Search
Close this search box.
Search

کیوب کلاب | دفتر معماری آن

کیوب کلاب | دفتر معماری آن
موقعیت: ایران ، تهران ، خيابان ولنجک ، مجموعه توچال (بام تهران) ، بوستان سلامتی 2
معماران: روزبه قائم مقامی ، مهراد حبیبی ، زینب عابدی ، شبنم خزلی ، گیل آوا روحی پور ، سحر اسدزاده زرگر ، صبا تقی زاده ، سعید کبیری
کارفرما: سورنا نقی خانی
اجرا: شرکت آمایش طرح و توسعه پارس (پلاتو)
نظارت: دفتر معماری آن
سازه: بهروز میرمیران
تاسیسات مکانیکی و الکتریکی: شرکت آمایش طرح و توسعه پارس (پلاتو)
مبلمان: مبلمان رست
مجری سازه خرپایی: شرکت سازه های افق نور
دکورهای چوبی و فلزی: هارش دیزاین
عکس: حمیدرضا خوانساری – آرش خوانساری – زهرا بهبهانی
زیربنا: 1200 مترمربع
مساحت: 1700 مترمربع

مجموعه «بام تهران توچال» یکی از قطب های تفریحی پایتخت به شمار می آید که در سال های اخیر روند توسعه ی چشمگیری داشته است و از این رو اجرای پروژه هایی با کاربری های گوناگون بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا محوطه بوستان سلامتی 2 واقع در مسیر جاده سلامتی به منظور احداث مجموعه ای تفریحی خدماتی در اختیار ما قرار گرفت.
در این پروژه با چندین چالش از قبیل ؛ شرایط خاص محدوده طراحی ، خواسته های کارفرما، محدودیت های مالی و زمانی و همچنین مقررات ویژه ساخت و ساز مجموعه بام تهران مواجه بودیم. قرارگیری برروی دامنه کوه و اشراف به شهر، مشخصه های زمین مورد نظر به حساب می آمد. در مجاورت پروژه، ساختمان زیپ لاین واقع شده است که محدوده کلی زمین را تحت تاثیر قرار داده و حفظ حریم آن باید در طراحی مد نظر قرار می گرفت، از طرفی حفظ دید به شهر و پوشش گیاهی موجود از عوامل تاثیر گذار در جانمایی به شمار می آمد.
ضوابط ساخت و ساز در مجموعه بام تهران به گونه ای است که تنها برای سازه های سبک و موقت مجوز صادر می گردد. از این رو ایده های اولیه برای به کار بردن کانتینر شکل گرفت. استفاده از کانتینر این امکان را به وجود می¬آورد تا در کنار برخورداری از سازه ای سبک و قابل جا به جایی، روند ساخت پروژه نیز تسریع گردد.
بنابراین بر اساس الگوهای معماری پایدار و لزوم استفاده کاربردی از مواد و مصالح قابل بازیافت، در راستای حفظ و احترام به محیط طبیعی در مقابل محیط مصنوع و همچنین به منظور کاهش هزینه های ساخت، پیشنهاد استفاده از کانتینرهای مستعمل به کارفرما ارائه شد و در دستور کار قرار گرفت.
طراحی اولیه با در نظر داشتن موارد و چالش¬های مذکور از کنار هم قرار دادن کانتینرها با حداقل دخل و تصرف در ساختار اصلیشان شکل گرفت و بدین ترتیب کانتینر به عنوان یک واحد مدولار با استانداردهای ویژه ی خود تبدیل به المان اصلی پروژه در طراحی سازه و معماری آن شد.


جانمایی حجم اصلی در سایت بر اساس مواردی همچون شکل زمین، چشم انداز شهر، حفظ حریم ساختمان موجود، کاربری های مورد نظر و دسترسی ها ، در 3 ناحیه ی عمده تعیین گشت که ناحیه ی شرقی شامل رستوران و کافی شاپ ، ناحیه ی جنوبی در برگیرنده ی کاربری های خدماتی، اداری و بازی جعبه نوردی و ناحیه غربی برای بازی «فرار از اتاق» در نظر گرفته شد.
شکل گیری حجم و پلان در هر کدام از بخش های مذکور نیز بر اساس دستیابی به دید و منظر بهتر، شرایط اقلیمی، جهت تابش آفتاب در فصول مختلف و مسیر حرکت پیاده ، صورت پذیرفت. با چرخش حجم در طبقه فوقانی قسمت شرقی مجموعه، منظر شهر در چشم انداز ساختمان قرار گرفت و نیز با ایجاد گشودگی در طبقه همکف این بخش ضمن ایجاد حس دعوت کنندگی برای عابرین و حفظ استقلال مجموعه های خدماتی و تفریحی، ارتباط آن ها با محدوده طراحی(فضای شهری) مجموعه بام نیز حفظ شده تا افراد به سمت منظره شهر جذب شوند. بدین ترتیب تنوع فضایی نیز با ایجاد فضاهای باز و نیمه باز در کنار فضاهای بسته حاصل گردید.
به منظور حصول یکپارچگی در داخل و خارج بنا ، در طراحی داخلی نیز حفظ هویت صنعتی کانتینر به عنوان یک اصل در نظر گرفته شد و نیز با توجه به ماهیت فلزی جداره ها، تعدادی از کانتینر ها با کاربری شاخص ، با رنگ های گرم رنگ آمیزی شده اند تا در تقابل با فضاهای سرد و صنعتی حاکم قرار گرفته و به لطافت و شادابی فضا بیافزایند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.