Search
Close this search box.
Search

خانه 1330 | گروه معماری کانی سواران

خانه 1330 | گروه معماری کانی سواران
موقعیت: ایران ، مهاباد
معمار: محمد کانی سواران
مساحت: 270 متر مربع
سال: 2020
عکس: محمدحسن اتفاقی
کارفرما: شراره مسرور
مدیر هنری: گل نسا متهد
تیم طراحی: مجید کنیسواران، فاطمه حسنلو، عاطفه پرنده
ساخت: شراره مسرور
گرافیک: گل نسا متهد

خانه 1330 در شهر کردنشین مهاباد از خانه ای 70 ساله شروع شده و مساحت آن تقریباً 270 متر مربع است. این خانه قبلاً دارای کاربری مسکونی بوده و سابقه متفاوتی در پیشینه خود دارد. بخشی از ساختمان قدیمی 70 سال پیش ساخته شده است ، اما در طی مراحل بازسازی ، سرنخ هایی پیدا شده است که نشان می دهد قدمت آجرهای خشتی در برخی از دیوارها به بیش از 100 سال می رسد. در طول هفت دهه گذشته ، به دلیل تغییر شیوه زندگی ، مالکان بخشی از ساختمان را برآورده کرده یا به نیازهای خود اضافه کرده اند.

کاربری جدید خانه با حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی به رهبری یک زن برای حفظ بنا و ایجاد فضایی جدید برای گسترش فرهنگ و هنر کردستان زنده شده است. نقطه قوت پروژه تقسیم خلاقانه فضاها و تعریف کاربری ها در فرآیند طراحی بود تا فضاها بتوانند تعریفی جدید و متفاوت از گذشته خود داشته باشند. به عنوان مثال ژیرخان که در گذشته و در فصل زمستان به عنوان منطقه مسکونی مورد استفاده قرار می گرفت به مرور زمان به انبار تبدیل شده بود و اکنون با افزایش ارتفاع به عنوان فضای اصلی گالری احیا شده است.
تمام عناصری که از ساختمان حذف شده اند (مانند انبارها) و یا اضافه شده اند (مانند سایبان و پله ها) صرفاً برای تسهیل استفاده بهینه از فضا یا پاسخگویی به شرایط اقلیمی و کنترل و مستقیم بارندگی استفاده شده اند.

طراحی حیاط خانه 1330:
برای ایجاد ترکیبی از کارکردهای متنوع و برآوردن نیازهای منطقه امروز ، استفاده ها باید متنوع و ناهمگن باشد ، بنابراین مجموعه به یک کافه و یک بخش فرهنگی/هنری تقسیم می شود که در کنار یکدیگر کار می کنند. با عبور از راهرویی به طول 13 متر ، به حیاط مرکزی خانه می رسیم که به عنوان یک هسته مرکزی انعطاف پذیر و قابل استفاده عمل می کند و ترکیبی از فضاهای ثابت و متغیر مانند موسیقی و فضای زندگی جمعی را در اطراف خود جمع می کند و مخاطب را از آنجا هدایت می کند. هسته مرکزی ژیرخان ، فضاهای گالری و سرانجام ورودی کافه و یک اتاق کوچک سینما.


بخش فرهنگی-هنری این خانه هسته اصلی تجربیات جمعی جدید است. با ورود به خانه 1330 ، صحنه موسیقی در مجاورت حیاط مرکزی قرار دارد و مکانی دنج برای گوش دادن به موسیقی کردی است که برای حمایت از خوانندگان یا نوازندگان زن کرد شکل گرفته است. برای جوانانی که 20 سال است از داشتن سینما در شهر خود محروم هستند ، فضای کوچکی به نام اتاق کوچک سینما برای نمایش فیلم در کنار کافه در نظر گرفته شده است. به دلیل کمبود فضاهای گالری هنری در این شهر ، چهار سالن اصلی این خانه به حمایت هنرمندان در نمایش یا فروش آثار خود و حمایت ویژه از زنان و گروه های آسیب دیده اجتماعی مانند زنان زندانی اختصاص یافته است.
.سرانجام ، کافه رستوران طعم بی نظیر غذاهای کردی را که با سبزیجات محلی طبخ می شوند ، با وجود کارکنان زن که می خواهند الگو برای سایر دختران جوان منطقه باشند ، با وجود محدودیت ها و دیدگاه سنتی کار در این منطقه ، امکان پذیر می کند. کافه. همچنین یک کتابخانه کوچک در کافه وجود دارد که کتاب های مربوط به هنر و ادبیات را به اشتراک می گذارد. سقف این خانه نمادی از روح مدرن و استفاده مدرن از این مجموعه در بدنه سنتی ساختمان است که برای برگزاری رویدادها در آینده مورد استفاده قرار می گیرد. شکل ورودی های سقف از ادبیات معماری منطقه الهام گرفته شده است که یادآور معماری پلکانی منطقه هورامان است.


اهداف خانه 1330:
پروژه خانه 1330 سعی در ارائه روشی برای ساخت و ساز دارد که اهداف زیر را محقق کند: 1- ساخت و ساز ارزان قیمت و استفاده از مصالح بومی که از نظر اقتصادی برای کارفرما مفید باشد به گونه ای که پالت مصالح ساختمانی ادای احترام به ساختمان قدیمی و کاهش هزینه های حمل و نقل باشد. – استفاده از متریال (گچ سیمانی) با سه تکنیک خاص جهت کنترل هزینه ها و ایجاد زیبایی بصری و عدم نیاز به کارشناس اجرایی برای هر روش 3- حفظ و تقویت لایه های قبلی و افزودن لایه جدید 4- بازسازی و استفاده مجدد از ساختمان های قدیمی. به جای نابود کردن آنها به عبارت دیگر سعی کردیم به جای حرف زدن بیشتر گوش کنیم.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.