نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
- فرزاد شفیعی فر 1
- خشایار قاضی زاده 2
- حبیباله صادقی 3
- امیر حسین صالحی 4
1 دانشجوی دکتری تاریخ تحلیلی- تطبیقی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2 استادیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
3 استادیار گروه نقاشی، دانشکدة هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
4 استادیار گروه مرمت و احیای بناهای تاریخی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
باغ نظر (ماهنامه)
دوره 18، شماره 103
دی 1400
صفحه 28-17
بیان مسئله: باگذشت بیش از نیم قرن از انتشار حفریات نیشابور توسط ویلکینسن، بهرغم مطالعات و پژوهشهای صورتگرفته، هنوز نقاط ابهام زیادی در مورد چیستی و سرچشمههای برخی از نقوش باقی مانده است. برخی ریشههای ساسانی و همچنین تأثیرات از نقوش سامرا در طی تحقیقات گذشته روشن شده است. با این حال این مطالعات کمک چندانی به فهم برخی نقوش، که تفاوتی آشکار با سایر نقوش شناختهشده در چهار قرن نخستین اسلامی دارد، نکرده است.
هدف پژوهش: پژوهش حاضر در صدد ارائه راهکاری جدید به خوانش نقوش شرق جهان اسلام است.
روش پژوهش: این پژوهش سعی دارد با روش تاریخی، توصیفی – تحلیلی تصویر جدیدی از تحلیل نقوش نیشابور ارائه کند تا از این طریق راهکاری جدید به خوانش نقوش شرق جهان اسلام ارائه دهد.
نتیجهگیری: به نظر میرسد سمبلها، نشانههای آیین جین، بودیسم و هندوئیسم یکی از ارکان نقوش نیشابور بوده است. این سمبلها و نشانهها از طریق عواملی همچون بردگان و اسیران هندو، روابط بازرگانی و جاده ابریشم، جنگها و ارتباط حکام مسلمان با ادیان هندی و همچنین همزیستی اسلام و ادیان هند به نقوش نیشابور راه یافتهاند.
A study on the Influence of the Indian Religions (Hinduism, Buddhism, Jainism) on the Motifs of Nishapur Architectural Ornaments
نویسندگان [English]
- Farzad Shafieifar 1
- Khashayar Ghazizadeh 2
- Habibollah Sadeghi 3
- Amir Hossein Salehi 4
Problem statement:More than half a century after Wilkinson published his article on Nishapur excavations, despite the conducted research, there are still many ambiguities about the nature and origins of some of the motifs. Although some Sasanian roots, as well as influences from Samarra motifs, have been discovered during research, these studies have provided significant help in understanding some motifs that are distinctly different from other known motifs in the first six centuries of the Islamic era.
Research objective:The present study seeks to present a new way of reading the motifs in the Eastern Islamic World.
Research method: This research attempts to present a new picture of the analysis of the motifs of Nishapur through a historical descriptive-analytical method.
Conclusion: The symbols and signs of Jainism, Buddhism, and Hinduism appear to have been one of the pillars of the Nishapur motifs. These symbols and signs have made their way into the Nishapur motifs through such means as the Hindu slaves and captives, trade relations and the Silk Road, wars and the relationship of Muslim rulers with Indian religions, as well as the coexistence of Islam and Indian religions.
بررسی تأثیر ادیان هندی ( هندوئیسم بودیسم و جینیسم) بر نقوش تزئینات معماری نیشابور در قرون دو تا چهار هجری اصل مقاله 2.18 MB
صاحب امتیاز: پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
مدیر مسئول: دکتر سید امیر منصوری
سردبیر: دکتر احمد پوراحمد
دوره انتشار: ماهنامه
شاپا چاپی: 1735-9635
شاپا الکترونیکی: 2251-7197