Search
Close this search box.
Search

موزه هایده چنگیزیان | گروه معماران و مهندسین کندو

موزه هایده چنگیزیان، گروه معماران و مهندسین کندو
موقعیت: ایران، تهران
معمار مسئول: بهادر کاشانی مدنی
همکاران طراحی: مریم جوادیان، آیلا شیدایی، تینا تقی زاده
طراحی و معماری داخلی: بهادر کاشانی مدنی (گروه معماران و مهندسین کندو)
کارفرما: هایده چنگیزیان
مجری: گروه معماران و مهندسین کندو
مدیر اجرا: بهراد کاشانی مدنی
تیم اجرا: علی شایگانفرد، داوود شفیعی
مهندس سازه: رضا مهماندوست
دستساخته های سرامیکی: بهاره خُمیری (کارگاه سرامیک بهاره)
مساحت زمین: ۱۳۵ مترمربع
مساحت زیربنا: ۲۲۰ مترمربع
عکس: محمدحسن اتفاق
اتمام پروژه: ۱۴۰۲

موزه هایده چنگیزیان، گروه معماران و مهندسین کندو، جامعه معماران ایران

مرمت و بازسازی خانه ای قدیمی در قلب تهران، فرصتی مغتنم برای هر دفتر معماری است. این موضوع زمانی اهمیت دو چندان پیدا می کند که کارفرما، یکی از چهره های ارزشمند فرهنگ و هنر ایران باشد. هایده چنگیزیان، از نخستین زنان رقصنده باله در ایران است که باله فرنگی را در شکل ایرانی آن عرضه کرد. ملک مورد نظر، که خانه ای قدیمی و رو به تخریب بود، در سال 1401 توسط ایشان خریداری شد. ایشان قصد داشتند موزه ای تاسیس کنند که به گفته خودشان، داستانی مصور باشد از تمام رویدادها و افرادی که نقش مهمی در زندگی ایشان بازی کرده اند. محلی جهت به نمایش گذاشتن گنجینه هنری ایشان و برگزاری رویدادهای هنری.

خواست کارفرما، خانه ای بود به سبک خانه های سنتورینی یونان، با دیوارهای سفید و در و پنجره های آبی. چالش اصلی پروژه برای ما، ایجاد هماهنگی بین خواسته کارفرما و حفظ اصالت خانه ایرانی بود. بدین منظور، با مطالعه پیرامون خانه های ایرانی و با رویکرد احیای فضاها و المانهای موجود در ساختمان طرح کلی پروژه شکل گرفت.

موزه هایده چنگیزیان، گروه معماران و مهندسین کندو، جامعه معماران ایران

ساختمان با قدمتی حدود 70 سال و زیربنای 220 متر مربع در دو طبقه، واقع در بنبست اول در ابتدای خیابان هانری کربن می باشد. قرار گیری در پهنه فرهنگی رودکی و مجاورت این ملک با مراکز مهم فرهنگی مانند تئاتر شهرزاد، تئاتر نوفل لوشاتو، وَست گالری و خانه سرهنگ بهرامی، از نکات جالب توجه در مورد محل قرار گیری ملک است. در طبقه همکف، سرسرای ورودی، اتاق نمایش و اجرا، آشپزخانه و انبار قرار گرفته. در نیم طبقه اول، سرویسهای بهداشتی عمومی در محل قدیم خود بازسازی شد. در طبقه اول دو گالری قرار دارد که بوسیله یک درگاه با هم مرتبط هستند، بالکن کوچکی در سمت جنوب گالری جنوبی قرار دارد. در طبقه دوم، اتاق مدیریت قرار دارد که دارای یک سرویس و حمام است و یک بالکن وسیع در سمت جنوب اتاق. دو انبار در دو نیم طبقه دیگر ساختمان قرار دارد که یکی از آنها به اتاق سرور اختصاص داده شد.

در جریان احیا گچکاری ساختمان، توجهمان به آجرکاری و نعل درگاه های چوبی قدیمی درها و پنجره ها جلب شد، در بخشهایی از ساختمان، این آجرکاری با ارزش از گچ تمیز و بندکشی آنها مرمت شد و بصورت نمایان به نمایش درآمد و این خود به یکی از المانهای شاخص پروژه تبدیل شد. المانها و بخشهای ارزشمندی مانند هندریل گچی راه پله، پله های موزاییک درجای راه پله، تیرهای چوبی نعل درگاه درها، در های چوبی و نمای اصلی بنا که از سیمان شسته بود، تعمیر، مرمت و در مواردی مطابق نمونه قدیمی از نو ساخته شد.

