Search
Close this search box.
Search

خانه شماره 6 | دفتر معماری تداوم پویا

خانه شماره 6 | دفتر معماری تداوم پویا
موقعیت: ایران، تهران
معماران: رضا صیادی، سارا کلانتری
تیم طراحی: مهستا محفوظی، سید محمد حسینی غفاری، فرزانه آقابابایی
تیم ساخت و ساز: محمدحسین ایزدی، رضا افسری، سپیده مقدم
گرافیک: استودیو هشت، سیاوش وزیر نظامی، فائزه طباطبایی، حسنی اکبرنژاد، شاها مقربی، آرمین زارعی، سهیل سهرابی
سازه: مرتضی بخشعلی زاده، محمد فتحی
تأسیسات الکتریکی و مکانیکی: نینا عموشاهی، هوفر اسماعیلی
عکس: استودیو دید، پرهام تقی اف، رضا صیادیان، رایان صیادیان
سال: ۱۳۹۹

خانه شماره 6 فتر معماری تداوم پویا جامعه معماران ایران ایزوآرک (6)

خانه شماره ۶، به طور انتقادی به منطقه گذشته شهری و همچنین انسان گمشده معاصر نگاه می کند که به نوبه خود باعث ایجاد فضای جدیدی شد.
شهر مانند بستری است که خانه ها روی آن قرار گرفته اند. خانه قلب و روح آدمی را آرام کرده و مکانی است که زندگی در آن جریان دارد. شهر از لایه های متعددی تشکیل شده است. اگر چه این ها مهم ترین مناطقی هستند که تعامل انسانی در آنها رخ می دهد و رفتارهای اجتماعی پدیدار می شود، اما حریم خصوصی و امنیت نیز برقرار است.

در شهر تهران، به دلیل تخریب لایه های بیرونی شهری و همچنین از بین رفتن لایه های داخلی، حریم خصوصی انسان آسیب های جدی دیده است. ساختمان ها بلافاصله در مجاورت خیابان ها قرار دارند و فضاهای فضای باز شهری در حال ناپدید شدن هستند. حضور انسان در شهر به خطر می افتد و فعالیت های گروهی به تدریج کم رنگ می شود.

به طور کلی، ما در گذشته “محله های فرعی” داشتیم، جایی که همسایگان با یکدیگر تعامل داشتند و تعامل اجتماعی رخ می داد. این “محله فرعی” در بین شهر و خانه واقع شده بود و به عنوان یک پل ارتباطی عمل می کرد.

به عنوان مثال، بومیان گذشته به همراه همشهریان خود، در شرایط انسانی و محیطی سازگار با طبیعت زندگی می کردند و می توانستند به راحتی از طریق چنین لایه های شهری عبور کنند تا به شهر متصل شوند. اما وقتی سبک زندگی تغییر کرد و خانه به ماشین زندگی تبدیل شد، تمام لایه های فوق الذکر در بین شهر و خانه نیز ناپدید شدند.

اگرچه ممکن است نتوان “محله های فرعی” گذشته را احیا کرد، اما طراحان از طریق پروژه خود تصمیم گرفتند خلاقانه عمل کرده و فضایی را با همان کاربری که در عین حال مناسب برای شرایط زندگی امروز می باشد، طراحی کنند.

این منطقه مشترک یک فرورفتگی است که در آن هر ساکن می تواند به راحتی به آن دسترسی داشته باشد. مکانی برای گفت وگو، معاشرت، سرگرمی، یا صرفاً فرار از زندگی. طراحان با ایجاد این پروژه، خاطرات محله های فرعی گمشده را احیا کرده و با اهدای این امر به شهر و همسایگان، گام دیگری در جهت یک زندگی زیبا برداشتند. معماری خانه شماره ۶ ، دیدگاه منحصر به فردی نسبت به ماهیت زندگی دارد و یک استاندارد زندگی جدید و همچنین ارتباط انسان مدرن با شهر را ایجاد می کند.

طراحان به واسطه ی این پروژه موفق به ارائه نوع جدیدی از الگوی ساخت و ساز در کشور شدند. در این ساختمان خانه و فضای کار در کنار هم قرار گرفته اند تا برخی از مشکلات زندگی امروز برطرف شود. در حقیقت، آن ها حجم ها را تغییر داده و در نتیجه، فضاهای مرده و نمای سوم را زنده کردیم و این فضای داخلی را به شهر گره زدیم.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.