Search
Close this search box.
Search

باغ زمان | محمدرضا قانعی، اشکان قانعی، علی شیخ‌الاسلام، هیوا اعتمادی

باغ زمان ، محمدرضا قنعی، اشکان قانعی، علی شیخ‌الاسلام، هیوا اعتمادی
موقعیت: ایران، چهار محال و بختیاری، سامان، پل زمان خان، شهرک اقامتی زاگرس
معمار مسئول: محمدرضا قنعی، اشکان قانعی، علی شیخ‌الاسلام، هیوا اعتمادی
تیم طراحی: میلاد بهرامی، مارال شکرانی، مریم علیخانی
مجری: شرکت آمایش و توسعه‌ی زنده‌رود
کارفرما: شرکت آمایش و توسعه‌ی زنده‌رود
مساحت زمین: 4500 مترمربع
مساحت زیربنا: 7000 مترمربع
عکس: فرشاد نصر‌آباد، حسن عبدالهی
اتمام پروژه: 1395
جوایز: رتبه‌ی نخست بخش عمومی، پنجمین دو سالانه‌ی ملی معماری و شهرسازی ایران، 1401

باغ زمان جامعه معماران ایران

همیشه ماجراجویی و کنکاش در دل طبیعت، شروعی بوده پر پیچ و خم با انتهایی روشن …
شاید بتوان گفت شروع این فرایند از سفر آغاز شد. سفر به دامنه‌های زاگرس و حاشیه‌ی زاینده رود، طبیعتی افسونگر با ناهمواری‌های بکر.

آنچه در میان این طبیعت خودنمایی می‌کرد تجاوز ویلاهایی بود که گویی آهنگی متفاوت با تپه‌ها می‌نواختند. این ناموزونی‌ها باعث شد جرقه‌ای در ذهنمان شعله‌ور شود، تا همساز با طبیعت بنوازیم و بناهایی خلق کنیم همنوا با محیط، دست‌سازهایی که شگفتی‌های طبیعی را بهتر نمایان کنند نه اینکه بر آن غلبه کنند. اینگونه شد که طبیعت همچون نقاشی بر ذهن ما نقش افکند و به چالشی برای معماریمان تبدیل شد. چالشی از جنس مراقبت و یکرنگی. پس وظیفه‌ی خود دانستیم که تعادل و چرخه موزون را در هم نشکنیم و با آن همدل و همراه شویم. چه در خط آسمان و چه در خط زمین. اما چطور؟
بدون شک سوال فوق جوابی به غیر از سقف‌هایی با شیروانی قرمز دارد…
شاید بهترین پاسخ به این سوال در معماری‌های بدون معمار منطقه نهفته باشد. روستای پلکانی سرآقا سید نمونه‌ای ناب در دل طبیعت است، آنچه بختیاری‌های ساکن در منطقه زردکوه با قدرت ناخودآگاه خود بر پستی‌ها و بلندی‌های زمین نشانده‌اند. تمدن و رفتارهای اجتماعی مردم، آنان که در مسیر زمان بر زمین‌هایمان تاثیری ناملموس داشتند.
ورای این پرسش و پاسخ‌ها، مجموعه ویلاهایمان را “باغ زمان” نام نهادیم تا در مسیر پر پیچ و خم طراحی ردپای زمانه را از یاد نبریم. این باغ را بر تراس‌های طبیعی منطقه‌ی سامان در مجاورت پل زمان خان نشاندیم. در این راستا ویلاهایمان شکل گرفتند، زمین و آسمانه بناهایمان بر پستی‌ها و بلندی‌های زمین و آسمان بستر منطبق شد.
در این پروژه از مصالح بوم آورد استفاده کردیم و لباسی از جنس محیط بر تن بناهایمان پوشاندیم. سنگ‌هایی که تا کنون طبیعت را ساخته بودند، تکیه گاهمان شدند و با اندکی تغییر دیوارهایمان را ساختند، جزئی جدایی‌ناپذیر از کالبد بناهایمان شدند و سازه را شکل دادند. ظاهر و باطن!
در به کاربری مصالح صادق بودیم، به این صورت، ساکنان که از یکنواختی خوابگاه‌های شهری خسته شده‌اند با این امید که دغدغه‌های خود را در طبیعت گم کنند در ویلا‌ها نیز می‌توانند رنگ طبیعت را ببینند. اما جداره‌ی جنوبی را از سنگ‌ها مصون نگاه داشتیم، اجازه دادیم دیوار شیشه‌ای مرزی شفاف بین ما و طبیعت ایجاد کند و قابی باشد برای نقاشی به سبک رئالیسم. باز‌شویی با مقیاس بزرگ تا بتوانیم کیفیت فضایی از جنس نیمه‌باز را تجربه کنیم.

باغ زمان جامعه معماران ایران

در مسیر طراحی این قاب‌ها، وجود حفاظ را برای ایجاد محرمیت از یاد نبردیم. حفاظی مشبک، تا ببینیم و دیده نشویم، ترفندی که همواره در این جغرافیا رایج بوده و نقش‌های مختلفی بازی کرده است، گاهی در آجر مشبک‌های بناهای کویـری، گاهـی روبنده‌ای بر چهره‌ی زنان عـرب. در این راستا گام برداشتیم تا انعطاف‌پذیری را از فضا و قدرت عمـل را از کاربرانمـان نگیـریم، تا بتوانیـم دســت آن‌ها را در انتخاب کیفیت فضایی دلخواهشان باز بگذاریم.
همچنین در جهت وفاداری به ایده‌ی کلی و چیدمان شعاعی پروژه، در طراحی داخل جهت داشتن فضایی ساده و مینیمال، جدا‌کننده‌های داخلی را ساده و به رنگ سفید در نظر گرفتیم. تفکیک فضایی را در طبقات انجام دادیم؛ فضای پایین قسمت نشیمن و آشپزخانه و نیم طبقه‌ی بالایی عرصه‌ی خصوصی‌تر ساختمان است و با داشتن بازشویی یک‌سره اجازه دادیم تا همه‌ی افراد در همه‌ی نقاط سهم یکسانی از منظر داشته باشند.
توجه به سبزینگی را در عطف توجهمان قرار دادیم و برای حریم ویلاها از آن کمک گرفتیم. دیوارهایی سبز به وجود آوردیم که افزون بر حفظ حریم تا حد توان در صدد جبران خسارت وارد آمده به محیط برآییم. از بام‌هایمان نیز غافل نشدیم. با دادن کاربری متفاوت به بام‌هایمان آن‌ها را از تبدیل شدن به عرصه ای برای خود نمایی تاسیسات نجات دادیم، بام هایمان تبدیل به فرصتی برای ساکنین طبقه‌ی بالا شدند و حیاط‌هایمان را شکل دادند.
در مجموع، ویلاهای اقامتی باغ زمان، تار و پود‌های مختلف را در هم تنیده و بافتی یکپارچه و ارگانیک به وجود‌ آورده است که هر جزء آن، به‌صورت مستقل و در عین حال همگام با سایر اجزا در حال فعالیت است. شاید تشبیه چشم‌انداز ویلاهای باغ زمان به یک پازل یکپارچه بیراه نباشد چرا که اجزای مجموعه چنان در هم چفت و بست شده‌اند که گویی اجازه‌ی جدایی هیچکدام از قطعات را به مخاطب نمی‌دهند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.