Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی طاقچه مارنان | پوریا احمدی

 ساختمان مسکونی طاقچه مارنان، دفتر معماری فرایند بنیان
موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان مارنان
معمار مسئول: پوریا احمدی
تیم طراحی: شکیلا ریاحی زاده- شهرزاد دوازده امامی
مساحت زمین: ۱۸۵ مترمربع
مساحت زیربنا: ۴۰۰ مترمربع
عکس:  نگار صدیقی
اتمام پروژه: ۱۴۰۰

ساختمان مسکونی طاقچه مارنان، پوریا احمدی، جامعه معماران ایران

اتصال دو نسل در معماری یک خانه

در این پروژه که در زمینی حدود ۱۸۶ مترمربع را شامل می شود، کارفرما جهت طراحی به تیم طراحی PAstudio مراجعه کرده است. خواسته‌ اصلی این خانواده‌ چهار نفره حداکثر استفاده از تراکم زمین بوده است. طوری که بتواند قدرت پاسخ‌ گویی به انتظارات کاربران و استفاده‌ کنندگان را داشته باشد. این پروژه نقش مهمی در ارتباط و اتصال اعضای خانواده که از دو نسل و دو نگرش و خواسته هایی متفاوت و حتی تا حدودی دور می باشند و در یک خانه زندگی می کنند را دارد.

با توجه به این که این پروژه در محله‌ مارنان اصفهان که نزدیک به جلفا، کلیساهای تاریخی و محله‌ ارامنه‌ نشین قرار گرفته است، می‌ توان گفت مهم‌ ترین عامل تاثیرگذار در این بستر، بافت قدیمی به همراه خانه‌ هایی است برگرفته از معماری گذشته‌ اصفهان که نشان از گذشته‌ زیبای این منطقه دارد.

مواجهه‌ معمارانه با پروژه‌هایی که در محدوده‌ ای ارزشمند قرار دارند همواره چالش‌ ها و مسائل متعددی را به همراه دارد. بنابراین تیم طراحی با در نظر گرفتن این موارد تصمیم به خلق ایده‌ ای منعطف و تعریفی نو از فضا در بافت تاریخی گرفتند، که می‌ بایست در آن  ضمن حفظ ارتباط خود با تاریخ و گذشته، نمادی از کارکردهای مدرن را دارا باشد.

ساختمان مسکونی طاقچه مارنان، پوریا احمدی، جامعه معماران ایران

تعریف استراتژی طراحی

تیم طراحی در اولین مواجه با پروژه و ارتباط با کارفرما درگیر پاسخگویی به این موضوع شدند که چگونه می‌ توان فضایی طراحی کرد که موجب افزایش عملکرد با وجود تمام چالش‌ های حاضر باشد و حداکثر ارتباط بصری در بستر آشفته‌ نمای شهری را ایجاد کند؟

در هر پروسه‌ معماری، مهم‌ ترین اقدامات طراحی تعریف استراتژی و مسیر طراحی و توجه به موقعیت بنا و گذشته‌ آن بخش دیگری از عناصر کلیدی طراحی است. در همان ابتدای فرآیند تیم طراحی با چند موضوع اساسی مانند ابعاد نا مناسب و عقب‌ نشینی زمین و ارتباط عمودی بین طبقات روبرو شدند.

سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه می‌ توان به نیازهای کارفرما پاسخ داد؟ کار خلاقانه‌ تیم طراحی به طور همزمان تعریف کاربری‌ ها و نیز شناخت زبان خانه بوده است. تا در نهایت بتواند از اعمال آن ها، روی هم فضای معمارانه پدید آورند.

با بررسی شاخص‌ های امکان احداث پروژه از جمله همجواری‌ ها و واحدهای همسایگی سعی شده است تا میزان هارمونی در طرح فضای خارجی و محیط پیرامونی با طرح فضای داخلی به بالاترین حد خود برسد. لذا بر اساس این استدلال در اولین قدم، ساختمان را در ۴ سطح تعریف شد ه است:

۱.زیرزمین: خانه در دل زمین فرو رفته تا گودال باغچه‌ ای پرنور گرد آورد و فضای تفریح در نظر گرفته شود.

۲.طبقه‌ همکف: برای کیفیت فضایی و ایجاد معنایی تازه به عنوان مهمان‌خانه‌ خانوادگی محسوب شده است.

۳.طبقه‌ی اول: جهت نشیمن اصلی و تداعی فضای نیمه‌ خصوصی در خانه قرار گرفته است.

۴.طبقه‌ی دوم: ایجاد فضای خصوصی و قرار گرفتن اتاق‌ های خواب که جهت حس آرامش بیشتر فضای تراس و منظره درهم‌ تنیده شده است.

معماری ساختمان مسکونی طاقچه مارنان، پوریا احمدی، جامعه معماران ایران 

طراحی نمای ساختمان با الگو برداری از بناهای اشکانی

نمای یک بنا متعلق به سیمای عمومی است و علاوه بر برآوردن حس زیبایی می‌ تواند داستان دیگری هم برای گفتن داشته باشد. از آنجا که بناهای ما صاحب فرم‌ ها و هندسه‌ های موزون و تناسبات متعددی هستند، در این طراحی تصمیم گرفته شده که الگوهای مشابه به رغم ایجاد اصالت هندسه‌ های تاریخی زنده نگه داشته شوند. به همین منظور نمای اصلی با ایجاد حس تداعی بناهای اشکانیان مانند بازه هور، کاخ کوه خواجه شکل گرفته است. چرا که بناهای تاثیرگذار در تاریخ معماری می‌ باشند.

فضای ورودی هر مکان، نخستین و مهم‌ ترین حلقه‌ ارتباطی افراد با فضاست از این رو ورودی بلند با ایجاد حس دعوت‌ کنندگی و حداکثر دعوت نور به فضا یکی از اجزای تشکیل‌ دهنده‌ حجم ساختمان طاقچه مارنان می‌ باشد. باید در نظر داشت ایجاد و ارتقای حس دعوت‌ کنندگی در ورودی سبب ایجاد حس مکان و حس تعلق در فضا می‌ شود.

دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی این فضا که مبتنی بر مدرنیته و نوآوری است، بر سادگی و حفظ یکپارچگی بصری تاکید شده است. در جهت تقویت سادگی کانسپت، از به کارگیری متریال‌ های متنوع پرهیز شده است و استفاده از متریال‌ های سبک و روشن مانند رنگ‌ های سفید و آینه، مورد توجه قرار گرفته است.

ماهیت معماری فرم و فضاست و نور عنصری ضروری در آن است لذا عناصر نورپردازی با جزئیات دقیق اجرا شده است. طاقچه‌ مارنان در روح، کالبد و جزئیات خود تلاش کرده است تا بستری باشد برای تولید روایتی از مفهوم بنیادین ارتباط و مرز در معماری.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.