Search
Close this search box.
Search

ویلای ساسان | آریا بیات

ویلای ساسان | آریا بیات
موقعیت: ایران، تهران
معمار: آریا بیات
مساحت: ۶۰۰ مترمربع
طراحی و دکوراسیون داخلی: آریا بیات
اجرا: ایوان مهرازی پایدار
سرپرست کارگاه: کاوه شیبانی
عکس: پیمان شجره
سال: ۱۳۹۷

وضعیت موجود: معماری برازنده در دو دهه چهل و پنجاه میلادی علاوه بر این که در بناهای شاخص معماران معروف دوره طلایی خود را نمایان می ساخت، همچنین بر معماری بدنه (یا ساختمان های معمول شهری) تأثیری عمیق گذاشته بود. پروژه زیر که شامل یک ساختمان در خیابان کامرانیه تهران واقع شده است، نیز جزو این دسته بناها بود. نمای بیرونی شامل حجم های نرم در کنار حجم های مکعبی شکل با پوشش سنگ مرمر خاکستری بود که بر اثر گذر زمان آسیب دیده بود. داخل این ساختمان برخی از عناصر معماری ایرانی که به مرور زمان بدان افزوده شده بودند به چشم می خورد. این عناصر با وجود داشتن جذابیت اولیه، فاقد اصالت و هویت بودند.

اهداف طراحی: در ابتدا برنامه ریزی کارفرما جهت بازسازی ویلایش این بود که به کاربران امکان استفاده اداری و مسکونی را در آینده نیز فراهم آورد.

اولین تجربه‌ی ویلا در بدنه شهری: همانطور که معمار پروژه اشاره می کند، پروژه های ویلایی طراحی شده توسط آن ها منحصر به حومه ی شهرها و ساختمان هایی بوده که مستقل عمل می کرده اند. این پروژه اولین تجربه ی طراحان در برخورد با طراحی ویلای درون شهری بود که می بایست بخشی از بدنه شهری به حساب می آمد.

روند طراحی: با در نظر گرفتن وضعیت موجود و خواسته های کارفرما طراحان تصمیم گرفتند تا هر عنصری که قابلیت حفظ شدن در بنا را داشت، به صورت دست نخورده باقی گذارند. آن ها تنها در پوشش های خارجی اقدام به استفاده از آجر قزاقی نمودند.

همانطور که در پوشش قدیمی حجم های مختلف با استفاده از سنگ مرمر تک رنگ با بافت های متفاوت استفاده شده بود، طراحان نیز از آجر قزاقی در بافت های مختلف اما به صورت تک رنگ استفاده کردند. در بخش جان پناه از آجر مشبک برای سایه ‌اندازی و ایجاد تنوع در بافت نما کردند. بدین صورت خط آسمان پروژه یکنواخت شد.

تلاش طراحان در راستای حذف نرده های فلزی جدا کننده قطعه از خیابان با مخالفت کارفرما شکست خورد. از این رو تصمیم گرفتند تا از ورقه های برش خورده استفاده نمایند تا پوسته ای نیمه شفاف ایجاد شده که با گذر زمان نیز این پوسته با پوشش گیاهی پوشانده شود.

طراحی داخلی: طراحان در طراحی داخل این ساختمان از تنالیته های رنگی خنثی و در سبکی کاملا معاصر استفاده کردند تا در سال های آتی برای کاربران آن محدودیتی در چیدمان ایجاد نشود. متریال های بتن پیش ساخته و سرامیک با رگه های طوسی رنگ طراحان را در این امر یاری کردند و در انتها جداره نورگیر ساختمان با ترکیبی تصادفی از آجرسفید و آینه نقره ای پوشانده شد.
حیاط ویلا نیز با جداره ‌ای متاثر از نما و باغچه هایی با تنوع گیاهی و عناصر مختلف به طرح اضافه شد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

داروخانه راوند | دفتر الشتر

طراحی داخلی داروخانه راوند | دفتر الشتر موقعیت: ایران، کاشان معمار: حامد مرادی الشتر تیم طراحی: سارا اسکندری، اعظم قاسمی گرافیست: امین محمد حسینی، طناز مقتدری مساحت: ۳۰۰ مترمربع عکس: فرشید نصرآبادی سال: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

آپارتمان مسکونی شماره صفر | شرکت طرح و ساخت طَراد

آپارتمان مسکونی شماره صفر | شرکت طرح و ساخت طَرا موقعیت: ایران ، تهران ، بلوار مرزداران معماران: سید حسن علوی‏ زاده، سیمین فرهنگی مساحت زمین: ۴۵۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۲۱۰۰ مترمربع بنا به همراه ۲۴۰ متر روف گاردن زمان شروع اجرای بازسازی: آبان ماه ۱۳۹۴ زمان اتمام اجرای بازسازی:

ادامه مطلب »
رستوران هفت خوان مهرداد ایروانیان

رستوران هفت خوان | مهرداد ایروانیان

رستوران هفت خوان | مهرداد ایروانیان موقعیت: ایران ، شیراز معمار: مهرداد ایروانیان نوع ساختمان: عمومی سال ساخت: 2007-2011 کارفرما: آقای حسن‌پور مساحت: 3462 مترمربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. جسم بی

ادامه مطلب »

ساختمان اداری و تجاری پدیده | مهندسان مشاور شهر واندیشه

ساختمان اداری و تجاری پدیده | مهندسان مشاور شهر و اندیشه موقعیت: ایران، اصفهان معماران: فرود ضرغام، شیوا ثناگو مساحت: ۳۸۵۰ مترمربع تیم طراحی: زهرا رحمانی، مهرنوش ضرغام، محمدرضا نصیری تأسیسات مکانیکی: حسین علی سلماسی تأسیسات الکتریکی: علی بهلولی مشاوره سازه: فرید عرب زاده سال شروع: ۱۳۸۷ سال اتمام: ۱۳۹۰

ادامه مطلب »

خانه _ آپارتمان لواسان | دفتر مشاور آتی زیست

خانه – آپارتمان لواسان | دفتر مشاور آتی زیست موقعیت: ایران، تهران، لواسان معمار: احسان مالکی تیم طراحی: یکتا آفرین، لیلا بیجاری، شیما زهرایی، حسن عابدی مساحت: ۵۲۰ متر مربع سال آغاز پروژه: ۱۳۹۴ سال اتمام پروژه: ۱۳۹۵ عکس: استودیو دید مهندسی سازه: محمدرضا گودرزی مهندس برق: علیرضا شادبخش اجرا:

ادامه مطلب »

ویلای بی نهایت | مهندسین مشاور دژار

ویلای بی نهایت | گروه معماری دژار موقعیت: ایران،تهران،دماوند معمار: پریسا اسماعیلی طراح سازه: دکتر احمدیان مجری: امیر باقری مساحت زمین: ۱۱۰۰ متر مربع متراژ زیربنا: ۸۷۰ متر مربع سال ساخت: ۱۳۹۷ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.