Search
Close this search box.
Search

ویلای کوهسار 252 | استودیو دوازده

ویلای کوهسار 252 | استودیو دوازده
موقعیت: ایران، کرج ، منطقه آریان
معمار: استودیو دوازده
مساحت: ۱۰۰۰ مترمربع
سال: ۲۰۱۹

پروژه ویلای کوهسار بر روی سایتی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع در منطقه آریان باغشهر استان البرز قرار دارد. این ویلا به مساحت ۶۰۰ متر مربع در سه طبقه برای زوج جوانی ساخته شده که علاقه بسیاری به برگزاری میهمانی و دورهمی های دوستانه دارند. شیوه طراحی استودیو دوازده به این گونه بود که در ابتدا  طراحان مدتی شروع به شناخت کارفرما و سبک زندگی آن ها کردند. علاوه براین، توپوگرافی اراضی، درگیری با جهاد کشاورزی، موقعیت آب و هوایی و چشم انداز خاص پروژه نقش اساسی در شکل گیری طرح داشت.
در طراحی ویلاهای برون شهری که اغلب برای تعطیلات آخر هفته استفاده می شود، مساحت و سطح فضاها به دلیل ارتباط بین فضاهای بیرونی و داخلی، نقش مهمی را در ایجاد حس پویایی در خانه دارند. این گونه فضاها صرفا جنبه زیبایی داشته و با پیوندهایی که در داخل ساختمان اتفاق می افتد سرو کاری ندارد و به کیفیت زندگی در خانه آسیب می رساند.

یکی از اصول مورد توجه طراحان در طراحی این پروژه، ایجاد فضاهای باکیفیت است که می تواند ساکنان را به کشف فضاها ترغیب کند و و به آن ها اجازه دهد تا لایه های مختلف معنایی را از طریق عناصر فضایی پویا تجربه کنند. این لایه های معنایی و محرک در فضا نتیجه تعامل بین فرم ها و وضعیت روشنایی محیط است که دقیقاً طراحی شده اند و با هم کار می کنند ، مانند نمایش های نور بر روی سطح دیواره داخلی از طریق شکل خاص لوسترها و جهت گیری و شکل آنها ، محل باز شدن و پنجره ها ، همه اینها عواملی هستند که تأثیر آن بر عملکرد بین بدن و آب و هوا است. این تعامل پویا ارتقا می یابد و بر تجربه ادراکی و پدیدارشناسی چه در عملکردهای زیبایی شناختی و چه در عملکردهای رفاهی تأثیر می گذارد. با توجه به درخواست کارفرما  برای حفظ حریم خصوصی و دسترسی به فضای استخر و همچنین با بهره گیری از حداکثر ب نور خورشید در ضلع جنوبی ، فرم L را برای ساختمان انتخاب کرده اند و این طرح پاسخی برای محدود کردن دامنه دید همچنین دسترسی به ساختمان بود .

این فرم به طراحان کمک می کرد تا فضایی را ایجاد کنند که توسط فضای بیرونی و درونی اطراف استخر احاطه می شد. تغییر اتصال فرم L به ایوان یکی از مزایای موجود در پروژه بود، به این گونه که یک مکان پاتوق در هر ۴ فصل ایجاد می شد که شرایط مناسبی برای داشتن ارتباط فیزیکی و تصویری با ساختمان برای مهمانان دارد. چنین فضاهای عمومی هم از طریق عوامل بصری هم از طریق عوامل فیزیکی در پله های سراسر ساختمان به هم وصل می شوند تا فضایی یکپارچه برای تفریح و سرگرمی آخر هفته ایجاد کنند.

جزئیات مربوط به طراحی پله ها بسیار مهم بود. شکل متغیر پله ها تجربه ای متفاوت بود. طراحان آن ها به عنوان یک عامل ارتباطی در نظر نگرفته، بلکه به عنوان یک عامل دسترسی عمودی برای ایجاد فضاهای مختلف، با کیفیت متفاوت برای تجربه در نظر گرفته اند.

فضای اختصاصی میهمانی در زیر زمین قرار دارد، اما طراحان نمی خواستند که میهمانان حس کنند که برای جشن به زیر زمین می روند، در واقع این فضا برای کارفرما بسیار اهمیت داشت ، بنابراین طراحان یک پلتفرم ایجاد کردند تا به این فضا دسترسی جداگانه صورت گیرد و از بیرون سر و صدا به بیرون از این بخش جلوگیری کردند.

در نهایت طراحان سعی کردند به جای فضایی لوکس، با صرف بودجه ای متوسط و عدم استفاده از متریال گران فضایی جذاب را در این پروژه ایجاد کنند؛ همچنین آن ها از فضای معماری با کیفیت بالا استفاده کردند. فناوری ساخت و ساز ، سیستم های نگهداری و مواد مورد استفاده اقتصادی و در سطح متوسط بود.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.