Search
Close this search box.
Search

برج باغ آرمانی | علیرضا سه ده زاده

برج باغ آرمانی ، علیرضا سه ده زاده
موقعیت: ایران، تهران، سعادت اباد، خیابان چهاردهم شرقی
معمار مسئول: علیرضا سه ده زاده
مدیریت پروژه: مهدی سه ده زاده
مشاور سازه: علیرضا باقری و همکاران
مشاور تاسیسات: نیک اندیشان صنعت ایرانیان
نظارت و ساخت: مهدی سه ده زاده، علیرضا سه ده زاده، شرکت کومه آرمانی
کارفرما: مهدی سه ده زاده و شرکاء
مساحت زمین: 1000 متر مربع
مساحت زیربنا: 4970 متر مربع
عکس: علی اصغر دانش پور، علیرضا سه ده زاده
اتمام پروژه: 1398

برج باغ آرمانی جامعه معماران ایران

بحث نماسازی در ساختمان و ساخت بدنه شهری یک بحث هویتی و فرهنگی است. در نماهای شهری ما معمولاً به هم ریختگی هایی مشاهده می شود که بیشتر ناشی از تقلــــیدهای کورکورانه از سبک های معماری است. تراکم و انباشته شدن عملكردهایی که مكانیزمی نیز برای کنترلشان وجود ندارد، چه از حیث نما و منظر و چه از جهت کارکردها، ساختمان ها را دچار آشفتگی و نابسامانی کرده اند. وجود نماهای گوناگون در پوسته های شهری باعث بر هم خوردگی زیبایی شده است و باید سعی گردد تا با ایجاد راهكارهایی پوسته های شهری را بر اساس شاخص های زیبایی بهسازی نمود و به یک سیمای مطلوب شهری رسید.

ما معتقدیم بحث طراحی نما نباید به صورت تک بعدی و جدا از زمینه شهری دیده شود ولی از آنجایی که ایجاد یک الگو برای طراحی بدنه شهری نیاز به مطالعات وسـیع اجتماعی، فرهنگی، اقلــــیمی، معماری و… دارد و این امر از توان این مجموعه خارج است، حتی الامکان سعی بر آن است تا در مسیر طراحی نمای ساختمانها پس از بررسی نمونه های موفق خارجی و داخلی و مشخص شدن اولویت های اقلیمی، فرهنگی، هنری و با در نظر گرفتن تمام محدودیت های محیطی و ضوابط طراحی در یک مسیر رفت و برگشتی از نمای شهری به نمای ساختمان و بالعکس شالوده اصلی طراحی شکل پذیرد بر این اساس در پروژه برج باغ آرمانی پس از بررسی نمونه های موفق و آگاهی کامل از خواست کار فرما موارد زیر به عنوان مشخصه های اصلی در طراحی نما و حجم ساختمان سر لوحه تیم طراحی قرار گرفت.

برج باغ آرمانی جامعه معماران ایران

سادگی و خلوص

پرهیز از تزیینات نابجا و مغایر با فرهنگ و معماری ایرانی

توجه به خواسته های مصرف کننده

رنگ و نور

ساختمان به مثابه 1 المان شهری، منطقه ای، محلی

توجه به مقیاس انسانی

تناسبات

زیبایی بصری

مصالح مناسب

طراحی با توجه به بستر طرح

پرهیز از ایجاد الودگی بصری در نمای شهری

برج باغ آرمانی جامعه معماران ایران

 مجتمع مسکونی برج باغ ارمانی با 11 طبقه مسکونی یک طبقه لابی و سالن اجتماعت و سه طبقه پارکینگ و در مجموع به ارتفاع حدود 50 متر در سمت جنوبی خیابان چهاردهم شرقی منطقه سعادت اباد واقع شده است. با توجه به ضابطه برج باغ و استفاده حداکثری از زمین محدوده سطح اشغال این بنا به 30% مساحت زمین در طول 60% تقلیل یافت. بارگذاری توده ساختمانی به گونه ای انجام گرفت که استفاده حد اکثری از زمین جهت ایجاد حیاط مشجر برای ساکنین فراهم شود و ساختمان حد فاصل عرصه عمومی و خصوصی قرار گیرد.

