Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی کاجخانه | زیبا آذر

ساختمان مسکونی کاجخانه
زیبا آذر

معماری ساختمان مسکونی کاجخانه |  زیبا آذر
موقعیت: ایران، اصفهان
معمار: زیبا آذر
مدیر پروژه: حمید رضا یکدانه
مشاوراجرایی پروژه: امیرحسین قاسمی
گرافیک: علی گرجیان جلفایی، زیبا آذر
تیم ارایه: مرجان فقهی، نسیم کبیری
عکس :علی گرجیان جلفایی
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۷
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۹
جوایز کسب شده: منتخب سومین فستیوال معماران و کارفرمایان و فینالیست جایزه قاره ای آسیا ۲A در سال ۲۰۲۱.

معماری ساختمان مسکونی کاجخانه، جامعه معماران ایران، ایزوآرک (1)

طراحان در معماری ساختمان مسکونی کاجخانه کاج ها را به اعضای کاجخانه هدیه کردند و بارها از اهالی کاجخانه شنیده اند، رهگذارن مکثی می کنند، براندازی می کنند و از کنارش عبور می کنند. تصور می کنند کاج ها و خانه ی آن ها کاجخانه شده اند!!!!!

کاجخانه آپارتمانی است در میان خانه های بی جان اطرافش در یکی از کوچه های پر از کاج اصفهان. زمانی که طراحی این پروژه آغاز شد، با وجود تمام محدودیت ها و خواسته های اقتصادی کارفرما با توجه به گرانی زمین و استفاده قشر متوسط از این واحد ها تلاش براین بود کاجخانه؛ خانه ای بشود برای ماندن؛ الگویی بشود برای زیستن؛ و به قول زومتور که سبک او اتمسفر است؛ ساختمان مبادله ای برقرار کند با محیط اطرافش. نوعی دادن و گرفتن؛ کاج های اطراف سایت با وجود تمام آلودگی ها و زشتی های بصری این منطقه می توانست نقطه ی عطف ماجرا باشد و کشمکشی عمیقی میان درون و بیرون برقرار کند. نوعی یکی شدن. مبنای اصلی ایده ی این پروژه نیز بر اساس بازیابی فضای زندگی و ارتباط با طبیعت با توجه به معماری اصیل خانه های ایرانی شکل گرفت.

امروزه به دلیل تعریف فضاهای  معماری در طبقات بالاتر از سطح زمین، ارتباط با طبیعت تا حدود زیادی از بین رفته است. از این رو با توجه به درختان کاج موجود در سایت تلاش برای یافتن راهی در جهت تقویت ارتباط با طبیعت چه به لحاظ بصری و چه به لحاظ فیزیکی، دغدغه اصلی قرار گرفت و در پروسه طراحی پروژه برای تمامی فضاها، با توجه به محدودیتها و ضوابط، هر جا که امکان حضور سبزینگی بود، جزئیاتی مناسب طراحی شد.

از این رو نظیر به نظیر کاج ها گشودگی ها و فضاهای داخلی شکل گرفت به گونه ای که ساختار و درون پروژه را شکل داد و همچنین فضاهایی برای ایجاد سبزینگی در مجاورت دستگاه پله و نمای جنوبی، درتراس در نظر گرفته شد. با جایگذاری مناسب فضاها و گشودگی ها، متناظر با سبزینگی های اطراف  سایت (درختان کاج) سعی شد آشفتگی بصری موجود در سایت تا حد امکان کمرنگ و گوشه ای از سرزندگی و طراوت این درختان مهمان اعضای کاجخانه شود.

حال اثر این کشمکش درون و بیرون چه می توانست باشد بر کالبد بنا؟

پوسته هایی متناظر با کاج ها، گشودگی ها و فضاهای شکل گرفته در پسِ آن ها بر کالبد بنا کشیده شد، که ماهیت نیمه شفاف این پوسته ها خود حکایت از آشتی درون و بیرون دارد. این پوسته های نیمه شفاف از جنس آجر قهوه ای است که در سمت شرق پروژه دلیلی برا ی تعدیل نور شرق و رنگ قهوه ای آن به منظور ایجاد هارمونی با درختان اطراف سایت و برگرفته از تنه ی درختان می باشد، که به صورت مدولار و مضربی از آجر ۳۱*۲.۵*۷ چیدمان شده است. همچنین این پوسته ها با توجه به ضوابط اتش نشانی شهر اصفهان (ایجاد کنسول از ارتفاع ۴ متر به بالا ) نقشی اساسی در پیوستگی طبقه همکف و اول با بقیه طبقات کنسول شده از سمت شرق از لحاظ فرمی ایفا می کند.

در آخر باید بگوییم طراحان در کاجخانه کاج ها را به اعضای کاجخانه هدیه کردند و بارها از اهالی کاجخانه شنیده اند، رهگذارن مکثی می کنند، براندازی می کنند و از کنارش عبور می کنند. تصور می کنند کاج ها و خانه ی آن ها کاجخانه شده اند!!!!!

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.