Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی bw 7 | شرکت آراد

ساختمان مسکونی bw ۷ | شرکت آراد
موقعیت: ایران ، تهران
معماران: بهرام کلانتری، کورش دباغ
همکاران طراحی: پدیده تیموریان ،نیلوفر نیکسار ، بهزاد برزگر نصرآباد، مجید پژوهی، فرشته اسدزاده ، مهدی هولاکویی ،صبا سلطانی ، مهرداد کار آموز ، شبنم ابطحی ، تینا سمیعی ، مونا حدادی
سال: تابستان ۹۴
نوع کاربری: مسکونی
مساحت زمین: 924 مترمربع
زیربنای کل: 4700 مترمربع
تعداد طبقات: 9 طبقه مسکونی ، یک پیلوت و ۲ زیرزمین
سرپرست کارگاه: برنا بنی آدم ، محمد پوررجب
مشاور سازه: بهرنگ بنی آدم
تاسیسات مکانیکی: علی فتوحی
تاسیسات الکتریکی: محمد جواد البرزی
اجرا: آراد، بهرنگ بنی آدم
کارفرما: مصطفی محمودی
عکس: علی دقیق
جوایز: رتبه سوم( مشترک) بخش آپارتمان مسکونی، جایزه معمار ۹۴

ساختمان مسکونی bw 7 در زمینی به مساحت ۹۲۴ متر مربع به صورت برج باغ با سطح اشغال %۴۰ در طبقات فوقانی و نیز %۵۵ در زیر زمین ها طراحی شده است.طراحی فازهای مقدماتی و پیشرفته این پروژه در سال ۱۳۸۹ به اتمام رسیده و پروسه ساخت آن نیز در فاصله سال های ۹۰ الی ۹۴ بوده است . این ساختمان شامل ۸ واحد مسکونی ۳ خوابه به مساحت ۳۱۰ متر مربع می باشد که به دو بخش مسکونی مجزا تفکیک شده است . ۳ طبقه فوقانی که دارای نمایی از چوب ترموی خاکستری رنگ می باشد متعلق به کارفرمایان پروژه بوده و ۵ طبقه ی تحتانی که نمای آن از سنگ تراورتن قلم موج شده سفید است ، جهت اجاره یا فروش می باشد .

در طبقه ششم فضایی جهت استفاده ی سه طبقه فوقانی به منظور مهمانی ها و Guest House طراحی شده است که دارای بالکنی به مساحت۵۰ متر مربع در جنوب ساختمان بوده و این موضوع باعث تفکیک حجمی بیشتر این دو زون مسکونی شده است. طبقه همکف شامل لابی ورودی و سالن چند منظوره ی اجتماعات و پخش فیلم با تمامی امکانات لازم می باشد.طبقه ی -۱ جهت تامین ۱۸ عدد پارکینگ و طبقه -۲ شامل فضای تاسیسات ، انبارها و سالن های ورزشی و استخر مجموعه می باشد. بام پروژه نیز جهت استفاده عموم با تمامی امکانات و فضای سبز طراحی شده است .

ایده طراحی :

روند طراحی این پروژه از ابتدای شروع دارای صـورت مسئله های متفاوتی از لحاظ سطح اشغال بوده است . ابتدا پروژه ای با سطح اشغال %۶۰ و ۶ طبقه مسکونی مورد نظر بود . با تغییر نوع مجوز ساختمان به بـرج بـاغ از سوی شهرداری و کاهش سطح اشغال طبقات و نیز مشخص شدن صورت مسئله پروژه از لحاظ نحوه سکونت کاربـران در طبقات مختلف ، سعی بر این بود که نمود خارجی پروژه منطبق بر ماهیت داخلی آن باشد . در قدم اول سعی بر تـفکیک حجـمی خالص عملکردهای پروژه مطابق با صورت مسئله داشتیم . لذا پروژه در طبقات بالای زمین به ۳ مکعب شاخص تفکیک شد که شامل:

۱- فضاهای ارتباطی در سمت شرق پروژه (مکعب خاکستری)
۲- فضاهای مربوط به کاربران مشخص در طبقات فوقانی (مکعب تیره)
۳- فضاهای مربوط به کاربران غیر مشخص در طبقات تحتانی (مکعب سفید) .

این ۳ حـجم خـالـص به واسطه وجود فضاهای مشـاع شـفـاف در کناره ی جداره ی فضاهای ارتباطی ، طبقه ششم و نیز طبقه همکف کاملا از یکدیگر تفکیک شده اند . این تفاوت حجمی و خط شکست آن در طبقه ششم به نوعی با ساختمانهای کناری که هر دو ساختمانهایی ۶ طبقه و با سطح اشغال ۶۰ درصد هستند محاوره ای را از لحاظ خط آسمان بوجود می آورد.

