Search
Close this search box.
Search

مجموعه غذایی تچرا | دفتر طراحی وارتا و همکاران

مجموعه غذایی تچرا
دفتر طراحی وارتا و همکاران

مجموعه غذایی تچرا | دفتر طراحی وارتا و همکاران
موقعیت: ایران، شیراز
معماران: محمد وارسته، رزا تبادار، شبنم محمدی
تیم طراحی: پیمان تحقیقی
مساحت: 350 مترمربع
عکس: آرش خواجه اختران
سال: 1400
کارفرما: محسن فخرپور
همکاران: پارسا عابد ، امین رضایی

ایده ها چالش های پروژه کانسپت ها و روند طراحی:
مجموعه غذایی صوفی شیراز، قصد داشت ساختمان تچرا،  با قدمتی 25 ساله که به تازگی زیر مجموعه خود قرار داده بود را باز سازی کند. این بنا با زیر بنای 350 متر مربع در سه طبقه در بلوار سرباز شیراز واقع شده بود. از آنجایی که کاربری جدید این ساختمان مشابه کاربری سابق لحاظ شده بود و از طرفی موقعیت قرار گیری آن نیاز به استفاده از فضای پیاده راه مقابل خود را طلب میکرد؛ ارتباط فضای درون و بیرون به صورت بصری و عملکردی حائز اهمیت بود، به همین دلیل ارتقای کیفیت فضایی، حریم منظر و ایجاد معنایی تازه از فضای میانه مورد توجه قرار گرفت.

ما خواستار لمس تجربه ای متفاوت از فضایی منحصر به فرد در زمینه هایی چون ایجاد همزیستی با ارزش های متناقض با حداقل حساسیت های بنا های مشابه و ایجاد تعادل درونی و تعامل با فضای بیرون، بودیم. به همین دلیل یکپارچگی و آمیختگی فضای معماری با فضای شهری، ایجاد ارتباط اجتماعی و ایجاد کیفیت فضایی جدید به عنوان اهداف اصلی پروژه تعریف شدند.

عملیات لایه برداری، حذف عناصر زائد و تخریب دیوارهای تزئینی نه تنها به منظور نمایش سادگی و ایجاد شفافیت، بلکه برای دستیابی به ظرافت و قاطعیت از طریق هماهنگی با فرهنگ شیراز بود.

ارزش های متعادل، صداقت و سادگی، فضای داخلی را به شکل فضایی باز و سیال قابل رویت کرده که از خیابان همجوار قادر به دیدن آن میشویم، نمای حداکثری شیشه ای مجموعه، فضای حیاط را به صورتی نمادین به منظور شکستن مرزهای داخلی و خارجی به نمایش درآورد.

ما “سنگ سفید شده” را به عنوان پوشش جداره ها قرار دادیم که بافت اصلی ما را معرفی میکند.

سنگ سفید تراورتن در ابعاد، بافت و رنگ های مختلف در انبار های مختلف سنگ تهیه و بعد از اره ای شدن، استفاده و در انتها جهت یک پارچگی، رنگ شدند.

این موضوع به ما این امکان را داد تا تعامل و همزیستی متریال های مختلف را تجربه  و سعی در یکی کردن آن ها کنیم. نور به بافت شیار دار سنگ نفوذ کرده و نور را در فضا منعکس می کند.

شکل مواج دیوار های چوبی، محدب و مقعر است به طوری که فرد می تواند احساسات مختلف فضایی را تجربه کند. کانتری کشیده، بدون علامت یا پارازیتی طراحی شده است که مشتریان را به سمت دیوار بی پایان چوبی دعوت میکند، عنصری که از طریق سادگی در فرم و یک پارچه با متریال کف نمایان می شود.

دیوارهای چوبی مواج  با  دیوار های خشن سنگی و کف موزاییکی مقابله می کنند و به تاکید تعادل برمی گردند و در مقابل، جداره ای شیشه ای بیرون زده از کالبد ضمخت سنگی قرار گرفته است تا متضاد طبیعی بودن خود، فضای سبز مواج بیرون را قاب کند.

در حالی که مشتریان منتظر می مانند، می توانند بدون خروج از ساختمان در دل محوطه سبز قرار گیرند، نظاره کنند و جزیی از بنا شوند.

پله کرو سفید ارتباط بین طبقات را فراهم میکند، مراجعین به واسطه جداره های شفاف، ارتباط خود را با فضای بیرونی حس میکنند و تماس با آسمان را به واسطه بازشو های سقفی تجربه میکنند

 ستون های سفید رنگ سنگ، سقف را پشتیبانی می کنند و دیوار مواج چوبی، محور جریان در فضا را فراهم می آورد و همچنان این ارتباط دوگانه با یکدیگر تعادل فضایی را بیان می کند که می توانید با آن وفادارانه ارتباط برقرار کنید.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.