مجتمع اداری خرسند | گروه طراحی عرش
موقعیت : ایران ، تهران
معمار : گروه طراحی عرش
مساحت : 1400 متر مربع
سال : 2009
شهر تهران یک منظر ساخته شده بی معنی می باشد. در اینجا، توپولوژی متعارف با دستیابی به تراکم بالا که در این قسمت منظور ما برج می باشد؛ با یک استراتژی کاملا متفاوت فضایی جایگزین شده است. در حالیکه تراکم از طریق بکارگیری گسترده نوع ساخت ساز که تبدیل به یک ساختمان چهار یا پنج طبقه می گردد؛ حاصل می شود. محصول نهایی نفوذ این پدیده می تواند نوعی مورفولوژی (شکل شناسی) شهری نامعقول و ناپسند باشد، در حالیکه شکل ظاهری و خارجی از ساختمان های آپارتمانی، آنها را از یک نقطه از خیابان به یک نمای دو بعدی واحد محدود می کند. به علاوه با توجه به پویایی خاص از بازار دولت واقعی درحالیکه قیمت زمین در تهران تا یک نقطه عطف باورنکردنی رسیده، اما سرمایه گذاران خواستار معمارانی برای طراحی یک سناریو فضایی می باشند. این در حالی است که حداکثر مجوز پوشش برای به حداکثر رساندن بازده سود از سرمایه گذاری به آنها داده شده است.
انشعابات فضایی مورفولوژی (شکل شناسی)، ذکر شده در بالا از یک طرف و پویایی بازار دولت واقعی از سوی دیگر باعث تشدید اهمیت طراحی نما برتمامی مفهوم فرایند از جمله توسعه و اجرای ساختمان بیش از سرمایه گذاری در نمای واحد برای ساختن ساختمانی بادوام در یک چهارچوب منحصر به فرد، موضوع را برای معماری جالب کرده است. در چنین شرایطی معمار نمی تواند مانوری در ترکیب حجمی آن داشته باشد و آن چیزی که در پایان روز برای معمار اتفاق می افتد این است که بطور اساسی در نمای اصلی ساختمان با حداکثر عمق از ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر در طراحی مواجه خواهد شد. بنابراین برای هر پروژه نگرانی این می باشدکه چگونه می توان این پوشش یا نمای طراحی را به جای وصل کردن، به صورت آنی در چهارچوب قرار داد؟
استراتژیهای طراحی:
۱. ساخت حداکثر پوشش مجاز به فضای قابل سکنی و قابل فروش
۲. ارایه تغییرات طراحی بر اساس مجوز ساخت ساختمان به عنوان یک قطعه منحصر به فرد از نظر مهندسی و مداخله هنری در یک چهارچوب فضایی
۳. اطمینان از به تصویب رسیدن استراتژی طراحی در ترکیب فضایی، روش های ساخت و ساز و تکنولوژی آن و انتخاب موادی که معقولات مالی را به خطر نیاندازد/ به طور کلی امکان سنجی سرمایه گذاری
با اهداف ذکر شده در بالا، در ذهن، استراتژی های طراحی که باعث بهم پیوستن تصور و توسعه برنامه معماری شده اند را دنبال می کنیم:
– با توجه به نمای معماری خارجی یا نمایی که به عنوان یک میکروبخش احتیاج به توسعه معماری در مقابل چهارچوب برجسته را دارد.
– مفهوم نمای معماری به عنوان یک سطح فعال و یا متحرک.
– مفهوم نما به عنوان یک سطح متحرک خنثی که در مقایسه با یکنواختی از نمای شهری که تلاش هر یک در ایستادگی کردن در مقابل نگرش های خود نمایی می باشد.
– تکنیک های ساخت و ساز نوآورانه همراه با انتخاب مواد ارزان.