Search
Close this search box.
Search

بازسازی ویلای تریپلکس | شرکت مادنیل

بازسازی ویلای تریپلکس | شرکت مادنیل
موقعیت: ایران ، کیش
معماران: مسعود وهابی اصل ، رؤیا محمّدی
کارفا: حسین کیانی
مساحت: 300 متر مربّع
تاریخ تکمیل پروژه: اردیبهشت 88

مسائلی که منجر به بازسازی این ویلا شد، نقص فنّی در سیستم تأسیسات و فاضلاب ساختمان و نیز ضعف در سازه‌ی ساختمان بود، طوری که بار ساختمان را به طور نامناسب بر دیوارهای حمّال تقسیم کرده و دیوارهای حمّال نیز از ضخامتی استاندارد برخوردار نبودند. طرّاحی ساختمان نیز قدیمی بود و تعداد اتاق‌خوابها و سرویسهای بهداشتی با نیازهای امروز مطابقت نداشت.
با توجّه به طرحهای جدید معماری و در نظر گرفتن نظرات کارفرما در خصوص تعداد اتاق‌خوابها و سرویسها، اقدام به مقاوم‌سازی اسکلت ساختمان و تغییراتی در وضع کنونی آن، مانند ایجاد سرسرای ورودی، تغییر محلِّ راه‌پلّه‌ی طبقه‌ی همکف، حذف راه‌پلّه‌ی طبقه‌ی اوّل و گسترش طبقه دوّم ساختمان کردیم، که در زیر به شرح آن می‌پردازیم.
به دلیل کم‌بودن مساحت طبقه‌ی همکف و از آنجایی که سه فضای آشپزخانه، نهارخوری و نشیمن در این طبقه گنجانده شده‌اند، ورود مستقیم به این فضا صحیح نبوده و نیاز به داشتن فضایی جداگانه جهت ورود داشتیم؛ به همین خاطر، اقدام به ایجاد فضایی با عنوان سرسرای ورودی نموده تا به‌صورت غیرمستقیم وارد ساختمان شده و توقّفی را قبل از ورود به ساختمان ایجاد کرده باشیم.
طبقه‌ی همکفِ ویلا دارای مساحت زیادی نبود و قابلیّت طرّاحی و تفکیک فضا به آشپزخانه، نهارخوری، نشیمن و راه‌پلّه را نداشت. به همین جهت با طرّاحی داخلی کاملاً مدرن اقدام به طرّاحی و ساخت آشپزخانه‌ای کاملاً مجهّز با وسایل توکار جهت ایجاد فضایی باز و بدون تأثیر بر فضای نشیمن کرده و با تعبیه‌ی کانتر، فضای آشپزخانه و نهارخوری را تفکیک کردیم. میز نهارخوری که از دل کانتر بیرون آمده با صندلیهای دکوراتیف و لوستر آویخته بر بالای میز، دارای حجمی متفاوت و جداگانه از آشپزخانه و نشیمن می‌باشد.


فضای نشیمن با مبلمان و پرده‌هایی کاملاً هماهنگ از آشپزخانه و نهارخوری به طور کامل جدا شده است. در این قسمت، جهت تعبیه‌ی تأسیسات سرمایشی در سقف، سقف کاذبی با طرّاحی منحصربه‌فرد و هماهنگ با اِلِمانهای به‌کار‌رفته در مبلمان ایجاد کرده که حرکت سقف و امتداد آن در دیوار باعث به‌وجودآمدن فضایی مناسب جهت نصب تلویزیون و وسایل صوتی شده است.
فضای کوچک طبقه‌ی همکف امکان ایجاد یک راه‌پلّه‌ی معمولی را به طبقه‌ی اوّل نمی‌داد؛ به همین خاطر با طرّاحی راه‌پلّه‌ای کاملاً دکوراتیف اقدام به ایجاد فضای دسترسی به طبقه‌ی اوّل با پلّه‌های معلّق چوبی شده است که با پیش‌بینی اسکلت‌بندی مناسب از دلِ دیواری سنگی بیرون‌آمده با نمایی زیبا و گیرا، به زیباییِ طبقه‌ی همکف نیز افزوده است.
طبقه‌ی اوّل دو اتاق‌خوابِ کوچک با کلّیه‌ی امکانات و یک سرویس مشترک دارد. همچنین اتاق‌خوابِ اصلی در این طبقه قرار گرفته است. از آنجایی که اتاق‌خواب اصلی در خانه‌های مُدرن جایگاه ویژه‌ای دارد، این اتاق دارای یک سرویس بهداشتی کامل و جکوزی به‌شکل ربعِ دایره با شیشه‌ای به همین قوس است که با اتاق‌خواب در ارتباط است. این شیشه‌ی انحنادارْ دوجداره است که بین آن پرده‌ای برقی جهت کنترل فضای درون جکوزی حرکت می‌کند.


اِعمال طرحهای فوق، مقاوم‌سازی و تقویت اسکلت و سازه‌ی ساختمان را در پی داشت. در کنار فضای نشیمن کوچک طبقه‌ی اوّل جهت دسترسی به طبقه‌ی دوّم اقدام به احداث آسانسور شیشه‌ای کرده؛ به همین منظور راه‌پلّه‌ی قدیمی این قسمت حذف شد، چراکه شیب تند و کف‌پلّه‌های کوچک داشت، تردّد بر روی آنها با دشواری انجام می‌پذیرفت و در عین حال فضای زیادی را نیز اشغال کرده بود. به دنبال حذف راه‌پلّه و وسیع‌کردن اتاق در طبقه دوّم و استفاده‌ی بیشتر از فضاهای زیرِ شیروانی، اقدام به تقویتِ سازه در این قسمت ساختمان، ایجاد خرپا جهت تحمّل وزن طبقه دوّم، تیرریزی جهت دهانه‌ی بالابر و گسترش سقف طبقه اوّل نمودیم و فضای 9 متری طبقه‌ی دوّم را به فضایی 24 متری با سرویس کامل تبدیل کردیم. در این طبقه تمامی مبلمان از جمله تخت‌خواب، کتابخانه و کمدها به‌صورت اختصاصی برای این طبقه طرّاحی شدند.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.