Search
Close this search box.
Search

ساختمان اداری کارخانه آرد خوشه فارس | ستاره توتونچی و رضا شبانکاره

ساختمان اداری کارخانه آرد خوشه فارس | ستاره توتونچی و رضا شبانکاره
موقعیت: ایران – شیراز – چهار راه شریف آباد | 1396
معماران: ستاره توتونچی و رضا شبانکاره
مشاور: دفتر فرایند معماری مجدد
همکاران: سحر توتونچی، سارا حق نگهدار، حسین واردی و فاطمه شعبانی
طراحی اولیه: جواد اقتداری
سازه اولیه: محمدحسن صداق
تاسیسات: حسین مرادزاده
زیربنا: 2880 متر مربع
سایت پروژه: 37 هکتار
نوع سازه: اسکلت فلزی با سقف عرشه فولادی
سرمایش و گرمایش: چیلر و فن کویل سقفی
سال باز-طراحی: 1396
اجرا: شرکت آرد خوشه فارس (ایمان صبوری و کیومهر افسری)
کارفرما: شرکت آرد خوشه فارس،
سال اجرا: 1395 تا 1399
عکس: آرش اختران

فهرست

پروژه

ساختمان اداری کارخانه آرد خوشه فارس که یک ساختمان اداری چند منظوره است در ضلع غربی کارخانه در جنوب شرقی شیراز واقع شده و کلیه فعالیت های اداری شرکت و کاربری های متنوع دیگری را برای استفاده پرسنل کارخانه و مراجعین در خود جای داده است. سایت کارخانه شامل دو میلِ تولید، سیلوهای گندم، سوله های نگهداری محصولات و مواد اولیه و بخش های فنی، صنعتی و تعمیر و نگهداریست. همچنین دارای خیابان کشی هایی جهت عبور کامیون های ورودی و خروجی به کارخانه است.

ساختمان اداری کارخانه آرد خوشه فارس ،ستاره توتونچی و رضا شبانکاره

ارجاع

این پروژه در مقطعی به ما ارجاع داده شد که در حال ساخت بود و تا مرحله دیوارچینی ها نیز پیش رفته بود. پروژه در وضعیت قبلی شامل دو طبقه پارکینگ به شکل تیپ در زیرزمین، طبقه همکف اداری و انبار، طبقه دوم اداری و آزمایشگاه و طبقه آخر به مدیریت و سلف سرویس اختصاص داده شده بود. در اولین مرحله از شروع طراحی پس از مذاکره و گپ و گفت با کارفرمای پروژه مشخص شد یکی از موارد تاثیر گذار در طراحی، میزان و تنوع مراجعین به ساختمان اداری (از یک نانوایی کوچک تا نمایندگان و سفرای کشور های وارد کننده محصولات کارخانه) می‌باشد که طرح پیشین رضایت کارفرما را از بابت کیفیت فضایی و کارآمدی نظام حرکتی جلب نکرده بود و نیاز به تغییراتی در زون-بندی کارکردی و سیرکولاسیون حرکتی پروژه را ضروری میکرد. طراح با کسب اختیاراتی محدود و قبول شرایط به بازنگری و طراحی مجدد همزمان با اجرا پرداخت.

ساختمان اداری کارخانه آرد خوشه فارس ،ستاره توتونچی و رضا شبانکاره

کارکرد

تغییرات عمده کارکردی با انتقال بخش های غیر مرتبط مثل انبار و بخشی از پارکینگ ها به قسمت های دیگر سایت، انتقال سلف سرویس به زیرزمین اول با دسترسی از محوطه، باکس پله و آسانسور، پیشنهادات فضایی جدید از جمله افزودن اتاقهای کنفرانس و مذاکره داخلی در طبقه همکف، جداسازی لابی بخش فروش با مراجعین زیاد از لابی اصلی، طراحی فضای پذیرش شاخص و نمادین در لابی اصلی، ایجاد کافه تریا در فضای پرت زیر پله و ایجاد سالن اجتماعات در طبقه آخر با تغییراتی در ارتفاع سقف و پله دسترسی و اصلاحاتی محدود در تقسیم بندی اتاقهای اداری طبقه اول با جا به جایی هایی در سازه و دیوارچینی داخلی به این شکل حل شدند: زیرزمین دوم پارکینگ و بایگانی، زیرزمین اول پارکینگ و سلف سرویس با دسترسی جداگانه، تراز همکف فضاهای اداری که نیاز به حضور مراجعین متعدد دارد و دو اتاق کنفرانس و مذاکرات داخلی، بخش فروش و بازاریابی، طبقه اول به فضاهایی که صرفا کارکنان شرکت و مراجعینی محدود در آن ها رفت و آمد دارند مثل مدیریت بخش های داخلی و معاونت ها، سالن کنفرانس اصلی و آزمایشگاه و طبقه آخر به مدیریت، مهمانسرا و آمفی تئاتر اختصاص داده شد.