در قدم بعدی به واسطه ایجاد کیفیت حداکثر و به وجود آوردن نوعی کاراکتر حجمی در طبقات زیرزمین خـنـدقی به عرض ۳ متر در سمت جنوب و غرب پروژه ایجاد گردید که باعث شد که فضاهای زیرزمین در هر دو طبقه به نور طبیعی و فضاهای سبز عمودی اشراف داشته باشند و به نوعی بخش زیرزمین پروژه از لحاظ حجمی مانند یک deck در طراحی کلی پروژه مورد استفاده قرار گرفت .

از دیگر مشخصات اصلی این پروژه ایجاد فـضای سبـزی در جداره ی غربی به طول ۳۰ متر و جداره ی شمالی به طول ۲۰ متر هر کدام به ارتفاع ۱۲ متر می باشد که در آن از گیاهان همیشه سبز استفاده شده . به صورت کلی می توان گفت که ایـده اصـلی این پروژه در هنگام تبیین صورت مسئله و استراتژی های کلان پروژه شکل گرفته است و همه این استراتژی ها در جهت بازیابی کیفیت های از دست رفته در تمامی سطوح عملکردی بوده و در نهایت کالبد حجمی پروژه بر اساس این استراتژی ها شکل گرفته اند . و سعی بر این بوده که از اضافه کردن هر گونه الـحاقـات نامـرتبـط حذرکرده تا بتوانیم به صورت شاخص تری نمایانگر استـراتـژی هـای کـلان پروژه باشیم .

 

مشخصات سازه ساختمان تاجیکی:

۱- طراحی سازه بر اساس شکل پذیری بالا و مطابق ضوابط مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ایران و آئین نامه UBC امریکا انجام شده است.
۲- شالوده گسترده به ضخامت ۲۵/۱ متر در عمق حدود ۷- که در پیرامون آن دیوارهای حایل بتنی منفصل از سازه پیش بینی شده است. در ضلع های جنوبی، غربی و شمالی دیوارهای حایل تا تراز همکف ادامه می یابد.
۳- اسکلت فولادی با استفاده از فولاد ST-37 با کاربرد اتصالات پیچ و مهره ای (پیچهای پرمقاومت مطابق استاندارد A325) که بوسیله شرکت روف تراس ساخته شده است و کلیه مراحل برشکاری، جوشکاری در کارخانه سازنده و نصب در سایت، بوسیله مهندسین مشاور مازند خاک پی مورد کنترل و بازرسی دقیق قرار گرفته است.
۴- سیستم سقف ساختمان از نوع متال دک با فرکانس ارتعاشی ۸ هرتز و به ضخامت ۱۲۵ میلیمتر می باشد. ضخامت ورق سقف ۰/۱ میلیمتر می باشد و کلیه گلمیخها از نوع جوشی است که جهت کنترل ارتعاش کف از میلگردهای ثانویه جهت افزایش سختی کف استفاده شده است.
۵- جهت تامین حد اکثر ارتفاع مفید ، بازشو هایی در محل مفصل پلاستیک تیرهای اصلی پیش بینی شده است که بخش عمده لوله های برق ، کانالهای فن کویلهای سالن اصلی و نیز لوله های فاضلاب از داخل آن عبور داده شده است .
۶- جهت مقاوم سازی دیوارهای پیرامونی و داخلی از وال پست های لازم استفاده شده است . این المان ها همزمان با اجرای دیوارهای لیکا در داخل بلوکها تعبیه گردیده است .

مشخصات فنی و عمومی تاسیسات مکانیکی:

