Search
Close this search box.
Search

مجتمع مسکونی استقلال | نریمان کریم زاده

مجتمع مسکونی استقلال | نریمات کریم زاده 
موقعیت: ایران، اصفهان
معمار: نریمان کریم زاده
تیم طراحی: الهه بهشت نژاد
مساحت زمین: ۳۶۵ مترمربع
مساحت زیربنا: ۷۸۰ مترمربع
عکس: فرشید نصرآبادی
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۶
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۸

این پروژه بر سطح زمینی با متراژ ۳۶۵ مترمربع بنا شده است. زمین این پروژه از ضلع جنوبی رو به خیابان قرار دارد و از ضلع غرب، شرق و شمالی رو به پلاک های مسکونی قرار دارد. به طور عمده زمین های موجود در این منطقه دارای ابعاد مشابه و کاربری ویلایی مسکونی و آپارتمانی بنا شده و یا در حال ساخت بودند.

برنامه ریزی طرح، نوعی برنامه ریزی است برای نحوه زیست در این ساختمان مسکونی. همانطور که طراحان اشاره می کنند، اندیشه امروز آن ها، نحوه رفتار و تعاملات آینده انسان هایی که در این واحدها ساکن هستند را شکل خواهد داد. از این رو برنامه ریزی به طوری می بایست باشد که بخش های مختلف بتوانند ضمن برقراری ارتباط صحیح، بیش ترین سهم را از کیفیت های محیطی در اختیار داشته باشند. با توجه به این موضوع قسمت جنوبی فضای عمومی و یک اتاق مستر که به طور کامل دسترسی به نور جنوب دارد، در طبقه دوبلکس وید در قسمت جنوب قرار دارد که موجب شد دو طبقه بالایی دید با ارتفاع بیشتری دیده شود و به علاوه نور جنوب در ارتفاع ۶ متری به طور مستقیم به دو طبقه احاطه داشته باشد.

طراحان بخش شمالی را به فضای خصوصی، آشپزخانه و اتاق ها اختصاص دادند که با توجه به تأمین نور داکتی در بخش شمال در نظر گرفته شد. این امر منجر به دریافت نور کافی از ضلع شمالی و جنوبی شد. لازم به ذکر است که یکی از دلایل اصلی و عمده ی این پروژه اهمیت به دید و نور ساختمان می باشد.

_ طراحی پلان ها در طبقات مختلف در تیپ های مختلفی انجام شده است.
_ به این ترتیب طبق اول و دوم ( تیپ است ۳ خوابه )
_ طبقه ۳ و ۴ به صورت دوبلکس (چهار اتاق خواب طراحی شده است)

طراحان با توجه به این که پلان ها متنوع بود، سعی کردند تا این تفاوت را با توجه به نیازها ایجاد کنند. جهت ایجاد عمق پنجره ها را به سمت داخل اجرا کردند. عقب نشینی موجود در پنجره ها در نقاطی به بالکن منتهی می شدند که با عملکرد فضای داخلی متناسب بود. از طرفی نیز کاربرد شیشه های فریم لس موجب شده تا نور و دید کافی در ساختمان فراهم آید. به علاوه شیب اجرا شده در نمای ساختمان موجب شد تا دید گسترده شده و بدین ترتیب سقف طبقه آخر به صورت شیب کار شده که بهترین دید را داشته باشد.

پروژه ی حاضر به صورت شخصی ساخته شده است. از این رو ساختمان از سطح خیابان حدود ۸۰/۱ پایین تر بنا شد. با توجه به نحوه قرارگیری و اختلاف ارتفاع سطح ازطبقه اول و دوم یکی شده است. این پروژه فرصتی جهت ایجاد تغییر شیوه های نامناسب ساخت و ساز به حساب می آمد تا با همنشینی مناسب تر توده بنا به حیاط و پوشش گیاهی الگوی بهتری ار تامین تراکم انسانی و ساختمانی در بافت اصفهان معرفی شود.از عناصر مهم در سکونت گاه های اصفهان فضای سبز می باشد. از این حضور فضای سبز در حیاط یکی از مهم ترین چالش های پروژه به حساب می آمد.

وجود این باغچه ها و پوشش گیاهی که به صورت طبقاتی و چرخشی و تعریف مسیر منتهی به لابی قرار دارد موجب شد تا زمان ورود به ساختمان طبقه همکف دید به طور مستقیم نداشته باشد. دکوراسیون داخلی این طبقه با توجه به نوع استفاده از فضا به صورت کاملا باز و کاربردی و با در نظر گرفتن تنوع عملکرد در یک فضا طراحی شده است. در این ساختمان طراحی فرم های ساده و سطوح شیشه ای در تمام فضا به کار گرفته شده تا احساس سبکی، روشنایی و سادگی را در فضا حفظ کند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.