ساختمان اداری کارخانه آرد خوشه فارس ،ستاره توتونچی و رضا شبانکاره

سیرکولاسیون

پروژه دارای ورودی های متعدد می باشد، ورودی اصلی در ضلع شرقی بنا با دو فیلتر به لابی اصلی و از آنجا تقریبا به تمام بخش های ساختمان دسترسی دارد. همچنین یک ورودی در ضلع شمالی بنا جهت مراجعین و خریداران با یک لابی اختصاصی در نظر گرفته شد. اتاق HSE از ضلع جنوبی دسترسی دارد و یک پله فلزی المانی در خارج از بنا دسترسی اختصاصی برای سالن اجتماعات و سکوی دید به بخش های تولید و سیلوها را فراهم کرده است. در هر کدام از طبقات اداری یک لابی مرکزی طراحی شد که به واسطه وُید هایی با ابعاد متفاوت ارتباط فیزیکی و بصری بین بخش های مختلف را فراهم کرده و در بالای این وُید ها گشودگی بزرگی در سقف طبقه آخر بنا در نظر گرفته شد که نورگیری در طبقات را امکان پذیر می‌کند. آسانسور و پله فرار در قسمت غربی بنا دسترسی به کلیه طبقات را فراهم می‌کرد که در طراحی مجدد تغییری در آن ایجاد نشده است.

ساختمان اداری کارخانه آرد خوشه فارس ،ستاره توتونچی و رضا شبانکاره

کیفیت

در انتخاب مصالح  و سطوح نهایی پروژه دو هدف اصلی مد نظر بود، نخست ترجیح در استفاده از مصالح تولید داخل خصوصا در بخش های عمومی و دوم ایجاد کیفیت صنعتی در فضاهای داخلی و خارجی بنا با استفاده از عناصر صنعتی قدیمی کارخانه مثل غلتک گندم در  کانتر و دستگاه شیارزن در سقف پذیرش ساختمان در طبقه همکف، کاسه های فلزی قدیمی انتقال گندم در سقف اتاق کنفرانس و دستگاه الک کهنسال در زیر نورگیر مرکزی در لابی همکف جانمایی شد. همچنین مجموعه کابل هایی دکوراتیو با اتصالات عیان از پایین ترین تا بالاترین قسمت وُید مرکزی به شکل عمودی قرار گرفت تا در کنار پله های فلزی داخلی اکسپوز و ایجاد بخشهایی از سقف و سازه ساختمان به شکل عریان، علاوه بر افزایش روحیه صنعتی در فضا، در کلیه طبقات بنا یکپارچگی بصری ایجاد کند.

ساختمان اداری کارخانه آرد خوشه فارس ،ستاره توتونچی و رضا شبانکاره

کیفیت بیرونی

در طراحی نمای پروژه علاوه بر ایجاد روحیه صنعتی و یکپارچکی با فضای داخل، سعی شده کارکرد فضاهای داخلی و زون-بندی ها تا حد ممکن در جداره های خارجی ساختمان نمود پیدا کند به این شکل که تراز همکف یک حجم یکپارچه با سنگ گرانیت سیاه، و لابی ها با جداره های شفاف برجسته و بیرون زده معرفی شده است. در طبقات اول و دوم بخش مدیریت و معاونت ها در یک قاب سفید رنگ کامپوزیت با بالکن هایی سرتاسری در ضلع شمال و شرق و کارکردهای خدماتی و کاربریهای خاص (مثل سالن اجتماعات، آزمایشگاه، مهمانسرا و اتاق کنفرانس مرکزی)، با بهره گیری از ارتفاع افزایش یافته سالن اجتماعات در بخش جنوبی ساختمان یک حجم بتن اکسپوز L شکل با ارتفاع بیشتر طراحی شد که در سمت غربی پروژه جهت پوشاندن تاسیسات پروژه در تراز بام ادامه دارد. همچنین پله فلزی دسترسی به سالن اجتماعات با الهام از فرم پله های صنعتی سیلوهای گندم به عنوان یکی از اصلی ترین المان های نمای پروژه در ضلع شرقی بنا طراحی شده است.

ساختمان اداری کارخانه آرد خوشه فارس ،ستاره توتونچی و رضا شبانکاره
×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.