ویلا آشیانه ، استودیو اَرش بعد چهارم فضا
موقعیت: ایران، تهران، لواسان
معماران مسئول: علیرضا شرافتی، پانته آ اسلامی، شبنم آزموده
تیم طراحی: راضیه شعاعی، نگار سعادت، شیوا سبزواری، حامد ناجی
مهندس سازه: علی شیخی
تاسیسات مکانیکی: علی غنایی زاده
تاسیسات الکتریکی: علی پیلتن
اجرا: استودیو راهرو دیزاین
گرافیک: مهسا شبستانی پور
مساحت زمین: ۷۲۰ مترمربع
مساحت زیربنا: ٨٠٠ مترمربع
عکس: محمدحسن اتفاق
اتمام پروژه: ۱۴۰۰
تهران شهری شلوغ و متراکم است. در ساعات شلوغی، یک رفت و آمد ساده ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. بنابراین، بسیاری از مردم ترجیح می دهند در حومه شهر زندگی کنند. لواسان که در گذشته روستای کوچکی در شمال شرق تهران بود، اکنون یکی از مناطق مرتفع حومه تهران است و به دلیل آب و هوای عالی و ویلاهای مجلل شهرت دارد.
در ویلای لواسان، زوج جوانی تصمیم میگیرند که لواسان را برای سکونت دائم انتخاب کنند و خانه آخر هفته والدین خود را به ویلایی مدرن تبدیل کنند. با توجه به اینکه خانواده در چند دهه گذشته از این خانه آخر هفتهها استفاده می کردند، مفاهیم دلبستگی به مکان و خاطره نقش مهمی در روند طراحی داشتند. حفظ عناصر مهم عاطفی، از سنگ جداره حیاط گرفته تا درختان کهنسال، و استخر مرکزی، عناصر مختلف طراحی را شامل میشود. در طراحی خانه جدید، معمار عمداً دستخط کلی خانه آخر هفته قدیمی را هم در پلان و هم در مقطع دنبال کرده است.
همانند گذشته، استخر مرکزی به عنوان یک نقطه کانونی برای فضای نشیمن همکف و اتاق مهمانی زیرزمین می باشد. ساکنین خاطرات دوران کودکی خود را از استخر به یاد داشتند و آرزو داشتند آن را دست نخورده نگه دارند. پنجره های شیشه ای بزرگ در حالی که مرزهای داخل و خارج را محو می کند، در نمای داخلی ساختمان، منظره سبز را به داخل می کشاند. همچنین دیوار ملکی قدیمی از سنگ محلی و نیز درختان هم به دلیل اهمیت عاطفی و هم به دلیل تأثیرات زیست محیطی، که مستقیماً بر طراحی تأثیر می گذاشت، حفظ شدند.
در حجم بیرونی، زمین، دیوارها و سقف به هم دوخته می شوند تا حجمی خالص ایجاد کنند. این لایه تیره از جنس آجر خاکستری که بیرون ساختمان را می پوشاند، لایه سفید داخلی از جنس گچ و سیمان سفید (لایه حیات و زندگی) را در برمیگیرد و حفظ می کند. در فضای داخلی، گچ سفید با کابینت تیره و یک راه پله فولادی معلق در کنار هم قرار گرفته است و در بسیاری از قسمتها، لایه سفید از طریق گشودگی هایی مجسمه گونه در حجم دیده می شود.