Search
Close this search box.
Search

رستوران خط آسمان | گروه معماران اکنون

رستوران خط آسمان ، گروه معماران اکنون 
موقعیت: ایران، مازندران، تنکابن، کیلومتر 3 کمربندی تنکابن به رامسر
معمار مسئول: همایون همرنگ، مرتضی محرابی
تیم طراحی: گروه معماران اکنون
کارفرما: پوریا محتشم‌خانی
مساحت زمین:  440 متر مربع
مساحت زیربنا: 390 متر مربع
عکس: همایون همرنگ، وحید حسن عباسی
اتمام پروژه: 1397

رستوران خط آسمان جامعه معماران ایران

شهری فراموش‌شده درون شهر جدید.
بسیار دیده و شنیده‌ایم که به معماری زیبا و پر معنی فلات مرکزی ایران پرداخته شده است، آنها را سبک‌شناسی کرده‌اند، بسیار دقیق آرشیو (رولوه) شده‌اند، از کتاب‌های مرحوم پیرنیا گرفته تا آندره گُدار و بسیاری از محققین ایرانی و خارجی، این بسیار شایسته بوده و هست، زیرا بیش از ۷۰ درصد اقلیم این سرزمین گرم و خشک است، و در نتیجه‌ی این امر بیشتر شهرهای این سرزمین دارای معماری خشتی و آجری هنرمندانه‌ای است.
ولی کمی دورتر در حاشیه‌ی بزرگترین دریاچه‌ی دنیا و شمالی‌ترین بخش ایران، فرهنگ و هنر و معماری ساده، همگون با طبیعت و بسیار کارآمد شکل گرفته بود.
از آنجایی که در هیچ برهه‌ای از تاریخ به معماری این اقلیم آنچنان پرداخته نشد، در نتیجه بخش اعظمی از آن به دست فراموشی سپرده شده است.
با توجه به این پیشینه و هجوم خیل کثیری از مردم و نهادها به این اقلیم سرسبز و خوش آب و هوا اکنون با سرعتی بسیار زیاد رد پای این معماری و فرهنگ بومی، مانند جنگل‌های هیرکانی و اکوسیستم اقلیم، در حال از بین رفتن است.

رستوران خط آسمان جامعه معماران ایران

از این‌رو، پس از ارجاع این پروژه به ما، پس از بررسی‌های میدانی و باتوجه به قرارگیری پروژه در نقطه‌ی عطف و جداره‌ی شهر تصمیم بر آن شد، تا بازتابی بسیار کلی و خوانا از خط آسمان شهر (تنکابن، شهری در غربی ترین بخش استان مازندران) را به صورت اتفاقی و با استفاده از مواد و مصالحی بسیار آشنا، یعنی چوب، به وجود بیاوریم تا دست‌کم خاطره‌ی شهرهایی با سقف‌های شیروانی را حفظ کنیم.
پروژه‌ی رستوران خط آسمان یک پروژه‌ی بازسازی است، یک ساختمان قدیمی در بخش انتهای زمین قرارداشت و فضای مابین ساختمان تا ابتدای زمین خالی بود، ما با توجه به برنامه‌ی فیزیکی موجود و درخواست کارفرما مبنی بر عدم تغییر در پلان و تخریب ساختمان قدیمی، ساختمان اصلی با ارتفاع ٧ متر را به عنوان بلندترین جداره فرض کرده و با الگویی شایسته از سقف‌های شیروانی و چوب پوشاندیم، و با مکانیسمی الکتریکی بخشی از این جداره‌ی چوبی را به عنوان نورگیر و درب ورودی باز و بسته شونده و متحرک ساختیم.
در بخش ورودی زمین نیز یک سردر ورودی با الگوی سقف‌های شیروانی و متریال چوب در ارتفاع ٣ متر قرار دادیم، و در فضای بین سردر ورودی تا ساختمان اصلی کلبه‌هایی کوچک و بزرگ در ارتفاع حدود ٤ متر قرار دادیم، تا بدین وسیله با نگاه به مجموعه حس نگاه به شهری با سقف‌های کوتاه و بلند را درک کنیم.
حس فضا در هنگام عبور از سردر ورودی و گذر از میان کلبه‌ها و چمنزار و رسیدن به ساختمان اصلی بسیار خاطره‌ساز و یادآور حضور در طبیعت، شهرها و روستا‌های قدیمی شمال را به خاطر بیننده می‌آورد.
این مجموعه با متراژ ۴۴۰ متر مربع، فضایی برای پذیرایی از ۱۳۳ مهمان را فراهم آورده است.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.