موزه هایده چنگیزیان، گروه معماران و مهندسین کندو، جامعه معماران ایران

در ورودی راه پله، یک آینه و چوب بار باله، بصورت سمبلیک طراحی و اجرا شد تا در بدو ورود به ساختمان، سابقه هنری صاحبِ خانه، برای مراجعه کننده آشکار شود. کلیه پنجره های جنوبی ساختمان بصورت قدی درآمد و در طبقه همکف، بازشو پنجره به گونه ای طراحی شد که ارتباط حیاط با فضای اجرا، کامل و بدون مزاحمت صورت پذیرد. برای کلیه پنجره ها، شب بندهای چوبی به گونه ای طراحی شد که هم سایه مناسب ایجاد کند و هم در موقع نیاز با قفل کردن آنها، از خانه محافظت شود. پرگولای ورودی با تنه های باریک درخت احیا شد تا شاخه های درخت پیر مو، روی آنها قرار گیرند و سایه ای دلنشین در ورودی حیاط ایجاد کنند و با صدای آب حوضی که در گوشه باغچه ایجاد کردیم، حال و هوای حیاط خانه ایرانی را زنده کنیم.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ساختمان اداری تجاری ناهید مهندسان مشاور آتی زیست

ساختمان اداری تجاری ناهید | مهندسین مشاور آتی زیست

ساختمان اداری تجاری ناهید | مهندسین مشاور آتی زیست موقعیت: ایران ، تهران ، جردن ، خیابان ناهید غربی معماران: احسان مالکی، یکتا آفرین همکاران طراحی: یکتا آفرین، حسن عابدی، مهسا دباغ طراحی و دکوراسیون داخلی: یکتا آفرین نوع تأسیسات/ نوع سازه: موتورخانه مرکزی + فن کویل/اسکلت بتنی مساحت/زیر بنا:

ادامه مطلب »

آپارتمان مسکونی اختیاریه | بیژن شافعی ، كیوان خطیر

آپارتمان مسکونی اختیاریه | بیژن شافعی ، کیوان خطیر موقعیت: ایران ، تهران معماران: بیژن شافعی ، كیوان خطیر كارفرما: محمّد رستم‌خانی همكار طرح معماری: بهاره زنیان طرّاحی سازه: كوروش صفایی مدیریت پروژه: بیژن شافعی، ناهید بریانی همكاران مدیریت اجرا: هرمز توحیدی، شورش علیپور طرّاحی تأسیسات مكانیكی: بهرام اكسیری طرّاحی

ادامه مطلب »
مهرداد ایروانیان جامعه معماران ایران ایزوآرک

مهرداد ایروانیان

مهرداد ایروانیان بی شک از تاثیر گذارترین معماران حال حاضر ایران می‌باشد. وی که متولد 1366 در شهر شیراز می‌باشد، به دلیل برخی مشکلات تنفسی در دوران کودکی و نوجوانی مجبور به تحصیل در منزل شد و این امر سبب گشت تا وی در شانزده سالگی مدرک دیپلم خود را اخذ نماید.
پس از آن ایروانیان برای تحصیل در رشته هایی چون مهندسی مکانیک و طراحی صنعتی عازم ایالات متحده آمریکا شد و چندی پس از ورود به امریکا به صورتی اتفاقی در بک کنسرت موسیقی با چند دانشجوی معماری آشنا شد و پس از صحبت کردن با آنها متوجه شد که رشته‌ی مورد نظر او که سال‌ها به دنبال آن میگشته، معماری بوده است. این اتفاق باعث میشود تا مهرداد ایروانیان جهت پذیرش در رشته ی معماری دانشگاه یو اس ال اقدام نماید.

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی پیرا | دفتر معماری و منظر پایدار

ساختمان مسکونی پیرا | دفتر معماری و منظر پایدارموقعیت: ایران ، مشهدمعماران: بهرادتندروی ، سیامک خاکسار کارفرما: آقای پیراستهتیم طراحي : علی محمدی اصل، آرتور پطروسیان اجرا: سعید پیراستهعکس و گرافیک: استودیوی عکاسی ارسی، رسا قوام شهیدی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
ساختمان مسکونی توحید جامعه معماران ایران

ساختمان مسکونی توحید | دفتر معماری هوبا طرح

خانه آجری کردان ، استودیو معماری کاو موقعیت: ایران، تهران معمار مسئول: هومن بالازاده معمار پروژه: داوود رئیسی تیم طراحی: داوود رئیسی، علیرضا باقری، مونا رضوی طراحی داخلی: علیرضا باقری، مونا رضوی، سامان سلیمانی ها مساحت زمین: ۳۰۰۰ متر مربع عکس: پرهام تقی اف اتمام پروژه: ۲۰۲۰ هشدار! تمامی اطلاعات

ادامه مطلب »

آسمان شهر | اصغر قادری

آسمان شهر | اصغر قادری موقعیت: ایران، آذربایجان غربی معمار: اصغر قادری مساحت کل: ۱۳۰ متر مربع زیربنا: ۸۵ متر مربع سال آغاز پروژه: ۱۴۰۰ سال اتمام پروژه: ۱۴۰۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.