Search
Close this search box.
Search

ویلا امیردشت | استودیو مادو

ویلا امیردشت، استودیو مادو
موقعیت: ایران، مازندران، کلارآباد، شهرک امیردشت
معمار مسئول: مازیار دولت آبادی
تیم طراحی: معین نیک آئین، دنیز ابراهیمی آذر
کارفرما: امیرحسین قهرمانی
فاز دو : دنیز ابراهیمی آذر، فائقه خلیلی
طراح داخلی : مرجان میرخشتی، دنیا یوسفی
تصاویر سه بعدی : سعید یوسف وند، رویا زراعت کار
ترسیمات و گرافیک : سارا رجبی، تینا شاه نظری
ماکت : سعید یوسف وند، مرجان میرخشتی
مجری : جناب آقایان قهرمانی و سرمیلی
سازه : جناب آقای قهرمانی
تاسیسات مکانیکی و الکتریکی : جناب آقای قهرمانی
مساحت زیربنا: ۱۴۰۰ مترمربع
عکس: محمد حسین حمزه لویی
اتمام پروژه: ۱۴۰۳

ویلا امیردشت، استودیو مادو، جامعه معماران ایران

ویلای امیردشت باز طراحی یک پروژه با نمای رومی که اسکلت آن به صورت قاب بتنی از قبل اجرا شده ، بوده است و خواسته کارفرما تغییر پروژه ای اصطلاحاً کلاسیک به پروژه ای اصطلاحاً مدرن بود.

در ادامه با بررسی وضع موجود و در خواست کارفرما مسائل پروژه در چند موضوع باز تعریف و دسته بندی گردید.

  • فن ساخت : در خصوص فن ساخت با توجه به چنین درخواستی، یک تغییر اساسی از ساخت مایه کلاسیک که معمولاً سنگ می باشد به ساخت مایه های مدرن مانند فلز، بتن و شیشه می بایست صورت می گرفت. مساله دیگری که در خصوص فن ساخت می توانست چالش زا باشد هرگونه تغییر در جهت توسعه فضا و توده بود که با توجه به اجرای ضعیف اسکلت پیشین مستلزم مقاوم سازی بود.
  • برنامه و فضا : با توجه به تغییر پیش آمده، برنامه پروژه می توانست از نو باز تعریف شود به نحوی که روابط فضایی طرح سابق که بیشتر مبنی بر تفکیک فضاها بر اساس عملکرد بود کاملاً حذف و تلاش در جهت دستیابی به بیشترین حد از سیالیت و آزادی فضا صورت پذیرد.
  • توده : در مواجهه با اسکلت و وضع موجود با دیاگرام کلاسیک 9 مربع و ساختار شبکه ای آن مواجه شدیم. روش ترکیب بندی، هندسه و استفاده از شبکه می توانست در باز طراحی ویلا به سیاق مدرنیست هایی همچون کوربوزیه، میس و …….. تا 5 نیویورکی ها مورد تکرار قرار گیرد.

 

ویلا امیردشت، استودیو مادو، جامعه معماران ایران

در ادامه توسعه بنا به ۲ شیوه صورت پذیرفت.

در ابتدا از جبهه غربی و جنوبی بنا در قالب 2 توده مکعب شکل به بیرون در جهت نا متقارن کردن دیاگرام کلاسیک و همینطور کنترل نور جنوب و کج باران های جبهه غربی که ورودی اصلی هم در آن جبهه قرار داشت، صورت گرفت.

در قدم دوم توسعه به صورت یک شبکه اسکلت فلزی بود، انتخاب اسکلت فلزی به جای بتنی به منظور گسترش پروژه، با توجه به اینکه کارفرما صاحب کارخانه اسکلت فلزی نیز هست می توانست به صورت غیر مستقیم معرف هویت کارفرما نیز باشد. شبکه اسکلت فلزی به عنوان سیستم ثانویه و یک شبکه فضایی مجزا همزمان به داخل و بیرون توده گسترش پیدا می کند. در بیرون برای قاب بندی درختی که از گذشته در سایت باقی مانده بود و در درون در جهت تعریف فضای نیم طبقه به عنوان اتاق مهمان به همراه یک پل شیشه ای مورد استفاده قرار گرفت. شبکه دوم (فلزی) به سیاق مدرنیست ها به صورت اکسپوز در فضا تعریف شده است.
در ادامه در داخل فضا ویلا به منظور رسیدن به حداکثر شفافیت و سیالیت فضایی در طبقه همکف که فضای عمومی مانند پذیرایی، نشیمن، ناهار خوری و ….. قرار داشتند، از هیچ دیواری استفاده نشده است، مگر 2 دیوار چوبی که از بالا ترین طبقه تا طبقه همکف ادامه دارند که برای مسدود نکردن دید به زمین نمی رسند و حس تعلیق و سبکی به فضا القا می کنند.
این 2 دیوار عملکرد هایی همچون شومینه و بار در قسمت پذیرایی و کابینت و و محل آشپزی در قسمت آشپزخانه دارند.

