Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی ۲۰۸ مهرشهر | استودیو معماری فرامتن

ساختمان مسکونی ۲۰۸ مهرشهر، استودیو معماری فرامتن
موقعیت: ایران، کرج، مهرشهر
دفتر معماری: استودیو معماری فرامتن
تیم طراحی: نسترن نصیری، حسن اسناوندی 
اجرا: مهندس مهرآذر
نظارت: حسن اسناوندی، نسترن نصیری
سازه: مهندس مهتاب جلوخانی
تأسیسات برقی: مهندس علیرضا
طاهریتأسیسات مکانیکی: مهندس سعید طاهری
رندر و گرافیک: شقایق محمودی، سوگند خطیب‌پور
کارفرما: محمدرضا بیگی
مساحت زمین: ۸۴۰ مترمربع
مساحت زیربنا: ۱۶۰۰ مترمربع
عکس: علی قلمبر، مجید عزیزی
اتمام پروژه: ۱۴۰۱

آپارتمان 208 مهرشهر استودیو معماری فرامتن جامعه معماران ایران

خیابان یادگار امام (گلستان قدیم) واقع در کمربندی باغ‌شهر مهرشهر، خیابانی است که از یک طرف با ساختمان های مسکونی و از طرفی دیگر با زمین های بایر کشاورزی همجوار است. این خیابان که سال‌ها یک دسترسی محلی به شمار می‌آمد، در طرح جدید به یک کمربندی تبدیل شده است. این اتفاق می‌تواند موضوع سکونت در حاشیه کمربندی جدید را تحت‌تاثیر قرار دهد. به تدریج خانه‌های ویلایی کوچه‌های آرام این منطقه جای خود را به ساختمان‌های مسکونی با ضوابط باغ‌شهری خواهند داد. این کمربندی کشیدگی شرقی-غربی دارد که زمین‌های مجاور آن به حالت ذوزنقه‌ای شکل تقسیم‌بندی شده‌اند، طراحی قطعه‌ای که در نبش خیابان 208 شرقی قرار گرفته‌است موضوع پروژه ماست.

برنامه پروژه طراحی یک ساختمان 4 طبقه (3طبقه مسکونی و 1 طبقه تجاری) است. واحدهای تجاری در طبقه همکف همجوار با خیابان اصلی و واحدهای مسکونی در طبقات فوقانی با دسترسی از کوچه فرعی قرارگرفته‌اند.

آپارتمان 208 مهرشهر استودیو معماری فرامتن جامعه معماران ایران

عقب‌نشینی 3 متری از شمال و 1.5 متری از ضلع غربی زمین یکی از ضوبط باغ‌شهری است. این موضوع سبب شده که ساختمان از 4 جهت اصلی آزاد بوده و نورگیری طبیعی داشته‌باشد. طبقات مسکونی پروژه را به 2 واحد شمالی و جنوبی تقسیم کردیم به گونه‌ای که هرکدام از واحد‌ها از منظر آزاد پروژه برخوردار باشند.

سازماندهی فضای داخلی را به سه عرصه خصوصی-عمومی و نیمه خصوصی تقسیم کردیم. فضای خصوصی را در ضلع غربی به دور از دسترسی اصلی کمربندی جانمایی کرده و 2 عرصه عمومی و نیمه‌خصوصی را در ارتباط با یکدیگر در جبه شرقی مجاور هم قرار دادیم.

آپارتمان 208 مهرشهر استودیو معماری فرامتن جامعه معماران ایران

در ادامه با ایجاد برش‌های عمودی در مرز عرصه‌ها، پاکت های فضایی مستقلی در جبهه های شرقی و جنوبی به وجود آوردیم که تأثیر این تفکیک در نمای پروژه نمود پیدا کرد. جبهه شرقی پروژه که ضلع مورب ذوزنقه را تشکیل داده‌است مضرس نموده تا از طرفی فضای داخلی واحد‌ها را سکونت‌پذیر کرده و از طرفی دیگر فضایی را حائل میان درون و بیرون قرار دادیم. این فضای حائل به فضای نیمه باز واحد‌ها به عنوان تراس اختصاص پیدا کرد و همچنین حائل آلودگی صوتی و بصری درون و بیرون شد.

