Search
Close this search box.
Search

بنای یاد بودی از میلگرد | طراحان و بناکنندگان زاو

بنای یاد بودی از میلگرد ، طراحان و بناکنندگان زاو
موقعیت: ایران، گلستان
معماران اصلی: محمدرضا قدوسی، فاطمه رضایی، گلناز بهرامی، فرشته اسدزاده
تیم طراحی: شیلا احسایی، سارا جعفری، محسن صفشکن
گرافیک و تصویر: فرشته اسدزاده
سرپرستی: فاطمه رضایی، شیلا احصایی
مهندس سازه: بهرنگ بنیدام
ساخت: خلیل فرشباف
مساحت: ۲۶۵ متر مربع
عکس: سروش مجیدی، فائزه کابلی، آران محی الدین، نازنین ذاکری، فاطمه رضایی
اتمام پروژه: ۲۰۲۰

بنای یاد بودی از میلگرد جامعه معماران ایران

بنای یاد بودی از میلگرد سازه ای است که مقبره یاد بود صاحب باغ را که به مکانی عمومی تبدیل شده است تشکیل می دهد. فاز بعدی این پروژه در دست احداث است. او روزهای خود را در یک باغ خصوصی طبیعی بزرگ در شمال ایران سپری کرد و در آنجا میزبان بازدیدکنندگان و دوستان بسیار خود بود. پس از مرگ، جسدش بنا به وصیتش در آنجا به خاک سپرده شد. خانواده نزدیک بسکی صرفاً به اجرای وصیت او بسنده نکردند و این ایده مطرح شد تا باغ به مکانی نیمه عمومی برای استراحت و تأمل بسیاری از پیروان او تبدیل شود. به این ترتیب، مقبره او باید قادر به گسترش از یک نقطه فیزیکی محدود به ایده ای باشد که کل باغ را پر می کند.

پیشینه طرح

جسد بسکی در کنار فضاهای زندگی روزمره اش به خاک سپرده شده است. تصور می شود که او از بین رفته است، اما او همچنین در حال رشد به بافت گیاهی زنده است که باغ را به وجود می آورد. هر چه زاده می شود در معرض زوال است و هرچه زوال می یابد مبنای بازتولید جدیدی است. عملاً هیچ لحظه مطلقی از کامل بودن یا نیستی وجود ندارد و حالت میانی ناتمامی حالت غالب در چرخه زندگی است. این مجاورت مرگ و زندگی، این درهم تنیدگی دو مفهوم به ظاهر اما نه لزوما متضاد، چیزی است که طراحان را مورد توجه قرار داده است.

در فرآیند طراحی، حالت ناقص بودن به عنوان حالت نهایی وجود پذیرفته می شود. برای نمایان ساختن آن، سازه‌ های دست‌ ساخته و بافت طبیعی باغ در برزخی درهم آمیخته از ناتمامی، بین مرگ و زندگی معلق هستند، بنابراین بر چرخه دائمی پیدایش و انحطاط پافشاری می‌ کنند.

بنای یاد بودی از میلگرد جامعه معماران ایران
 

سازه میلگرد

بنای یادبود بسکی از سازه ای ساخته شده از میلگرد بافته شده تشکیل شده است که معمولاً به عنوان عنصر کششی بتن مسلح استفاده می شود و معمولاً ناتمام در نظر گرفته می شود و در انتظار تکمیل آن است. این سازه در نگاه اول ناپایدار به نظر می رسد، به ویژه به این دلیل که دو صفحه نازک میلگرد ایستاده آن دارای موقعیت زاویه دار هستند. یک دلیل ساختاری در پشت این Structure Wise وجود دارد: دو صفحه نیروهای جانبی خود را به صورت افقی جبران می کنند در حالی که پوشش بالایی را به صورت عمودی پشتیبانی می کنند. در نتیجه، ردپای سازه به دو خط پایه نازک به حداقل رسیده است و ظاهر آن ناپایداری، ناقص بودن و بی فضا بودن را نشان می دهد. بعداً این سازه به مرور زمان زنگ می زند و توسط گیاهان بالارونده پوشانده می شود.

جمع بندی نهایی

این اولین مرحله از تبدیل باغ بابا بسکی به باغ عمومی بود، فاز بعدی این پروژه شامل تولد دوباره فضاهای زندگی او به فضای عمومی است که تحت همین چتر مفهومی طراحی شده و سال آینده اجرا خواهد شد.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.