Search
Close this search box.
Search

شیراز مال | دفتر معماری شهرنیاز

شیراز مال ، دفتر معماری شهرنیاز
موقعیت: ایران، شیراز
معماران: نیاز اسمعیلی، شهرام زارع
همکار معماری: حسین شکوهی
طراحی و معماری‌داخلی: نیاز اسمعیلی
کارفرما: ماشاالله مصاحب، بیژن نیک‌سرشت و روح‌الله مصاحب
نورپردازی: همراه قشقایی
گرافیک: مریم ابراهیم‌نژاد حقیقی 
مساحت زمین: حدود 5000 متر‌مربع
مساحت زیربنا: حدود 40000 متر‌مربع
عکس: آرش اختران
اتمام پروژه: 1400

شیراز مال جامعه معماران ایران

حجم کلی پروژه که چرخش کلی دو مکعب در دو نمای اصلی ساختمان را نشان می‌دهد با توجه به بستر، جهات جغرافیایی، دید مناسب و نیز بهترین بهره‌گیری ازسطح اشغال زمین در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه این پروژه در بستری با ارزش اقتصادی زیاد واقع شده است توجه به استفاده‌ی حداکثری از زمین بسیار حائز اهمیت بود و ما سعی کردیم با ایجاد چرخش در این دو مکعب (که حتی منجر به داشتن کنسولی در حدود ۸ متر در جنوب شرقی بنا شد) در کنار استفاده‌ی بهینه از زمین، حجمی نسبتا پویا را ایجاد کنیم.
این دو مکعب از دو متریال کاملا متفاوت یکی آجر (متریالی تو‌پُر، سنگین و صلب) و دیگری شیشه با داشتن شفافیت و انعکاس در کنار هم در ‌نظر‌گرفته شده‌اند. استفاده از آجر به عنوان مصالحی با داشتن هویت بومی (البته با رنگ و ترکیبی جدید) در کنار شیشه ترکیبی ایجاد کرده‌اند که به نوعی تصویری از خاطره‌ی دیروز در آینه‌ی امروز است.

شیراز مال جامعه معماران ایران

ایجاد دو فضای نیمه‌باز در بدنه‌ی اصلی ساختمان در کنار ایجاد تنوع فرمی، ارتباط بصری قوی را ایجاد کرده‌اند که خصوصا در بالکن اصلی با ایجاد حس و حالی ارگانیک در سقف خصوصا در شب با نورپردازیِ خاص باعث شاخص شدن این فضا و کشش به این سمت شده‌اند.
عموما فضاهای تجاری خود را با بدنه‌های بسته در منظر شهری مطرح می‌کنند ولی در اینجا به لحاظ ترکیب فضاهای تجاری با فضاهای تفریحی، اداری و فرهنگی از بدنه‌ی شفاف (شیشه سانرژی) در کنار بدنه‌ی بسته استفاده شده است تا بدین شکل حضور افراد و اتفاقات داخلی ساختمان از بیرون قابل رویت بوده و در شب نیز با نورپردازیِ خاص، این فضا‌ها جلوه‌ی بصری در بدنه‌ی شهری ایجاد شود.
به لحاظ خوانایی و گرافیک محیطی مجموعه، از شش پالت رنگی در طبقات پارکینگ، اداری و تمامی تابلوهای راهنما استفاده شده است.

شیراز مال جامعه معماران ایران

استفاده از ۳ رنگ شاخص از این پالت (سبز پسته‌ای، سرخابی و نارنجی) در پارکینگ با توجه به خاص و تاثیر‌گذار بودن این رنگ‌ها باعث آدرس‌دهی مناسب پارکینگ‌ها برای استفاده‌کنندگان شده است.
استفاده از رنگ‌های خاص در ورودی طبقات اداری و نیز تابلو‌ی ورودی هر واحد نیز شخصیت طبقات اداری را مشخص‌تر و خوانا‌تر کرده‌اند.
فرش ایرانی به عنوان یکی از با ارزشترین هنرهای ایران شناخته می‌شود که شامل ترکیبی از گره‌ها، نقش‌ها و رنگ‌هاست و شاید بتوان به نوعی تجسم این گره‌ها را در آجرکاریِ بناهای ایرانی نیز دید. در بدنه‌ی شیراز مال ما آجرها را با ابعادی کشیده و با ترکیبی (درون و بیرون) مانند گره‌های فرش به گونه‌ای در‌هم بافتیم که در روز با ایجاد سایه روشن و در شب با قرار دادن منابع نوری دست‌ساز هماهنگ با سایز آجرها ترکیبی ایجاد کنند که شخصیت ایرانی ساختمان را نشان دهد.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.