Search
Close this search box.
Search

رستوران داژیار | دفتر معماری هرم

رستوران داژیار ، دفتر معماری هرم
موقعیت: ایران، استان کردستان، شهرستان بانه، بلوار ورزش
معماران: مرتضی مقدم، سامان بابایی، هیوا ابن‌عباس
تیم طراحی: بهاره شیسی، مرضیه گلشاهی، الهه آذرخش، مهسا گرجی
طراحی و معماری داخلی: دفتر معماری هرم
کارفرما: مسعود علی‌محمدی
مجری: هیوا ابن‌عباس
مساحت زمین: 230 مترمربع
مساحت زیربنا: 700 مترمربع
عکس: ابراهیم علیپور
اتمام پروژه: 1399

رستوران داژیار جامعه معماران ایران

رستوران داژیار در شهر بانه، کردستان و در زمینی مستطیل‌شکل به ابعاد هفت در چهل و دو متر قرار دارد و خواسته‌ی کارفرما، طراحی رستورانی سه طبقه شامل دو طبقه روی زمین و یک طبقه در زیرِ زمین بود. از چالش‌های این پروژه، فرم بسیار کشیده‌ی زمین بود، در کنار این موضوع، کانسپت اولیه‌ی رستوران به صورت جنگلی در نظر گرفته شد که فضاهای رستورانی در آن شکل گرفته است.
برای پاسخ به مسئله‌ی اول (فرم بسیار کشیده‌ی زمین)، ایده‌ی ایجاد فضاهای مثبت (پر) و منفی (خالی) در نظر گرفته شد به این صورت که پروژه از ضلع چهل و دو متری به سه قسمت تقسیم شد و هر کدام از این قسمت‌ها به صورت یک باکس در نظر گرفته شد که فضاهای مثبت (پر) پروژه را تشکیل می‌داد و بین این باکس‌ها، وُیدهایی به عنوان فضاهای منفی (خالی) قرار گرفت که اتصال بصری بین سه طبقه توسط این وُیدها صورت می‌گرفت. این دو وُید از طبقه‌ی زیرزمین شروع و برای ایجاد پیوستگی فضایی بین سه طبقه‌، تا طبقه‌ی آخر پیش می‌روند و به صورت اسکای‌لایت از روف‌گاردن، نور می‌گیرند.

رستوران داژیار جامعه معماران ایران

برای پاسخ به مسئله‌ی دوم (ایجاد فضای جنگل‌مانند)، دیواره‌هایی که قسمت وُید را شکل می‌دادند به صورت دیوار سبز در نظر گرفته شد، دیواره‌های سبز نیز برای ایجاد پیوستگی، مانند وُیدها از طبقه‌ی زیرزمین شروع می‌شوند و تا طبقه‌ی‌ دوم و روف‌گاردن ادامه پیدا می‌کنند.
پاسخ به دو مسئله‌ی موجود، علاوه بر پلان در نمای ساختمان نیز مد نظر قرار گرفت به این صورت که محل قرارگیری وُیدها در نمای ساختمان به صورت خالی و شیشه‌ای و محل قرارگیری باکس‌ها به صورت پر و با متریال چوب در نظر گرفته شد که این باکس‌های چوبی در طبقه‌ی اول به صورت کنسول‌هایی بیرون‌زده از نما در نظر گرفته شد.

رستوران داژیار جامعه معماران ایران

در نهایت، پروژه‌ای حاصل شد که توانست به این دو مسئله‌ی مهم پاسخ دهد؛ پاسخ به مسئله‌ی اول از طریق تقسیم‌بندی فضا به فضاهای کوچک‌تر و خرد کردن کشیدگی طول فرم مستطیلی زمین و مسئله‌ی دوم از طریق دیوار سبز صورت گرفت و در نهایت، تنوع فضایی در داخل، نما و حجم ساختمان ایجاد شد.
مسئله‌ی دیگری که وجود داشت، انتخاب مصالح برای پروژه بود که بر اساس کانسپت اولیه‌ی در نظر گرفته شده برای پروژه‌ی داژیار (ایده‌ی جنگل) در کل پروژه از متریال چوب استفاده شد، برای جدا بودن باکس‌ها از هم، جهت‌گیری چوب‌ها و باکس‌ها به صورت متفاوت و عمود بر هم در نظر گرفته شد به صورتیکه انگار باکس‌ها روی هم لغزیده‌اند.
با توجه به عملکرد بنا برای روف‌گاردن از سازه‌های کشسان و پرده‌ای استفاده شد که سقف در عین واحد هم بتواند باز و هم بسته باشد.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.