Search
Close this search box.
Search

خانه بی مرز | دفتر طراحی مرز

بازسازی و طراحی داخلی خانه بی مرز | دفتر طراحی مرز
موقعیت: ایران، تهران
معمار: حامد اخوی زادگان
تیم طراحی: نیما هیئت، صبا مهرآرا، نسترن شاهرخی، محسن رضاخانی
مساحت زیربنا: ۱۲۰ متر مربع
اجرا: امیرحسین نصیبی
سال: ۱۳۹۸
عکس: نیما هیئت

همانطور که طراح اشاره می کند، خطوط مرزها را شکل می دهند و مرزها خود عرصه زندگی را. تعریفی که شد شاید در مقیاس خورد شهری و کلان قاره ای منطقی به نظر برسد، اما ممکن است که جهان شمول نباشد به ویژه برای جهانگردانی که مرز برایشان بیش تر عاملی محدود کننده است تا تأمین کننده امنیت.

پروژه ی حاضر که شامل بازسازی و طراحی داخلی خانه بی مرز است، به یک جهانگرد تعلق دارد. این شخص برای مرزبندی سیاسی و جغرافیایی اهمیت چندانی قائل نیست و بالغ بر ۱۲۰ مرز را به منظور سیاحت درنوردیده است. وی خلاف تصور عموم “هیچ جا خونه‌ی آدم نمیشه” هر نقطه از دنیا و این کره خاکی را خانه ی خود می داند. با توجه به این موضوع طراحان ایدئولوژی کارفرما را در بازسازی و طراحی داخلی خانه اش، به ایده ای در راستای حذف مرزها تبدیل ساختند. مرزهایی که عمدتا عامل محدودکننده بودند تا تعریف کننده ی فضا.

افزون بر موراد مذکور طراحان از خلقیات کارفرما چنین استنباط کردند که سفرهای متعدد او موجب از بین رفتن قطعیت های مختلف مانند قطعیت های ذهنی و فیزیکی شده که هر قومی برای خویش رغم زده و از دیدگاه او رنگ این قطعیت ها با هر سفر کمرنگ تر شده است. بدین ترتیب طراحان به فضاها عملکردهایی دوگانه داده تا هر فضا صرفا تعریف کننده یک عملکرد نباشد و گاهی با اختلاط این عملکردها، فضاهای جدیدی نیز شکل بگیرد.

آن ها در پلان، مقطع و نما تا جایی که امکان داشت خطوط را حذف کرده و در تلاش بودند تا دو مشخصه را از فضای موجود استخراج کنند:

_ خلق فضای بینابینی

_ ایجاد سیالیت فضایی

در طراحی جدید فضاهای تعریف شده، در تعامل باهم قرار گرفته و به مناسبت تناوب عرصه‌ها در طول یکدیگر، سرویس های مختلفی به کاربر ارائه می دهند تا از قطعیتی برخودار نباشند. به طوریکه برخی فضاها نه بیرون است نه داخل، نه سرویس گیرنده است نه سرویس دهنده و بدین ترتیب ویژگی بینابین را به خود اختصاص داده اند.

 

طراح از سویی دیگر سیالیتی به برنامه فیزیکی افزودند تا صاحب خانه جهت انجام هر فعالیتی محدود به استفاده از یک فضا نباشد و ارتباط بصری آنها نیز در حین فعالیت ها قطع نشود، خواه در اتاق‌خواب باشد خواه در نشیمن و یا در فضای تعامل، می تواند بیاساید.
گاهی نیز حریم فضاهای جدید توسط مرزهای جمع شونده و ریلی، در هم آمیخته می‌شود تا هرچه بیش تر به چالش های مورد نظر پاسخ داده شده باشد. این امکان توسط مکانیزم های ریلی قابلیت تبدیل دو فضا به یکدیگر و یا یکپارچه شدن فضاهای بینابینی با همدیگر را در پروژه تامین می کند تا نتوان تعریف مشخص و واحدی از فضا ارائه داد.

درحالیکه فضای آسودن و تعامل کردن به کاربر سرویس می دهد، می توان آن را توسط جداکننده‌ی شیشه‎ ای به فضای بالکن سرپوشیده الحاق کرد تا تعریف قطعی ای از بالکن وجود نداشته باشد و با باز کردن پنجره‌ی سرتاسری بالکن، تمام فضای خانه را با هوای آزاد در حال خود رها کرد. یا حتی می‌توان درخت سرو چندین ساله را با حذف مرز به درون کشید و یا راهروی ارتباطی به اتاق را در مجاورت آشپزخانه ی باز قرار داد تا همیشه فقط راهرو، راهرو نباشد و برای حرکت در خانه، مسیرهای دیگری نیز خودشان را به عنوان حق انتخاب به استفاده کننده ارائه کنند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.