Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی گوشه | دفتر معماری آردیسا

ساختمان مسکونی گوشه ، دفتر معماری آردیسا
موقعیت: ایران، تهران
معمار مسئول: رضا عبادی
تیم طراحی: نسرین امیدی، علی رحمانی، مرتضی عبادی، فاطمه زرینه و غزل جعفری
طراحی داخلی: مرتضی عبادی 
مجری: امیر آتش پوش
کارفرما: امیر آتش پوش، فرشاد قورچیان
نوع سازه: بتنی
نوع تاسیسات: داکت اسپیلت
مساحت زمین: 376 متر‌مربع
مساحت زیربنا: 1580 متر‌مربع
عکس: آیدین شاهی، دفتر معماری آردیسا
اتمام پروژه: 1400

ساختمان مسکونی گوشه جامعه معماران ایران

زمین پروژه در انتهای یک کوچه‌ی بن‌بست قرار دارد که زمین تودلی یا به اصطلاح پشت قواره می‌باشد. کوچه‌ای که در آن سر خود به میدانی سرسبز (میدان 51 نارمک) منتهی می‌شود.
این گونه زمین‌ها به واسطه‌ی بَرِ کم و قرار‌گیری در پشت زمین‌های دیگر معمولا ارزش کمتری نسبت به همسایگان خود دارند، از طرفی برنامه‌ی فیزیکی پروژه‌ چهار واحد 240 متری بود که به خواست کارفرما برای این پروژه تعریف شد، واحد مسکونی چهارخوابه با مساحت عنوان شده، واحد بزرگی نسبت به متوسط متراژ منطقه می‌باشد که معمولا مشتریان خاص خود را دارند.

ساختمان مسکونی گوشه جامعه معماران ایران

یکی از عوامل تاثیر‌گذار در طراحی این ساختمان، همسایگی قدیمی در یکی از کوچه‌های این میدان بود که ساختمانی آجری دو طبقه با معماری ارزشمند از دهه‌های گذشته است که همچنین به صورت مستقیم درپروژه‌ی قبلی این دفتر که در این میدان قرار دارد نیز نقش مهمی داشت که از ابتدا مورد توجه طراح و کارفرمای این پروژه قرار گرفته بود. ترکیب ساده‌ی حجم‌های آجری و حیاطی در میانه‌ی این ساختمان… .
انتخاب آجر به عنوان پوشش نهایی تجربه‌ای بود در راستای پروژه‌ی قبلی ما در این میدان و رابطه‌ی ما با این همسایه‌ی قدیمی. شرایط قرارگیری زمین از طرفی و بزرگ بودن نسبی واحد‌ها، دوگانه‌ای بود که از ابتدای طراحی، مسئله‌ی مهمی در نظر گرفته شد. ما به دنبال راهی برای حل این تناقض بودیم، اینکه با چه راهکاری می‌توان در چنین زمینی ارزش افزوده‌ای نسبی ایجاد کرد و محدودیت‌های زمین با بَرِ کم در جداره‌ی شهری را، به ساختمانی با حضور پررنگ‌تر در انتهای کوچه‌ی بن‌بست تبدیل کرد. به این منظور در انتهای کوچه قبل از ورود به ساختمان، فضای نیمه بازی ایجاد شد که فضایی واسط بین ساختمان، کوچه و همسایه‌ها بود و هچنین با ایجاد این فضا نمایش عرض ساختمان در طبقه‌ی همکف میسر شد.
در اولین نگاه به انتهای کوچه نمایی شاخص با حفظ سادگی بصری که بیانگر حضور محترمانه‌ی این ساختمان در کنار همسایه‌ها باشد، ایجاد شد.

ساختمان مسکونی گوشه جامعه معماران ایران

حذف پنجره‌ها از روی جداره‌ی غربی نما و قرارگیری آنها پشت شبکه‌ای آجری راهکاری دو منظوره برای ایجاد نمایی یونیک و شاخص و تعریف حریم فضای داخلی بود نقطه ایجاد شکاف روی این نما به تداوم نمای جانبی در سطح خود کمک شایانی کرد که در طبقه‌ی همکف به نیم قوس ورودی در انتهای کوچه ختم می‌شود. یکی دیگر از مواردی که در این پروژه تجربه شد، مسئله‌ی فضای سبز و فضا‌های جمعی در ساختمان و در مقیاس همسایگی است. به این منظور فضایی که در شمال ساختمان در طبقه‌ی همکف ایجاد گردید تعامل بین ساکنین ساختمان و همسایه‌ها را فراهم می‌سازد، در بام ساختمان همچنین دو آلاچیق به همراه فضای سبز، محلی برای معاشرت ساکنین ساختمان فراهم ساخت.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.