Search
Close this search box.
Search

گالری و اقامتگاه هنرمندان | استودیو باغ ایرانی

گالری و اقامتگاه هنرمندان ، استودیو باغ ایرانی 
موقعیت: ایران، تهران
معمار مسئول: مهسا مجیدی
تیم طراحی: پانته آ پرهامی، انوشه احمدی، هومن نوری دوست، مینا نبوی، کتایون تهرانی
تیم سازنده: کاوه معادی، نعیمه بیگی
مهندس سازه: مسعود داریوشی
مهندس برق: اشکان سجادی
مهندس مکانیک: دانیال کمیلیان
گرافیک و ارائه: نیلوفر کاوه
مساحت: ۱۳۶۰ متر مربع
عکس: استودیو دید، کامیار مینوکده
اتمام پروژه: ۲۰۲۳

گالری و اقامتگاه هنرمندان جامعه معماران ایران

گالری و اقامتگاه هنرمندان واست، واقع در مرکز تاریخی تهران به مساحت ۱۳۰۰ مترمربع، در ابتدا شامل سه طبقه مسکونی و پنج فروشگاه خرده فروشی می باشد. از آنجایی که در دهه ۱۹۳۰ در دوره پهلوی اول ساخته شده است، زبان معماری به شدت تحت تأثیر معماری مدرنیستی و روندهای فرهنگی آن دوران بوده است.

گالری و اقامتگاه هنرمندان جامعه معماران ایران

منبع الهام

این بنا نیز مانند بسیاری دیگر از بناهای این دوره در مرکز تهران پس از انقلاب اسلامی توسط مالکان رها شده بود. صاحبان اصلی، نوازندگان ارمنی که نوازندگان اصلی پیانو در نزدیکی تالار شهر بودند، در واحدهای مسکونی ساکن بودند. تعامل روزانه آنها با محله اطراف و شکل گیری حس اجتماعی در این منطقه که با ارائه خدمات عمومی از طریق فروشگاه های خرده فروشی تقویت شد، منبع الهام برای بازسازی و هسته اصلی برنامه ریزی جدید برای بازسازی این ساختمان پس از ۴۰ سال رها شدن شد.

گالری و اقامتگاه هنرمندان جامعه معماران ایران

تغییرات اصلی

با هدف حمایت از احیای بافت مرکزی شهر تهران و توسعه پروژه بلند مدت احیای بافت‌ های شهری، برنامه‌ های جدیدی اجرا و الحاقاتی به بنا اضافه شد. پس از مقاوم‌ سازی ساختمان با افزودن مهاربندی‌ های فلزی و جلیقه‌ های فولادی بر روی ستون‌ های موجود، سقف‌ های طاق‌ دار توسط تیرهای فلزی نگه داشته شد و بین طبقات بازشو ایجاد شد. دو واحد مسکونی به شش واحد کوچکتر تبدیل شده و یک فضای اداری نیز به برنامه اضافه شده است. خرده فروشی ها به کافه، شیرینی فروشی و فروشگاه های هدیه تبدیل شدند. دعوت از بازدیدکنندگان به مجتمع و برجسته کردن تأثیر قابل توجه آنها بر هویت پروژه از طریق ارتباط روزانه با ساکنان محله.

گالری و اقامتگاه هنرمندان جامعه معماران ایران

ایجاد تجربه منحصر به فرد

با نصب سازه الحاقی فلزی ساخته شده در حیاط، کف خاکبرداری شد و فونداسیون و سازه نگهبان اجرا شد. دیوارهای بتنی در اطراف گودال اسکلت فلزی ساخته شد و سازه پلکانی به هم متصل شده است. در سطح سقف، این سازه به ساختمان متصل شده و با سازه فلزی روی پشت بام یکپارچه شده است. مطابق با هویت تاریخی و فرهنگی محله و بناهای اطراف و همچنین ایجاد گره شهری، فضای گالری الحاقی به صورت حجمی در پشت بام این بنا طراحی شده است. به منظور ایجاد یک تجربه منحصر به فرد در حین رسیدن به حجم پشت بام و حفظ راه پله اصلی موجود فقط برای دسترسی مسکونی، یک مسیر عمودی به عنوان امتداد به حیاط اضافه شده که از طریق پل ها و راه پله ها به گالری پشت بام منتهی می شود.

گالری و اقامتگاه هنرمندان جامعه معماران ایران

جمع بندی نهایی

هدف از تعریف، طراحی و اجرای این گونه پروژه ها جذب نسل جدید به مرکز شهر تهران است. در سال های اخیر محله ها هویت خود را به عنوان مناطق مسکونی از دست داده و کاربری تجاری یا اداری به خود گرفته اند. با ایجاد پروژه‌ های چند منظوره که کاربری مسکونی در آن بخش ضروری است، بخشی از جمعیت برای زندگی، کار و ایجاد به این محله‌ ها باز می‌ گردند. و علاوه بر احیای منطقه، حس امید، تعلق و علاقه به محله را در بین ساکنین قدیمی افزایش می دهند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.