Search
Close this search box.
Search

خانه مشتاق | آزیتا اطمینانی

 خانه مشتاق ، آزیتا اطمینانی

موقعیت:  ایران، اصفهان
معمار مسئول: آزیتا اطمینانی
تیم طراحی: آزیتا اطمینانی
مجری: هلدینگ ساختمانی زیگورات
کارفرما: آقای حمید داوودی
نوع سازه: بتنی
نوع تاسیسات: فن کویل  و چیلر
نورپردازی: آزیتا اطمینانی
مساحت زمین:  ۱۲۰۰ مترمربع
مساحت زیربنا:  ۳۵۰ مترمربع
عکس: محمد حسن اتفاق
اتمام پروژه: ۱۴۰۱

خانه مشتاق اثر آزیتا اطمینانی جامعه معماران ایران

پروژه طراحی داخلی واحد مسکونی تحت عنوان انه مشتاق به مساحت ۳۵۰ متر مربع، در حال ساخت و مرحله‌ نازک‌ کاری به دفتر نقش انگار ارجاع داده شده است. تیم طراحی این پروژه در ابتدا، اصلاحاتی در ساختار فضایی و وضع موجود جهت کارکرد و تعریف بهتر فضا انجام داده اند. تلاش آن ها در تخریب حداقلی و کارایی حداکثری بوده است. آنها تنها به خانه بودن پروژه توجه داشته اند، نه نمایش متریال، ظاهر سازی و تجملات. 

 خانه مشتاق اثر آزیتا اطمینانی جامعه معماران ایران

حجم چوبی اثر گذار

هدف این پروژه، خلق محیطی با کیفیت در طراحی فضای داخلی و در عین حال فراهم ساختن یک فضا یا نقطه‌ ای جذاب بوده است. ایده‌ طراحی پروژه، با اضافه کردن یک حجم چوبی به عنوان عنصری ساده اما تاثیرگذار و هدایت‌ کننده در نظر گرفته شده است که در فضا تبدیل به یک سطح پویا و زنده در تمامی بخش‌ های همجوار خود گردید.

با خالی کردن داخل حجم، کاربری فضا به اتاق اختصاص یافت و یک وجه حجم با لوورهای چوبی پوشیده شد که برای اتاق درون خود قابلیت انعطاف‌ پذیری به وجود آورده است. با حرکت لوورها، نماهای مختلف از داخل و خارج و بهره‌ گیری‌ های متفاوت از نور و دید ایجاد شده است. این حجم مکعب مستطیل ساده که شاخصه و ویژگی اصلی و به یادماندنی این پروژه شده است.

 خانه مشتاق اثر آزیتا اطمینانی جامعه معماران ایران

ایجاد ارتباط و هارمونی بصری

یکی از چالش‌ های پروژه خانه مشتاق، یکدست و طولانی بودن فضا از سالن نشیمن خصوصی تا انتهای پذیرایی بوده است که با المانی جهت شکست دید و طراحی کابینت معلق در قسمت آشپزخانه‌ دوم، دید به نشیمن خصوصی را حذف، اما ارتباطی متفاوت از میان کابینت ایجاد کرده است که فضایی بسته و باز ساخته و به حفظ حریم بخش خصوصی و فیلتر شدن دید به آن کمک کرده است.

همچنین دید به نشیمن از آشپزخانه حفظ شده و با امتداد پوسته‌ چوبی از کابینت به سقف نشیمن، پیوستگی بصری و هارمونی بین آشپزخانه‌ دوم و نشیمن خصوصی ایجاد شده است. این کابینت با پوسته‌ ای مشکی و چوب در درون خود، به عنوان نقش جدا کننده‌ نیمه‌ شفاف با هویتی مستقل (و نه صرفا جدا کننده) عمل کرده است.

 خانه مشتاق اثر آزیتا اطمینانی جامعه معماران ایران

فضاهای دنج نشستن در کنار پنجره‌های شیشه‌ای با دید به سبزینگی تراس‌ ها، محیطی برای استراحت، حس آرامش برای ساکنین خانه به وجود آورده، این قسمت‌ ها به صورت حجم تو خالی طراحی شده است.

با استفاده از خطوط صاف، کاهش استفاده از متریال متفاوت در فضا، به کارگیری رنگ‌ های گرم و خنثی و از همه مهم‌ تر انتخاب مبلمان مدرن و مینیمال به بالا بردن کیفیت فضا کمک فراوانی شده و علاوه بر تنوع فضایی حس پویایی و زندگی نیز در فضا جریان‌ یافته است. همنشینی گرمای چوب در کنار رنگ طوسی سنگ کف، مبلمان مشکی و طوسی و چیدمان گیاهان در کنار هم، حس مطلوبی را به وجود آورده است. همچنین، توجه به‌ جزئی‌ ترین قسمت‌ ها، عناصر و جزئیات فضا به‌ عنوان یک اصل مهم، همواره مد  نظر بوده و طراحی داخلی این فضا، حول سادگی و حفظ یکپارچگی بصری صورت گرفته است.

در این پروژه سعی در ایجاد خانه‌ ای مشتاق، برای حضور ساکنان در بستر خود شده است.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.