Search
Close this search box.
Search

کافه‌رستوران کوپر | دفتر معماری پیدا

کافه‌ رستوران کوپر ، دفتر معماری پیدا
موقعیت: ایران، مازندران، ساری، جاده‌ی فرح‌ آباد
معماران: فرداد زحمتکش‌راد، امیررضا ناصری‌فرد
تیم طراحی: فاطمه پوراسمائیل 
طراحی و معماری داخلی: فرداد زحمتکش‌راد، امیررضا ناصری‌فرد
کارفرما: نوید پورکاظمی، نیما پورکاظمی
مجری: دفتر معماری پیدا 
نورپردازی: بانی نور
مهندس تاسیسات: علی باباجانی 
مهندس سازه: صنایع فلزی پولاد 
مساحت زمین: 800 مترمربع
مساحت زیربنا: 280 مترمربع
عکس: استودیو دید
اتمام پروژه: 1397

کافه‌ رستوران کوپر جامعه معماران ایران

جاده‌ی دریا، نامش زیباست، به دل می‌نشیند، آنقدر که به محض شنیدن بدون آنکه چیزی ببینی، ذهن تصویری از جاده‌ای رویایی، درگیر با طبیعت به سوی دریای بیکران تصور می‌کند. اما این تصویر خیالی فقط تا زمانی دوام می‌آورد که از میدان خزر شهرستان ساری چند کیلومتری به سمت شمال حرکت کنی. آثار طبیعت از بر اصلی جاده، به طور تقریبا کاملی حذف شده و به غیر از معدود زمین‌های لب جاده‌ای که به مرور زمان به تصرف درختان و طبیعت شمال شرق مازندران در‌آمده‌اند (که معمولا یا تکلیف صاحب آنها مشخص نیست یا صاحب آنها، ارگان‌های دولتی یا خصوصی هستند که هنوز برای ساخت و ساز دست به کار نشده‌اند)، آثاری از درختان و طبیعت دیده نمی‌شود. پس رویایی هم نیست، چون چیزی برای رویاپردازی وجود ندارد، درصد زیادی از جاده را کارگاه‌های صنعتی و مصالح‌فروشی‌ها و مابقی را رستوران‌ها و کافه‌هایی که بدون پیروی از نظامی مشخص در باب معماری و شهرسازی، در میان همسایگان صنعتی و تولیدی خود، بی‌رویه تکثیر شده‌اند، تشکیل داده‌اند.

کافه‌ رستوران کوپر جامعه معماران ایران

از آنجاییکه جاده به دریا و منطقه‌ی توریستی فرح‌آباد منتهی می‌شود، یکی از مقاصد محبوب شهروندان ساری برای هواخوری‌های شبانه، کافه‌گردی و رستوران‌گردی است و از طرفی، معمولا در ایام تعطیل، پذیرای مسافرانی از سرتاسر کشور نیز هست. تعداد رستوران‌ها و کافه‌ها کم نیست، برخی دارای مراکز خرید و سرگرمی هم هستند. به غیر از چند مورد که می‌توان تاملی در معماری و شیوه‌ی ساخت آنان کرد، مابقی، ساختمان‌ها و مراکز کالا‌گونه‌ای هستند که سرتاسر جاده به چشم می‌خورند. به دلیل عدم سوگیری درست بناها از نگاه معماری و نبود پاسخی درست در جهت نیازهای موجود، بسیاری از آنها مورد استقبال قرار نمی‌گیرند و یا در مقطع بسیار کوتاهی رونق دارند و پس از مدتی، جای خود را به کسب و کاری جدید می‌دهند. این عدم ماندگاری که نبود تفکر معمارانه را فریاد می‌زند، بدون توجه به زمینه، طبیعت را نابود و حتی مشتری و بازار را هم از دست می‌دهد، حاصل توسعه‌ی جاده‌ی دریا در سال‌های اخیر است. انگار تنها چیزی که باقی مانده است، همین نام دلنشین و البته آب و هوای مناسب منطقه است که هنوز تسلیم بشر و ساخته‌های بی‌رویه‌اش نشده است. حوالی کیلومتر ۱۴ جاده در ضلع غربی اتوبان، ساختمانی 6 طبقه به چشم می‌خورد که اواسط دهه‌ی ۹۰ شمسی در میان سیل ساخت و سازهای صرفا اقتصادی منطقه به عنوان مرکز تجاری-اداری لاویسان تاسیس شده بود. دسترسی ساختمان از جاده‌ی اصلی از طریق حیاطی شرقی که در واقع بیشتر پارکینگ است تا حیاط، برقرار می‌شود. ورود به ساختمان پس از بالا رفتن از پله‌ها از طبقه‌ی اول میسر می‌شود و پس از گذشتن از تعدادی فروشگاه و حرکت رو به غرب به دربی می‌رسیم که رو به حیاط غربی باز می‌شود؛ محل احداث این پروژه.

کافه‌ رستوران کوپر جامعه معماران ایران

پس از بررسی زمینه‌ی (بستر) پروژه، خواسته‌های کارفرما و تفکرات معماری شکل گرفته، پروژه می‌بایست در ساخت نمود و با جهان پیرامون گفتگو می‌کرد، ایده‌های طراحی اینگونه خلاصه شد:
• تاکید بر تضاد حاصل از تقابل صنعت و طبیعت در منطقه و سعی در ایجاد الگو و نگاهی نو از دل همین تضاد برای طراحی فضاهای تجاری-خدماتی.
• طراحی فرم و جزئیات سازه در جهت ایجاد کیفیت فضایی جدید با حفظ مقبولیت و محبوبیت عمومی.
• معدود کردن مصالح مورد استفاده به سه بخش فلز، شیشه و چوب به منظور به حداقل رساندن تیم‌های اجرایی مستقر در سایت و در نتیجه بالا بردن سرعت اجرا.
• استفاده از ویژگی‌های مطلوب و نامطلوب اقلیمی منطقه برای شکل‌دهی و جهت‌دهی به فرم‌ها.
• کمرنگ کردن مرز درون و بیرون و ارتباط قوی بین فضای نشیمن و رفت‌و‌آمد (حیاط) متاثر از معماری بومی منطقه.
• تاثیر بر حواس مخاطب با استفاده از تاکید بر صدای باران، تابش و عدم تابش نور.
• پر‌رنگ کردن حضور مردم با استفاده از متریال شفاف و پلان باز.
• اثرات ارگانیسم زنده‌ی سبز، بر شمای پروژه به مرور زمان.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.