ویلا امیردشت، استودیو مادو، جامعه معماران ایران

در قسمت میانی پروژه فضای تهی با ارتفاع 3 طبقه تعبیه شده است.
دسترسی در این ویلا به مثابه یک تفرجگاه به نحوی طراحی شدند که کاربر را در جهات مختلف از داخل فضای تهی میانی به سایر طبقات منتقل می کند، طراحی این پلکان به صورت تعدادی حجم مجسمه وار با دیوار های معلق درون این فضای تهی تعریف گردیدند.
توزیع برنامه در این ویلا به این صورت است که طبقه همکف فضاهای عمومی مانند پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه و ناهارخوری و در طبقه اول اتاق خواب ها ودر طبقه دوم شاه نشین و فضای مهمانی تعریف شده است که با بام سبز در 2 طبقه می تواند ارتباط داشته باشد. و در آخر نیز در طبقه همکف برای به حداکثر رساندن شفافیت فضایی و ارتباط درون و بیرون که از مولفه های اساسی دیاگرام فضایی مدرن است از سطوح شفاف و شیشه ای استفاده شده است و این امکان وجود دارد که در هر زمان با کنار رفتن این سطوح شیشه ای فضای داخلی با فضاهای تفریحی مانند جکوزی ، استخر و حیاط ارتباط مستقیم برقرار کند .

 


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

کیوب کلاب | دفتر معماری آن

کیوب کلاب | دفتر معماری آن موقعیت: ایران ، تهران ، خيابان ولنجک ، مجموعه توچال (بام تهران) ، بوستان سلامتی 2 معماران: روزبه قائم مقامی ، مهراد حبیبی ، زینب عابدی ، شبنم خزلی ، گیل آوا روحی پور ، سحر اسدزاده زرگر ، صبا تقی زاده ، سعید

ادامه مطلب »

ویلای صفادشت | کامران حیرتی

ویلای صفادشت | کامران حیرتیموقعیت: ایران ، تهرانمعمار: کامران حیرتیمساحت: 1100 متر مربعسال: 2016عکس: علی دقیقی ، عبدالرضا بصیریتولید کنندگان: Luxuryhouse ، Milan Sanat ، Nikan ، Studionopa Iranهمکاران طراحی / تیم: عبدالحمید ادریس آبادی ، امیرعلی شریفی ، سولماز طباطبایی ، سپاس حقیقی ، شهرزاد پوش فاممشاور روشنایی: شهرام

ادامه مطلب »
مدرسه ارفک جامعه معماران ایران

مدرسه ارفک | استودیو معماری شماره چهار

مدرسه ارفک جامعه معماران ایران موقعیت: ایران، تهران معماران: محمد یوسف صالحی، محمد صادق افشار طاهری،کسری شفیعی زاده تیم طراحی: آذین ساوه درودی، ایمان اسلامی، ثمین حیدری، فرشید نصر آزادانی،موژان فکری، هلیا مرادزاده، بردیا شفیعی زاده، آرزو حکمت، محیا عموئی،آرش فقیهی اجرا: استودیو معماری شماره چهار سازه: ایمان حضرتی تاسیسات مکانیکی: محمد بزرگ

ادامه مطلب »

ساختمان اداری امیرابراهیمی | مهندسان مشاور معماری و مرمت زندیگان

ساختمان اداری امیرابراهیمی | مهندسان مشاور معماری و مرمت زندیگانموقعیت: ایران، تهرانمعمار: محمدرضا نیکبختهمکاران طراحی :کیوان ورقایی، صادق دادخواهمتراژ: ۵۰۰۰ مترمربعارائه گرافیکی: نگار خدادیسال:۱۳۹۵عکس: علی دقیق، سام ایروانی، احمد صفار هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

طراحی داخلی و بازسازی واحد مسکونی | رضا اسلامی ، مجتبی میرحسینی

طراحی داخلی و بازسازی واحد مسکونی | رضا اسلامی ، مجتبی میرحسینیموقعیت : ایران، تهران ، زعفرانیه ، خیابان شیرکوهتیم طراحی معماری : رضا اسلامی، مجتبی میرحسینی      متراژ : 230 متر مربعوضعیت: طراحی و اجرا شدهمدلسازی و رندرینگ : امین رضا زاده ، مریم اسلامی   مدیریت اجرا :

ادامه مطلب »
طراحی داخلی دفتر بازتاب اثر نیما میرزا محمدی جامعه معماران ایران

دفتر بازتاب | نیما میرزا محمدی

طراحی داخلی دفتر بازتاب ، نیما میرزا محمدی موقعیت: ایران، تهران، نیاوران معمار مسئول: نیما میرزامحمدی تیم طراحی: ملیکا میرمیران سرپرست کارگاه: امیر علی کاظم تبریزی مدلسازی: ملیکا میرمیران، نگین اصانلو رندرینگ: ملیکا میرمیران ترسیمات: مهسا یادگاری، نگین اصانلو دیاگرام و گرافیک: ملیکا میرمیران، نگین اصانلو، شمیم پروانه، رعنا سیاقی مساحت زیربنا: ۳۸۰ مترمربع عکس:

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.