Search
Close this search box.
Search

خانه اصفهان H تا V | استودیو CAAT

خانه اصفهان H تا V |  استودیو CAAT
موقعیت: ایران، اصفهان
معمار مسئول: مهدی کامبوزیا
معمار و مدیر پروژه: هلنا قنبری
گروه معماری: سمانه نعمت زاده
مساحت : ۴۵۰ متر مربع
عکس:  پرهام تقی اوف، مرکز عکاسی پرشیا
اتمام پروژه: ۲۰۲۲

معماری و طراحی داخلی خانه اصفهان  H تا V  در شهر اصفهان-ایران، در یک بلوک شهری پر تراکم، واقع شده است. طراحی پروژه منطبق بر این است که چگونه روابط میان فضاهای مختلف سنتی، می تواند در یک خانه معمولی اصفهان، به یک خانه مدرن در یک بلوک شهری تبدیل شود و در عین حال همان دغدغه‌های گردش سنتی و جوهر فضا را حفظ کند. اصفهان یکی از شهرهای میراث جهانی است که تعدادی از بهترین آثار معماری و فضای شهری ایران را در خود جای داده است. این شهر دارای تنوع فرهنگی و مذهبی متفاوتی است. مردم این شهر قرن‌ هاست که با وجود این تنوع در کنار هم، همزیستی داشته اند و به دلیل تأثیرات متعدد فرهنگی و مذهبی، الگوی رفتاری بسیار پیچیده و خاصی در آن وجود دارد.

معماری و طراحی داخلی خانه اصفهان فرصتی را برای بررسی رفتار و روابط اجتماعی یک خانواده اصفهانی را به شکل سنتی اصیل ایجاد کرده است. این موضوع تیم طراحی را قادر ساخته تا خانه ای طراحی کنند که به بهترین وجه متناسب با بافت شهری آن باشد و گرش فضایی کلیدی را در داخل خانه ایجاد نماید که به عنوان بازتابی از رفتار فرهنگی آن ها تحمیل شده است.

خانه اصفهان اچ تا وی جامعه معماران ایران

خانه اصفهان H تا V در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع در بافتی متراکم و برای این خانواده های طبقه متوسط در نظر گرفته شده است. زمین از سه طرف همسایه است و شهرداری حکم کرده که حداکثر اشغال زمین ۶۰ درصد باشد، ساختمان در شمال زمین قرار گرفته و انتخاب متریال و رنگ و … بر اساس محدودیت آنها می باشد.

استودیوی CAAT پاسخ این پروژه را در باز تعریف خانه های سنتی اصفهانی در بافتی مدرن یافته است. خانه‌ های معمولی قدیمی که در اصفهان ساخته شده‌ اند از دو بخش «اندرونی» (منطقه خصوصی) و «بیرونی» (منطقه مهمان) تشکیل شده‌ اند که توسط یک راهرو خدماتی به هم متصل می‌ شوند. «اندرونی» واقع در پشت خانه، با اتاق خواب ها و حیاط کوچک خانوادگی، منطقه خصوصی خانواده محسوب می شود. این بخش از خانه بسیار ساده است و از تزئینات عجیب و غریب معاف است. از طرفی بیرونی، اتاق پذیرایی بزرگی است که برای مهمانان و مراسم در نظر گرفته شده است. که در جلوی خانه قرار دارد و معمولاً مشرف به حیاط جلویی است و عمداً  هم از نظر تزئینات و جزئیات ظریف معماری بسیار غنی می باشد.

خانه اصفهان اچ تا وی جامعه معماران ایران

در این پروژه با توجه به محدودیت های اعمال شده توسط متراژ و محدودیت های مجوز، نمودار پلان افقی معمول خانه های سنتی اصفهانی با فضای اندرونی و بیرونی به ترکیب عمودی تبدیل شده است و در نتیجه پروژه را خانه H به V نامگذاری کرده اند. فضای اندرونی در دو طبقه به شکلی بسیار ساده ساخته شده و دارای حیاط اختصاصی است که در پشت، آن‌ ها را شبیه به خانه‌های سنتی اصفهانی به هم متصل کرده است.

از سوی دیگر «فضای بیرونی» به شکل رسمی پیچیده و مشرف به حیاط جلویی طراحی شده است، پیوستن این دو فضا، از طریق یک راهرو عمودی میان دو طبقه است که فضای خدمات یک خانه سنتی را در بر گرفته است. برای به پایان رساندن این پروژه، خانه ای گرد هم آورده اند، که ساکنان آن هنوز هم می توانند فضای زندگی مدرنی را تجربه کنند که هنوز با هویت بافتی و میراث مطابقت دارد.

در کنار ایده پروژه، تنوع در انتخاب رنگ متریال در هر دو منطقه مهمان و خصوصی قابل دیده می شود. (آجر سفید در ردیف‌های عمودی، آجر خاکستری در ردیف‌های افقی). در قسمت مهمان، پوسته آجری سفید داخل و خارج پروژه را با شکل پلاستیکی پوشانده اشت، به طوری که سازه و متریال با هم ادغام شده و ناحیه خصوصی به صورت جعبه آجری خاکستری شکل گرفته است.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.