در مرز تفکیک عملکرد، متریال را نیز تفکیک کردیم به گونه‌ای که بدنه تجاری پروژه را ترکیبی از سنگ و شیشه و طبقات مسکونی را به منظور هماهنگی بیشتر با بافت باغ‌شهر آجر انتخاب کردیم.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی پلاک 1 | احسان نادری ، سید شهاب مرعشی

ساختمان مسکونی پلاک ۱ | احسان نادری ، سید شهاب مرعشی موقعیت: ایران ، تهران ، حکیمیه معماران: احسان نادری، سید شهاب مرعشی مساحت: ۱۶۰۰ مترمربع سال: ۱۳۹۷-۱۳۹۵ همکاران طراحی: رامین پورکیوان، علی افشار مهاجر، آیدا اقبالی، شادی حاجیان، ملیکا کمالی، محمدرضا مطیعیان مشاور سازه: رضا میرزاعلی تأسیسات: مهدی حمیدی

ادامه مطلب »

ویلای چالوس | گروه طرح و ساخت ازنو

ویلای چالوس | گروه طرح و ساخت ازنو موقعیت: هچیرود، چالوس معماران: احسان توسلی، سونیا تاتاری همکاران طراحی: رعنا قمرصورت، نیلا شاه محمدی، مهسا صفرخانلو مساحت: ۴۸۰ مترمربع نوع: بازسازی مسکونی وضعیت: ساخته شده (۲۰۱۴-۲۰۱۶) هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی

ادامه مطلب »

خانه خیابان 250 | دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری

خانه خیابان 250 | دفتر فرایند منطقی در طراحی معماریموقعیت : ایران، اصفهان معماران: احسان حسینی، الهام گرامی‌ زاده نائینیعکس: فرشید نصرآبادیتیم طراحی: امیرعلی پورکیانسال : 1391کاربری : مسکونیمساحت پروژه : 640 مترمربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح

ادامه مطلب »

دفتر مرکزی شرکت رهام استیل | محمدجواد عبدالحسینی

دفتر مرکزی شرکت رهام استیل | محمدجواد عبدالحسینی موقعیت: ایران ، تهران، بازار اهن شادآباد معمار: محمدجواد عبدالحسینی مساحت :۴۰۰متر مربع اجرا: امیر مرتضوی منش، علیرضا شکوهی سرپرست کارگاه:سروش امیری تاسیسات الکتریکی:مرتضی رنجبر تاسیسات مکانیکی :گروه توچال عکس: استودیو نیل سال طراحی: ۱۳۹۹ سال ساخت: ۱۴۰۰ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه

ادامه مطلب »
ویلای خاکستری جامعه معماران ایران

ویلای خاکستری | آتلیه مکعب سفید

ویلای خاکستری ، آتلیه مکعب سفید موقعیت: ایران،  آذربایجان غربی، ماکو، روستای هندور معمار مسئول: رضا اسدزاده، شبنم خلیل پور تیم طراحی: آتلیه مکعب سفید مساحت زیربنا: 100 متر مربع کارفرما: آقای یوسف مهراجی همکار اجرا: روح اله نوروزی، محمد اسدزاده، کامران محمدنژاد همکار ارائه: روژمان حریری، زهرا آتش زبان، هنگامه رضایی عکس:

ادامه مطلب »
طراحی داخلی سالن زیبایی، گروه مهندسی متریک، جامعه معماران ایران

طراحی داخلی سالن زیبایی | گروه مهندسی متریک

طراحی داخلی سالن زیبایی، گروه مهندسی متریک موقعیت: ایران، شیراز معماران اصلی: هانی عابدینی، امین طهماسبی تیم طراحی: گروه مهندسی متریک کارفرما: خانم پریسا خرم مساحت زیربنا: ۲۲۰ مترمربع عکس: غزال محمدی زاده اتمام پروژه: ۱۴۰۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.