طراحی داخلی دفتر بایودیزاین | دفتر معماری بایودیزاین
موقعیت: ایران ، اهواز ، کیانپارس ، نبش خیابان 2 شرقی ، مجتمع تشریفات، طبقه 7 ، واحد 704
معماران: آرش ضیاء، حسین حلاج
عملکرد: اداری
کارفرما: آرش ضیاء، حسین حلاج
تهیه نقشه های فاز 2: آرش ضیاء، حسین حلاج
مساحت/زیربنا: 90 مترمربع
طراحی و دکوراسیون داخلی: آرش ضیاء، حسین حلاج
مشاوران و اجرای نورپردازی آرش ضیاء، حسین حلاج
اجرای پروژه: آرش ضیاء، حسین حلاج
نوع سازه: فلزی
نظارت پروژه: آرش ضیاء، حسین حلاج
تاریخ طراحی: 1397
تاریخ شروع ساخت: 11/1397
تاریخ پایان ساخت: 01/1398
عکس: آرش ضیاء، حسین حلاج
بودجهی کل: 25 میلیون تومان
برندهای محصولات مصرفی:
1) Lusso Home
2) Biloba
3) Voodo Home
4) Rona Lighting
مبانی نظری:
نام دفتر معماری بایودیزاین از رویکرد زیست دوستی در معماری (Biophilic Design) گرفته شده است. نظریه بایوفیلیا که در سال 1986 توسط ادوارد ویلسون مطرح شد، تأکیدش روی این موضوع بود که به منظور حفظ محیط زیست از آلودگی ها و کاهش مصرف سوختهای فسیلی، ابتدا باید انسان را به طبیعت نزدیک کرد و به گونه ای او را با اصالت خویش پیوند زد. پس این نظریه ابتدا لزوم عشق به طبیعت را مطرح می کند و بعد حفظ آن. ما نیز در طراحی داخلی دفتر معماری بایودیزان ایده اصلی را هماهنگی و نزدیک کردن فضا به طبیعت و فرم های موجود در طبیعت مد نظر قرار دادیم. لذا علاوه بر استفاده مناسب از گیاهان زنده و دیوار سبز، از رنگ های با هارمونی طبیعت چون سبز (برگ گیاهان) درکنار رنگ های تیره (دریا، مرداب) در دیوارها و سقف؛ و از فرم های مدور چون برگ نیلوفر آبی که نماد معماری زیست دوست، خودتمیزشوندگی و پاکیزگی نیز هست، در آویزهای سقف استفاده کردیم. برای بسیاری از مبلمان ها نیز از چوب اَش به منظور نزدیکی و ارتباط بیشتر مراجعه کننده فضا به طبیعت استفاده شد. به طور کلی میتوان گفت در طراحی دفتر معماری بایودیزاین سعی شده برمبنای تفکر زیست دوستی، به مراجعه کننده فضا حس طبیعت دوستی و لذت بردن از طبیعت را القا کند، تا تأثیر بسزایی روی سلامت و آسایش روانی افراد بگذارد.
فرایند طراحی:
دفتر معماری بایودیزاین در یکی از بهترین موقعیت های اداری شهر اهواز قرار دارد. اما تمامی واحدهای ساختمان دارای پلان تیپ پزشکی هستند. مهم ترین چالش طراحی، تغییر حال و هوای پزشکی فضا، به یک دفتر معماری بود. سقف به مانند بسیاری از فضاهای درمانی دارای تایلهای 60 در 60 بود. ابتدا تایلها را خارج کردیم؛ سقف اصلی را به رنگ مشکی درآوردیم تا پتانسیل مُرداب را تقویت کنیم. پس از آن تصمیم گرفتیم آویزهایمان را به شکل برگ نیلوفر بسازیم. لذا از ورق آهن استفاده کردیم. آن را به شکل های دایره cnc کردیم؛ و به رنگهای سبزی که در طراحی لوگو استفاده کرده بودیم درآوردیم. یک روزنه مدور به یاد شکاف برگ لوتوس ایجاد کردیم و نورها را از روزنه عبور دادیم. تمامی دیوارها را به رنگهای مکمل سبز و بادمجانی نقاشی کردیم. لوگوی دفتر معماری را روی ام دی اف خام cnc شد و به رنگهای سبز روشن تا تیره درآمد؛ و سپس پشت کانتر منشی جانمایی شد. کانتر منشی در عرض لابی به صورت کشیده اجرا شد و از چوب اَش در ساخت آن استفاده شد. برای میزهای مدیریت و قفسه کتاب نیز از چوب استفاده شده است. از گیاهان زنده در طراحی و مبلمان فضا استفاده شده است. در سالن جلسات به منظور ارتقاء کیفیت سرزندگی و خارج شدن فضا از حالت مرسوم اداری، از دیوار سبز با پوشش گیاه پاپیتال استفاده شده است. بطور کلی در طراحی این پروژه تلاش شده است تمامی جزئیات درکنار یکدیگر یک کل هماهنگ و سرزنده مرتبط با عملکرد “دفتر معماری بایودیزاین” را بسازد و به مراجعه کننده حس و حال رویکرد این دفتر را القاء کند.