه‌ای و صفحات شفاف عمودی دید گسترده تری برای کنترل محیط به کارفرما می داد.  به این صورت افراد با خیالی آسوده میتوانستند بازی کودکان خود را در محیط بزرگ باغ تماشا کنند.

در این بخش کار طراحان به عنوان معمار به اتمام رسید. آن ها توانستند به یک سوال پاسخ دهند و میان یک خانواده و طبیعت در فضایی معمارانه رابطه ای دوستانه برقرار کنند.این کار بدون هزینه‌های اضافی فضایی شیک و ارتباطی هیجان‌انگیز بین طبقات به وجود آورد.

در نتیجه باید گفت که نگاه طراحان به این مفهوم، نگاهی عمیق و ریشه ای برای حفظ احترام متقابل میان انسان و طبیعت در مقیاس منطقه بود.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی لاینز | آتلیه معماری آتی زیست ایده

ساختمان مسکونی لاینز | آتلیه معماری آتی زیست ایده موقعیت: ایران، تهران، بلوار کاوه معماران: محمد عادلی، پیام سلیمانی رفیعی تیم طراحی: نگین طاووسی، یاسمن نیکبخش طهرانی مساحت: ۲۳۰ مترمربع سال: ۱۳۹۶ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح

ادامه مطلب »

سینما فور دی

یکی از نرم افزارهای حرفه ای در زمینه ی طراحی 3 بعدی می باشد. اگر به دنبال رسیدن به نتایج حرفه ای هستید این محصول برای شما امکانات بیش از پیش در زمینه ی فیلم، تلویزیون، ات، شبیه سازی های علمی، معماری، طراحی محصول و یا هر رشته ی دیگر، فراهم می نماید به علاوه در راستای کامل سازی ظاهری مدل کاربر، تمامی مولفه های استاندارد و پیشرفته را در اختیارتان قرار می دهد. برای مثال در زمینه ی انیمیشن، ابزارهای پیشرفته ای را در اختیارتان می گذارد که به کمک آن می توانید شبیه سازی ها و مدل سازی های طبیعی و مختلفی داشته باشید، شما می توانید به راحتی حرکت مو در اثر وزیدن باد را پیاده سازی کنید. به کمک این نرم افزار می توانید سایه روشن های زیبایی به صحنه های دلخواه تان بیافزایید. از دیگر خصوصیات بارز این نرم افزار بهره گیری از موتور قدرتمند و سریعی است که امکان پردازش بیش از 64 پروسس را به صورت همزمان فراهم می کند.

ادامه مطلب »

کافه رستوران گرتا | گروه معماری پایاپیرنگ

طراحی داخلی کافه رستوران گرتا | گروه معماری پایاپیرنگ موقعیت: ایران، شیراز معماران: اشکان قشقایی، سمانه متقی پیشه، پویا رنجبر مساحت: ۳۰۹ مترمربع تیم طراحی: پریسا حسینی، الهام درویش، رسول فتح اللهی، ایمان پورابراهیم عکس: سمانه متقی پیشه، احمد میرزایی سال: ۱۳۹۷ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان

ادامه مطلب »

بازسازی ساختمان اداری رایکا | دفتر معماری چکاد

بازسازی ساختمان اداری رایکا | دفتر معماری چکادموقعیت: ایران، تهرانمعمار: فربد مهرازتیم طراحی: زینب عمران، محمد محمدزاده، نرگس صمدی، نوشین آقامحمدیسرپرست کارگاه: مهندس سعید اسکندریمساحت: ۲۲۰متر مربعسال: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می

ادامه مطلب »

بازسازی خانه خورشید | استودیو راوی

بازسازی خانه خورشید | استودیو راویموقعیت: ایران، تهرانمعمار: خوشید مظاهریگرافیست: معصومه شفیعیمساحت: ۸۲ مترمربعسال: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. خانه خورشید بازسازی یک واحد مسکونی با مساحت ۸۲ متر مربع بود.

ادامه مطلب »

ساختمان عسگری نژاد | بهروز احمدی

ساختمان عسگری نژاد | بهروز احمدی موقعیت: ایران ، تهران ، الهیه معمار: بهروز احمدی کارفرما: مهندس عسگری‌نژاد نوع زمین‌ها: شمالی مساحت ساختمان: 1070متر مربع (در دو زمین مجاور) مصالح: نمای سیمانی با جزئیات سفالی و پنجره‌ی آلومینیومی سازه: اسکلت فلزی و طاق ضربی تعداد طبقات: چهار واحد مجزا در

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.