Search
Close this search box.
Search

باشگاه ورزشی کارن | گروه معماری مشیر

 باشگاه ورزشی کارن | گروه معماری مشیر
موقعیت: فارس، شیراز، خیابان صلح ،کوچه 25
معمار: مجتبی هوشنگیان شیرازی 
همکار طراحی : کسری خواجه ای
اجرا: عباس خلیلی
پرزانته: مهسا پاک شیر 
ترسیم : رخساره شکیبایی، علیرضا قاسمی راد، علیرضا ادیبی
عکس: آرش اختران
گرافیست: محمدرضا عدلو
کارفرما: حمید زارع
کاربری بنا: باشگاه تناسب اندام
سطح زیر بنا و زمین پروژه: قبل از بازسازی 400 مترمربع فضای داخلی و 300 مترمربع فضای خارجی – بعد از بازسازی 850 مترمربع فضای داخلی
سال شروع و سال خاتمه: 1398
کاربری قبلی بنا:  کارخانه بیسکوییت­ سازی
وضعیت بنا قبل از بازسازی: سوله متروکه

 

این باشگاه در محل دپوی یک کارخانه بیسکوییت­سازی ساخته شده است. ساختمان آن یک سوله به مساحت 400 مترمربع است و با حیاطی با مساحت 300 مترمربع از معبر ورودی جدا شده و پس از اخذ مجوزهای شهرداری به ساختمان سوله افزوده شده است. علاوه بر این ها یک بالکن 200 مترمربعی نیز به طرح اضافه شده است که مجموع همه این ها فضای باشگاه را تشکیل می­دهند.

نام باشگاه  _کارن فیتنس فکتوری _  در واقع از کاربری سابق این سوله که  متعلق به یک کارخانه بود ، برگرفته شد و ایده­ی آن در طراحی لوگوی این باشگاه نیز دیده می شود ، در ادامه سعی شد حال و هوای کارخانه به وسیله آجرهایی در طراحی داخلی باشگاه استفاده شد بود ،حفظ شود.

فضاهای این باشگاه مخصوص آقایان طراحی شده  و در آن علاوه بر سالن بدنسازی بخش های دیگر نظیر پذیرش، مدیریت، اتاق مربیان، دو رختکن، سرویس­های بهداشتی و دوش­ها، کافه، آرایشگاه و همچنین استودیویی برای ورزش­های گروهی چون تی.آر.ایکس و کراس­فیت در نظر گرفته شده است.

در هنگام ورود به باشگاه پس از پذیرش باشگاه به دو بخش تقسیم می­شود. یک مسیر وارد بخش عمومی که شامل رختکن و سرویس­های بهداشتی عمومی می­شود و دارای قسمت­های دیگری چون کافه و آرایشگاه هم می باشد و از مسیر دیگر وارد بخش وی.آی­.پی شده که علاوه بر رختکن و سرویس­های بهداشتی وی­.آی­.پی، دارای سونا و جکوزی هم می­باشد.

چیدمان تجهیزات بدنسازی در این باشگاه به این صورت است که در سالن اصلی که ارتفاع سقف بلندتر است، دستگاه­های استقامتی و کششی و وزنه آزاد قرار گرفته­اند و دستگاه­های هوازی در فضای زیر بالکن قرار داده شده­اند. استودیوی ورزش­های گروهی به علاوه اتاق مدیریت و اتاق مربیان در بالکن قرار گرفته اند.

سازه­ی بخش های  توسعه یافته ی سوله به گونه­ای ساخته شده که به سازه اصلی متصل شود و در عین تقویت آن، به صورت یکپارچه عمل کند تا بتواند نه تنها بار مربوط به تاسیسات سرمایش و گرمایش تعبیه شده بر روی سقف را تحمل کند، بلکه بار مربوط به تجهیزات روشنایی و دیگر سازه­های ورزشی چون تی­آرایکس را نیز تحمل نماید.

تاسیسات سرمایشی و گرمایشی بر روی سقف قرار گرفته و هوای تازه از طریق کانال­هایی وارد فضاهای مختلف باشگاه می­شود. بدین منظور از داکت­اسپیلت به همراه کانال های عایق شده استفاده شد و از طریق کانال­های دیگری و به کمک سانتریفیوژها هوای مانده به خارج از محیط باشگاه انتقال داده می شود.

استفاده از آجر سوراخ­دار و قرارگیری آن به پهنا در دیوارهای داخلی و همینطور ترکیب آن با قوطی و قرارگیری در نما سبب تقویت هویت مکان (که تا قبل از آن کارخانه بود) گردید. همچنین در بخشی از نما که تا پیش از این درب ورودی برای خودروهای سنگین قرار داشت، با یک سری پنل­های فلزی پوشیده شد تا بتوان آن را در صورت نیاز باز و بسته نمود.

به دلیل استفاده از آجر در فضای داخلی و برای گرم­تر نمودن فضای باشگاه تصمیم گرفته شد متریالی با رنگ گرم در سقف به کار گرفته شود. بدین منظور از تخته­های چوب روسی که رنگ کرم و زرد رنگی دارند برای پوشش تیرهای سقف سوله استفاده شد.

نیاز به اتاقی برای قرارگیری تاسیسات مکانیکی به دلیل وجود بوسترپمپ و جکوزی در این طرح احساس می­شد. بدین منظور و پس از جستجو برای یافتن مکان مناسب، فضایی در حیاط و در زیر سرویس­های بهداشتی و دوش­ها برای آنها تعبیه شد.

در بخشی از فضای محوطه تعدادی درخت وجود داشت که با نظر معمار پروژه حفظ شده و تبدیل به فضای پاسیو در طرح شدند. این فضا هم به عنوان نورگیر و هم به عنوان واسطه­ای میان بخش عمومی و وی­آی­پی توانست نقش حیاتی خود را ایفا نماید که بدین صورت  افراد از بخش وی­آی­پی و بخش عمومی و کافه به این فضا دسترسی پیدا می کنند.

برای کفپوش باشگاه به جز قسمت وزنه آزاد که کفپوشی از جنس گرانول(پلاستیک فشرده) داشت، بقیه قسمت­ها از یک جنس سیمانی صیقلی ساخته شد و روی آن با دستگاه­های ساب و پولیش کاملا صیقلی شد. پس از نصب تمام علائم و نوشته­های گرافیکی، روی کف با لاک پلی­اورتان پوشیده شد و با این متریال هدف معمار برای اقتصادی تر شدن هزینه های پروژه به تحقق رسید.

در این پروژه چیدمان تجهیزات ورزشی ابتدا به وسیله نورپردازی برای کارفرما نمایش داده شد. به این صورت که لوسترهایی که به وسیله ورق خم­شده ساخته شده بودند و درون آن ها چندین لامپ نقطه­ای وجود داشت که درون سیلندرهایی قرار گرفته و به وسیله کابل از سقف آویزان شدند. از مکان قرارگیری این لوسترها بیست و چهار دایره­ی نورانی به وجود آمده که دستگاه­های بدنسازی را نشان می­دادند .

پله ای که برای دسترسی به طبقه بالا و تراس مورد استفاده قرار می­گرفت به وسیله کابل به سقف که سازه­ی آن تقویت شده بود متصل ­شد و به طور کامل معلق ماند . کاشی­های سرویس­ها با بهره­گیری از الگوی سایر بخش­های باشگاه و به گونه­ای هماهنگ با آن ها چیدمان شدند و همان طرح در همه­ی سرویس­ها، دوش­ها و جکوزی مورد استفاده قرار گرفت

موقعیت پروژه:

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.