Search
Close this search box.
Search

خانه‌ی شماره‌ی 75 | معماران پوست سوم

خانه‌ی شماره‌ی 75 ، معماران پوست سوم
موقعیت: ایران، کرج، شهرک زیبادشت مرکزی
معماران: سمانه قاسمپور، امیر قاسمپور
همکار طراحی: عاطفه سلیمانی
طراحی و معماری داخلی: سمانه قاسمپور، امیر قاسمپور
مجری: گروه ساخت دومان (فرزین خسروطبع)
کارفرما: امیرحسین کشاورز
محاسبات سازه: بهرنگ بنی‌آدم‌، علی کرمی
مشاور و مهندس مکانیک: روژه ساطوریانس، ایمان ایل بیگی، میلاد جلیلی‌نیا
مشاور و مهندس الکترونیک و سیستم هوشمند: مسعود بتويی، عادل شفیع‌پور
مساحت زمین: 2038 مترمربع
مساحت زیربنا: 850 مترمربع
عکس: مرکز عکاسی پرشیا- پرهام تقی‌اف / استودیو دید / مسیح مستاجران، حکیم حمادی 
اتمام پروژه: 1400

خانه‌ی شماره‌ی 75 جامعه معماران ایران

این پروژه دارای کاربری مسکونی است و به صورت تک‌واحدی می‌باشد که در سه طبقه شامل طبقه‌ی منفی یک، شامل تاسیسات مکانیکی و انبار، طبقه‌ی اول شامل سالن، نهارخوری، آشپزخانه، اتاق‌های مهمان، سرویس مهمان، فضای بازی، استخر سرپوشیده و فضاهای ملزم آنان و طبقه‌ی دوم شامل چهار اتاق خواب مستر به همراه تراس‌های عمومی و خصوصی در هر دو طبقه می‌باشد. در محوطه‌ی باز پروژه، استخر بیرونی و آشپزخانه‌ی فضای باز در ترکیب طرح لندسکیپ لحاظ شدند، ابنیه‌ای در جنوب سایت با عنوان خانه‌ی سرایداری و پارکینگ مسقف نیز موجود است.
ایده‌ی طراحی:
معماری خانه‌ی شماره‌ی ۷۵ از تفریق احجام حاصل می‌شود. فضای شکل گرفته از تجمیع و تفریق اجرام خالص که بر تجربه‌ی فضا متمرکز است تا آنجا که با توجه به خاصیت‌ها و نیازها و بر اساس تغییرات در چشم‌انداز طراحی، هندسه‌ی خالص تغییر شکل داده، افزوده و کسرها افزایش یافته و “اثر خالی” ایجاد می‌شود؛ اثری که فضای داخل و خارج را مدیریت می‌کند و به دنبال تاثیرگذاری است.
فضای تهی با هدف اولیه‌ی ادراک کافی شکل می‌گیرد و به دنبال تعریف فرصت‌های مختلفی است که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. فضایی به منظور فعالیت‌های مختلف و توانایی مشاهده‌ی محیط اطراف از زوایای متفاوت و چشم‌اندازهایی به هم پیوسته.
فرم معماری خانه، مطابق با فضای خالی شکل می‌گیرد و در آن، فرم خود را جلو نمی‌اندازد. هدف آوردن فضای منفی در پیش‌زمینه به جای ساختمان و درک آن است. فضایی ادراکی و بصری که با تاکید بر شفافیت و نفوذپذیری شکل می‌گیرند. خلا در کل شکل ایجاد می‌شود و با استفاده از مصالح تقویت می‌گردد. فضاهای تهی به دنبال از بین بردن تقسیم بیگانگی بین درون و بیرون و تبدیل طبیعت و تغییر فصول به بخشی بی‌عیب و نقص از تجربه‌ی ساختمان هستند.

خانه‌ی شماره‌ی 75 جامعه معماران ایران

باز کردن در یا پنجره به محیط اطراف و تقویت هدایت درک بصری که بسته به موقعیت و ابعاد فضاهای خالی سعی در ایجاد نفوذپذیری دارد، حرکتی سیال که به همراه ارائه‌ی گزینه‌ی حرکت به کاربران، امکان خوانش درک و پیش‌بینی محیط را می‌دهد. تاکید و توسعه‌ی این فضاها منجر به گسترش محدوده‌ی زندگی روزمره خواهد شد.
در این خانه، فضاها در چندین سطح به هم مرتبط می‌شوند، امتداد گشایش در سقف در طبقات زیرین و اثرگذاری آن در خلق فضاهای موازی با یکدیگر و ایجاد قاب‌هایی که دید را تغییر جهت می‌دهند، از ایده‌های معماری آن است.
گفتگوی فضای بین حجم داخل و شکل بیرونی و امتداد هر یک در دیگری، منجر به تجربه‌ی مشترک از فضای اصلی زندگی با لحظات خصوصی برای ساکنان خانه می‌شود.
سقفی گسترده در ترکیب با فضاهای تراس، سایه‌های عمیق ایجاد می‌کند؛ قابی از آسمان جهت لذت چشم و حفاظت از اهالی خانه از آزار نور شدید آفتاب.
خانه‌ی شماره‌ی ۷۵ با زیربنای ساخت 851 متر‌مربع در دو طبقه و در شهرک زیبادشت کرج قرار دارد، جهت‌گیری زمین در راستای شمالی-جنوبی و قرارگیری ساختمانی در همین راستا به منظور بیشترین بهره‌گیری از نور و منظر سایت و همچنین حفاظت از درختان موجود در آن است.
در جنوب سایت،‌ ابنیه‌ی شکل گرفته از دیوار گابیونی و به محض ورود به خانه قرار دارد، این ابنیه در ترکیب با دیواره‌های سایت شامل سردر ورودی، خانه‌ی سرایداری، آشپزخانه‌ی فضای باز و پارکینگ مسقف است.
عملکردهای بسیار فشرده و انبوه در پروژه، حرکت به سمت ایجاد تخلخل و شکل‌گیری روند طراحی بر مبنای تعریف فضای خالی را تقویت نموده و به این ترتیب فضاهای داخلی خانه به صورت مجموعه‌ای از حجم‌های در تعامل با فضاهای خالی قرار می‌گیرند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.