۱- استفاده از سیستم ۴ لوله ای جهت ایجاد قابلیت ساختمان برای بهره برداری از سرمایش و گرمایش همزمان چنانچه در هر زمان ساکنین اراده نمایند قابلیت استفاده از هر دو سیستم را دارا می باشد و در فصول بینا بین ( پاییز و بهار ) هر واحد مستقلا توانایی استفاده از سیستم مطلوب خود را دارد .
۲- استفاده از سیستم هواساز در سالنهای پذیرایی با سیستم تهویه مطبوع که قابلیت و انعطاف بسیار زیادی در تامین هوای تازه داشته و در کلیه شرایط اشتغال فضا ( به صورت مهمانی یا بدون سکنه ) به صورت اتوماتیک میزان هوای تازه سالنها تنظیم میگردد.
۳- سیستم اندازه گیری انرژی(Energy meter) که قابلیت سنجش سیالی که داخل هر واحد می گردد را دارد که این سیستم مستقیما به سیستم BMS ساختمان وصل بوده و میزان انرژی مصرفی هر واحد را به طور جداگانه اندازه گیری نموده و میزان شارژ هر واحد را به طور مجزا محاسبه می نماید .
۴- علاوه بر چیلر موجود در موتورخانه مرکزی ، چیلر دیگری متصل به یک انبار سرمایی (Ice Bank ) در داخل فونداسیون ساختمان تعبیه شده که در هنگام نیمه شب تا صبح با تعرفه ارزان قیمت برق اقدام به ذخیره سازی سرما نموده و در طول روز و در زمان پیک قیمت برق چیلر اصلی خاموش شده و از یخ ذخیره شده جهت تولید سرما استفاده خواهد شد که این موضوع مبلغ قابل توجهی از شارژ ساختمان را پایین می آورد .
۵- استفاده از سیستم بازیافت حرارتی و برودتی (Heat Recovery ) که در سر راه سیستم تامین هوای تازه ساختمان قرار گرفته و باعث می شود درصد بسیار بالایی از اتلاف حرارتی ناشی از اگزوزهای داخل ساختمان کاسته شود .
۶- سیستم کانال کشی ساختمان از جنس پلی اورتان بوده که به میزان زیادی از پرت حرارتی جلوگیری نموده و باعث می گردد علاوه بر عدم جلبک سازی پوسته کانالها ، حرکت هوا بدون صدا در سیستم جریان داشته باشد .
۷- سیستم تصفیه آب استخر ، تصفیه آب مخازن شرب و بهداشتی آب چاه با بهره گیری از سیستم ازن ژنراتور عملا با تصفیه کامل آب با بهترین و بالاترین کیفیت عملا از اثرات مخرب کلر روی پوست و پشم نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد .
۸- سیستم آبرسانی ساختمان توسط Inverter روی پمپ ها صورت گرفته که بصورت کاملا یکنواخت فشار آب را بصورت مطلوب در هر طبقه ثابت نگاه میدارد و کلیه نوسانات فشار ناشی از استفاده از سیستم های قدیمی را برطرف نموده است .
۹- کلیه تجهیزات تهویه مطبوع ، فن کویل ها ، هواسازها ، چیلرها و سیستم آبرسانی به شبکه مدیریت یکپارچه ساختمان (BMS) متصل بوده و همیشه قابل کنترل می باشد .

مشخصات فنی و عمومی تاسیسات برقی:

۱- استفاده از سیستم کنترل تمام هوشمند روشنایی و مصارف انرژی به صورت یکپارچه عملا در صورت عدم نیاز بصورت اتوماتیک ضمن قطع جریان روشنایی امکان کاهش آن به صورت تدریجی نیز برای ساکنین فراهم آمده است .
۲- در تامین برق ساختمان با استفاده از موتور ژنراتور اضطراری ، برق کل ساختمان تحت پوشش قرار گرفته و در هنگام قطع برق کلیه ادوات برقی به طور کامل قابل استفاده خواهند بود .
۳- بهره گیری از سیستم اعلان حریق هوشمند(addressable)، ضریب ایمنی ساختمان جهت حفاظت در مقابل حریق به طرز چشمگیری افزایش یافته است .
۴- کلیه فضاهای عمومی و ضروری ساختمان مجهز به دوربین مداربسته با سیستم (IP base ) بوده و مدیریت ساختمان میتواند در هر لحظه از اطلاعات ذخیره شده در سیستم مرکزی استفاده نماید .
۵- به غیر از برق اضطراری مندرج در بند ۲ مصارف خاص و اضطراری و ایمنی تحت پوشش برق UPS می باشند .
۶- سیستم کنترل مرکزی موجود در هر واحد به صورت (stand alone) قابلیت کنترل روشنایی ، پرده ها و دمای ساختمان و سیستم تهویه مطبوع را دارا می باشد که به راحتی توسط یکTablet قابل حمل (مشابه Iphone یا Ipad ) قابل کنترل می باشد .
۷- فضاهای عمومی ساختمان به اینترنت پر سرعت متصل بوده و ساختمان دارای شبکه مرکزی ماهواره و آنتن می باشد .
۸- کلیه تجهیزات برقی ساختمان از بهترین های موجود در بازار جهانی انتخاب شده است .
۹- به منظور سهولت در ایجاد ارتباط مکالماتی بین واحدها و نگهبانی ساختمان ، یک سیستم تلفن سانترال Padx برای ساختمان پیش بینی شده است .

به منظور جلوگیری از توقف آسانسورها در زمان قطع برق تمامی آسانسورهای ساختمان به سیستم Block out مجهز می باشند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.