Search
Close this search box.
Search

آپارتمان مسکونی سپهر | دفتر معماری تداوم پویا

آپارتمان مسکونی سپهر | دفتر معماری تداوم پویا
موقعیت: ایران ، تهران ، خیابان مرزداران
معماران: رضا صیادیان ، سارا کلانتری
تیم طراحی: آریان اسپریدونف ، حمیدرضا رزمآریا
مدلسازی کامپیوتری: لادن پاکزاد
ماکت: شیوا تبار حیدر
گرافیک کامپیوتری: سپیده برازش
سازه: محمد فتحی
تأسیسات: آرش افشاری
کارفرما و مجری: گروه ساختمانی موج
مدت اجرا: 1392-1390
عکس: علیرضا به‌پور

آپارتمان مسکونی سپهر در زمینی به مساحت 300 متر مربع و به ابعاد 30×10 متر در 5 طبقه‌ی مسکونی تک‌­واحدی، هرکدام به مساحت 180 متر مربع و 2 طبقه مشاعات شامل پارکینگ و انبار طراحی و ساخته شد. زیربنای کل پروژه 1,386 متر مربع و سازه‌ی ساختمان بتنی است و تأسیسات آن شامل سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی میباشد.
ایده‌ی طرح:
جریان طراحی با شناخت زمینه و بستر طرح آغاز می‌شود، به طوری که سرنخ‌های ایده معمولاً در بستر یافت می‌شوند. مباحثی نظیر هویت و اقلیم که از موضوعات بنیادین است نیز در بستر نهفته است. پیچیدگی‌های زمینه، مسائل پروژه را شکل می‌دهد؛ مسائلی از قبیل چندهویتی که باعث پیچیدگی صورت مسئله می‌شوند.
تهران شهری است فراتر از یک شهر با گوناگونی فراوان فرهنگی و هویت‌هایی که به سبب تعدد تا مرز بی‌هویتی پیش می‌روند. چهره‌ی شهر آشفته‌بازاری است فارغ از تفکری واحد تا بناها را در پیوندی نظام‌بخش در کنار هم قرار دهد و شهری به وجود آورد که دارای هویتی قابل تشخیص باشد.


حال پرسش اساسی اینجاست که در چنین زمینه‌ای که فاقد هویت یگانه است و بافتی ناشی از جاه‌طلبی و بی‌ریشگی دارد، چگونه باید معماری کرد؟
شکل شهر بازنمودی از اندیشه‌ی جاری و هویت‌سازی بر آن است و آشفتگی شهر تهران نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین در چنین ساختاری در نمای محدود و فشرده‌ی شهری که فاقد فضای تهی یا آزاد در پیرامون آن است، آپارتمان از هر سو با ساختمان‌های اطراف احاطه شده و نما تحت تأثیر بدنه و نماهای اطراف آن قرار دارد. شهر تهران با افزایش آپارتمان‌سازی، شاهد پیشرفت عمودی است که سبب متراکمتر شدن شهر میشود. سیمای چنین شهری سخت نیازمند “ابداع” است. یکی از مشکلات شهر، سیمای بدون عمق و فاقد بعد آن است که روح بنا را در پشت صفحه‌ای دوبعدی پنهان می‌کند و کالبدی بیجان می‌آفریند. به همین سبب نیازمند روحی تازه است تا با نگاهی متفاوت و با بهره‌گیری از ارزش‌های خود به بازآفرینی بپردازد.
آپارتمان سپهر تحت تأثیر نیروهایی که از طرفین زمینه به آن وارد می‌شود، تغییر فرم می‌دهد. نیز این نیروها باعث تغییر فرم در بعد سوم نیز خواهند شد و نما از شکل ساختار دوبعدی کلیشه‌ای خارج میشود. بعد چهارم با حرکت در معبر روبه‌رو از یک سو، و با تغییر نور از سوی دیگر، در جریان است. ما این نیروها را با نوستالژی بازی‌های کودکانه (اوریگامی) در هم آمیختیم تا به گویشی نو دست پیدا کنیم. طرح دارای بیان و ساختاری تازه در رابطه با شهر است. دوپوسته شدن نما در فضای تراس‌ها علاوه بر ایجاد عمق و حریم، به بحث ذخیره‌ی انرژی و تبادل حرارتی و مبحث پایداری نیز کمک شایانی خواهد کرد.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.