نقشه های مصوب شهرداری، نقشه های فاز یک و سازه پیش از ارجاع به این مجموعه توسط مشاور دیگری تهیه گردیده بود، لذا پس از آن بازنگری و اصلاح نقشه های معماری و سازه بر اساس خواست کارفرما  و طراحی مجدد حجم ساختمان و همچنین طراحی داخلی کلیه مشاعات و فضاهای مسکونی و تهیه نقشه های فاز 2 منطبق با طرح جدید به این گروه واگذار گردید.

خطوط کلی طراحی حجمی پروژه با توجه به ارتفاع و توده ساختمانی در دو سطح زیر تعریف گردید

-مقیاس انسانی و دید عابرپیاده

– مقیاس شهری و ساختمان به مثابه یک المان در بدنه شهری

در مقیاس انسانی و در طراحی بخش پایه و شالوده ساختمان با حذف پوسته جدا کننده محدوده خصوصی ملک و شهر و  ایجاد کنسول در جبهه شمالی و غربی در طبقه اول و همچنین ایجاد فضای سبز در ارتباط مستقیم با پیاده رو  سعی بر آن شد تا ساختمان با تقویت حس دعوت کنندگی و ارتباط بصری قوی با ناظر، خود را به مقیاس انسانی نزدیکتر کند.

طبفه همکف پروژه یا لابی و سرسرای ورودی به عنوان یکی از سه بخش اصلی ساختمان باید به گونه ای طراحی میشد که علاوه بر هماهنگی با کلیت بنا برای عابرین و استفاده کنندگان نیز خوشایند و جذاب باشد.

برج باغ آرمانی جامعه معماران ایران

در این راستا تعاریفی مانند دعوت کنندگی، ابهت و شکوه، خوانایی، ایجاد حس شادابی و سرزندگی، زیبایی بصری، نورپردازی مناسب، استفاده از رنگ و بافت و تناسبات انسانی به عنوان کلید واژه های  اصلی در طراحی مد نظر قرار گرفت.

در بحث نما سازی و ساخت بدنه شهری از آنجایی که این ساختمان از دو بنای شرقی و غربی خود کاملا مجزا شده و از لحاظ ارتفاعی نیز از ساختمانهای مجاور خود بلند تر است (11 طبقه 49 متر) لذا سعی بر آن شد با در نظر گرفتن مفاهیمی چون سادگی و خلوص، پرهیز از تزیینات نابجا، رنگ و نور، تناسبات ،مصالح مناسب و پرهیز از الودگی بصری در نمای شهری، ساختمان به عنوان تک بنا در زمینه خود علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای مالکین به ایجاد یک نقطه عطف در بدنه شهری نیز کمک کرده باشد.

کانسپت نور پردازی شب، ایجاد باکسهای سفید رنگ معلق میباشد بدین منظور تمرکز نور روی باکسهای سفید رنگ میباشد. منابع نوری به صورت مخفی و پنهان از دید ناظر در طبقات 3و6و9 در عقب رفتگی ها و بیرون زدگی های ساختمان نصب میشود.

در جبهه شمال و جنوب در بین لوورهای عمودی نیز منابع نوری پیش بینی میگردد تا با ایجاد شیارهای نورانی در نمای شمال و جنوب ساختمان چهره ای متمایز به ساختمان ببخشد

جبهه شرقی ساختمان کاملا صلب میباشد ولی در ادامه طراحی حجمی پروژه رعایت تناسبات و تقسیم بندی طبقات و انتخاب متریال ها که در طراحی نمای شمالی و جنوبی و غربی لحاظ گردیده بود در این جبهه از ساختمان نیز لحاظ گردیده. تاساختمان از دید ناظر در زوایای مختلف خوانا و به عنوان یک کلیت واحد قابل تشخیص باشد.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.