Search
Close this search box.
Search

ساختمان اداری کشیشی | گروه معماری آرکا

ساختمان اداری کشیشی | گروه معماری آرکا
مکان: ایران ، تهران ، مجیدیه
معمار:مازیار بهرامی
مساحت زمین: ۱۰۰ مترمربع
سال: ۱۳۹۶
گروه طراحی: نگین بهرامی ، شهرام آرشزاد
مجری بتن اکسپوز: گروه مهندسی تندیس آرا
طراح استراکچر نما: بهرنگ بنی آدم

ساختمان اداری کشیشی واقع در منطقه ۸ تهران و در مجیدیه قرار گرفته است. این ساختمان دارای ۷ طبقه سازه‌ای بوده و در زمینی به مساحت ۱۰۰ متر مربع و اسکلت فلزی ایجاد شده است. پروژه اداری کشیشی دارای دو زیرزمین بوده که به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در طبقه همکف پارکینگ و فروشگاه مجموعه قرار گرفته است و طبقات اول تا چهارم به عنوان دفاتر اداری مجموعه طراحی گردیده است. پروژه در ابتدا زمانی که به دفتر ما پیشنهاد شد دارای اسکلت و تیر ریزی در طبقات بود و به طور طبیعی ما نمی‌توانستیم تغییری در سازه آن ایجاد کنیم. در نتیجه پس از بررسی سازه، گروه طراحی شروع به طراحی نما و ایجاد کانسپت‌های مختلف برای نما و طرح داخلی پروژه کردند. چندین آلترناتیو مختلف در ابتدا برای پروژه اداری کشیشی وجود داشت که به طور مثال می توان به استفاده از لوله های مانیسمان در نما اشاره کرد. با توجه به آن که فعالیت اصلی بازرگانی کشیشی فروش لوله و اتصالات ساختمانی بود و صاحبان شرکت که دو برادر هستند علاقه ای به استفاده از لوله به دلیل شباهت بیش از اندازه آن با فعالیتشان نداشتند در نتیجه پس از دو جلسه کاری و بررسی امکانات قابل ارائه برای نما من جمله سنگ و بتن و با پیشنهاد دفتر ما قرار بر این شد که از بتن اکسپوز در نما استفاده گردد.

روند طراحی پروژه در ابتدا بسیار کند بود اما پس از گذشت چند هفته و پس از گذاشتن چند جلسه با دو یا سه گروه پیمانکار بتن و بررسی امکانات و توانایی‌های ساخت آنها مقرر گردید که از بتن با قطعات مثلثی شکل و به صورت اکسپوز به جهت ایجاد سطوح مختلف در نما استفاده گردد. آنچه که در هندسه نمای پروژه مورد استفاده قرار گرفته است پس از انتخاب مکان های باز شو مورد نیاز برای ضلع شرقی و جنوبی، استفاده از مثلث‌بندی دلونی بر اساس وجود سطوحی است که در هندسه ورونی مورد مطالعه قرار گرفته است. بر طبق هندسه دلونی (DELAUNAY)، مثلث‌بندی دلونی برای یک مجموعه نقاط به نام P در یک صفحه، یک مثلث‌بندی به نام (DT(P بوده به نحوی که هیچ‌یک از نقاط p درون هیچ‌یک از دایره‌های محیطی مثلث‌های (DT(P نباشند.

پس از بررسی امکانات موجود در کشور و صحبت با چندین گروه سازنده پوسته‌های بتن اکسپوز، تصمیم بر آن گرفتیم که از بتن ریزی در جا با استفاده ازقالب درجا که از پلای وود و شاسی کشی فلزی تشکیل گردیده بود استفاده کنیم. به این جهت پس از اجرای زیر سازی فلزی برای نقاط مورد نیاز و ایجاد رابیتس کاری بر روی آن، همان‌طور که در تصاویر ملاحظه می‌نمایید از داخل روی رابیتس‌ها به جهت ایجاد قالب برای بتن ریزی درجا، سیمان‌کاری اولیه صورت می‌گیرد و پس از اطمینان از استحکام آن قالب‌بندی های نهایی برای نما صورت می‌پذیرد.

نتیجه‌های اولیه طراحی برای ضلع شرقی با توجه به امکان کنسول تا ۸۰ سانتیمتر و آن که کارفرما تا آن زمان هنوز اقدام به بتن ریزی در تیر های موجود در کنسول ها ننموده بود کمی متفاوت تر از نمای جنوبی می‌نمود. طراحی نمای شرقی بر اساس هندسه مطلوب و بازشوهای عرضی بزرگ موجود در نما و با استفاده از پیش‌آمدگی و عقب‌نشینی نقاط در سطح اصلی به وجود آمد.

در مورد ضلع جنوبی موضوع اما کمی متفاوت بود. در این نما ما امکان کنسول کردن به علت عرض کم کوچه جنوب و مجوز اعلام شده از سوی شهرداری منطقه را نداشتیم ونیز با توجه به آنکه تیر های طبقات اجرا گردیده بود، امکان ایجاد تو رفتگی در نمای جنوبی نیز وجود نداشت. در نتیجه با توجه به طراحی موازی در پلان‌های اولیه و بر اساس اولویت‌های فضابندی مورد نیاز برای کارفرما طراحی نمای جنوبی و بازشوهای آن کمی متفاوت تر از ضلع شرقی ایجاد گردید. برای طراحی ضلع جنوبی پس از ایجاد نقاطی که از درب پارکینگ آغاز می‌گردید شروع به ایجاد نقاطی دیگر و مثلث‌بندی‌های دیگر در نما کردیم که پس از چندین مرحله اصلاحات نقاط ایجاد شده در نمای جنوبی به وجود آمد. کلیه نقاط ضلع جنوبی از قاعده مثلث بندی دلونی تبعیت می‌کنند و ترکیب آنها با نمای شرقی با توجه به پخ موجود در نقشه شهرداری نمای پروژه را از دو طرف دارای جذابیت‌های معماری بسیاری برای ناظران کرده است.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.