Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی 213 ، یک آن | استودیو معماری پی

ساختمان مسکونی 213 ، یک آن | استودیو معماری پی
موقعیت: ایران ، مشهد ، بلوار صارمی
معماران: حسین ابراهیم زاده ، محمد ابراهیم زاده
تیم طراحی:ایوب ابوترابی، مژگان افشار،امنه اکبری، المیرا خانی، هدیه تدین
با تشکر از: مهیار محمدی، علی سویزی
مساحت سایت پروژه: 209 متر مربع
مساحت کل ساخته شده: 1195 متر مربع
نوع کاربری: مسکونی
مهندس یا مشاور عمران / سازه: اقای موقر
مهندس یا مشاور تاسیسات الکتریکی: مهدی حاجی زاده
مهندس یا مشاور تاسیسات مکانیکی: کاظم فاضلی
شرکت سازنده/ اجرا : استودیو معماری پی
مدیر اجرایی پروژه: محمد ابراهیم زاده
تیم اجرایی پروژه: ایوب ابوترابی، امنه اکبری، شهریار خرسندی، محمد جلالی
مهندس ناظر / دستگاه نظارت:حسین ابراهیم زاده
کارفرما: اقای رجب زاده
عکس: سینا ممتحنی
ویدیو: حمزه ابراهیم زاده.

حالا که درخواست اکثر مشتریان مبنی بر دستیابی به حداکثر فضاهای قابل‌فروش دفتر معماری را به سمت طراحی تیپیکال واحدها پیش می‌برد، چاره‌ای نیست جز آن‌که به فکر الگویی برای اصلاح برخی از ریزفضاها که اتفاقاً نقشی اساسی هم در ساختمان‌ها دارند باشیم.
اساس طراحی این پروژه، تلاش برای احیای سه ریز‌فضا در سکونت آپارتمانی است. حیاط و مجموعه ورودی، راهرو(داخل واحد) و بام. فضاهایی که علیرغم اهمیت آن‌ها عمدتاً به دو دلیل، توجهی به آن‌ها نمی‌شود: اول این‌که از لحاظ عملکردی کارکرد کمتری نسبت به سایر فضاها دارند و دوم(در مورد حیاط و بام)، جزو متراژ قابل فروش محاسبه نمی‌شوند. علاوه بر این در مورد حیاط و بام می‌توان گفت که چون در آپارتمان‌های کوچک امکان در نظر گرفتن سرایدار وجود ندارد معمولاً مشاعات ساختمان فاقد رسیدگی‌های لازم هستند. به همین خاطر این فضاها غالباً فضاهای مرده و غیرقابل‌استفاده‌ای خواهند بود.


حیاط و مجموعه ورودی:
علیرغم این‌که در پیشینه معماری ایران مجموعه ورودی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است امروزه این موضوع فاقد برنامه‌ریزی مناسب در سکونتگاه‌های آپارتمانی است. ما برای حل این مساله فضای ورودی اتومبیل و پیاده را از یکدیگر تفکیک کردیم. پس از آن حیاط را به زیرزمین کشاندیم و فضای ورودی پیاده را به دو ناحیه تقسیم کردیم. یک ناحیه با مفهوم آستانه(Threshold) شکل گرفت که ضمن حفظ ارتباط بصری با فضا و پیاده‌روِ بیرون، به واسطه یک پل شیشه‌ای که از بالاسر حیاط می‌گذرد، به ناحیه دوم می‌رسد.
ناحیه دوم یک فضای نیمه بسته است که دسترسی به ارتباطات عمودی را ممکن می‌سازد. وجود فضای سبز، صدای آبِ چرخشی(که از زیر درب ورودی به حوض داخل حیاط می‌ریزد) و قرار‌گرفتن در یک محور عمودی، عناصر کیفی مجموعه ورودی هستند. علاوه بر این، انتقال حیاط به زیرزمین امکان تأمین نور، منظر و تهویه طبیعی را برای سالن چند منظوره( ورزشی، پذیرایی و …) که جزو مشاعات ساختمان به حساب می‌آید را فراهم نموده است.


بام:
معمولاً بام‌های ساختمان‌های با متراژ کم با این چالش روبرو هستند که ساخت فضای سبز و نگهداری آن توجیه اقتصادی ندارد. مضاف بر این نداشتن متولی واحد، باعث از بین رفتن تدریجی این فضاها می‌شود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم فضای بام را به دو قسمت تقسیم کنیم: یک قسمت برای تأسیسات ساختمان که قابل دسترسی برای تمام واحدهای ساختمان می‌باشد و قسمت دیگر یک حیاط آراسته با گلدان و فضایی برای نشستن، که قابل استفاده اختصاصی برای واحد پنجم ساختمان با دسترسی مستقل از داخل واحد است. با این رویکرد کیفیت متفاوت واحد پنجم به‌واسطه نورگیری از سقف و رسیدگی مناسب به فضای بام تضمین شده است.


راهرو:
برای اینکه راهروی داخل واحدها صرفاً یک فضای گذر نباشد، با قرار‌دادن یک فضای کارکردیِ خطی بین نشیمن و اتاق‌ها، هم حریم خصوصی اتاق‌ها حفظ شده است هم کمبود لاندری در ساختمان های کوچک جبران شده است. جاگیری ماشین لباسشویی و ملحقات آن، میز اتو و کمدهایی برای قراردادن لوازم ضروری زندگی در یک آپارتمان 150 متری در این فضا، راهرو را به یک فضای دومنظوره تبدیل کرده است.

 

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.