Search
Close this search box.
Search

خانه وثاق | استودیو معماری شماره چهار

خانه وثاق | استودیو معماری شماره چهار
موقعیت: ایران ، گنبد کاووس
معماران: محمدصادق افشارطاهری، محمدیوسف صالحی، کسری شفیعی زاده
گرافیست: آرزو حکمت
مساحت : ۲۱۶ مترمربع
عکس: پیمان امیرغیاثوند
سال: ۱۴۰۰

انسان بی قرار در پی گمشده خود در این جهان سرگردان است و به امید وعده ی “الیه راجعون” به دنبال مجنون می گردد. در پی پیدا کردن خود، لایه لایه ناخالصی های وجودیش را می گذارد تا به هیچ بی نهایت بپیوندد.

خانه به عنوان کالبدی بیرونی برای روح تاثیر به سزایی دارد که کالبد جسمی انسان را آرامش می بخشد. پس می توان در راستای تعالی به وی کمک رسان باشد، این دغدغه به وضوح در معماری سنتی ایران قابل مشاهده است.

تعامل با طبیعت، پازل گم شده ی زندگی مدرن است و از این رو انسان مدرن انسانی جدا مانده تر و افسرده تر از پیش شده است که سعی بر آن داشتند تا حد امکان به این گسست دامن نزنند.

طراحان در این پروژه سعی داشتند تا حد امکان فضایی مطبوع و همساز با اقلیم منطقه ایجاد کنند. در مرحله اول در طراحی باید به چند نکته کلیدی اقلیمی توجه می کردند. گرمای شدید فصل های گرم و رطوبت بالا مهمترین مسائل اقلیمی ما برای شروع پروژه بودند.

همچنین نورمناسب برای اکثر فصول نور شمالی بود و از آنجا که ساختمان رو به جنوب بود، ایجاد نور شمال برای تمامی فضا ها یک چالش بود. از طرفی آفتاب مستقیم روی بنا باعث گرم شدن داخل می شد. این چالش ها به ایده هایی برای پیشبرد پروژه منجر شد.

برای حل مشکل رطوبت: پروژه را از زمین فاصله داده و با زیاد کردن ارتفاع سقف ها و ایجاد کوران به تخلیه رطوبت کمک کردند.

همچنین برای حل مشکل گرما: طاق های پروژه از تابش مستقیم نور آفتاب با بام جلوگیری می کند همچنین انتخاب متریال آجر با ظرفیت حرارتی بالا جلوی ورود گرما را می گیرد. با ارتفاع بلند سقف گرما به سمت بالا هدایت می شود و از پنجره های کنار طاق ها خارج می شود که کوران نیز به خروج گرما کمک می کند.

برای حل مشکل نور طبیعی و کوران: همانطور که اشاره شد نور شمال نور مناسب برای فضا ها بود و همچنین ورود نور جنوب باعث گرمای داخل می شد. همچنین نسبت ایده آل برای ایجاد کوران نسبت طول به عرض ۳ به ۱ بود. برای حل هر دو چالش، سقف پروژه را به سه پله تبدیل کردیم که هم به نسبت مناسب برای کوران دست پیدا کنند و همچنین این اتفاق دریافت نور شمال برای همه ی فضا ها را منجر شد، همزمان با استفاده از سایه بان خارجی نور جنوبی را نیز کنترل کردند. فضا ها با رعایت سلسله مراتب قرار گرفتند. و فضای سبز در جلو، میانه و پشت خانه به روح فضا کمک می کند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.