Search
Close this search box.
Search

آپارتمان مسکونی صبا | دفتر معماری تداوم پویا

آپارتمان مسکونی صبا | دفتر معماری تداوم پویا
موقعیت: ایران ، تهران
معماران: سارا کلانتری، رضا صیادیان
همکاران طراحی: مهدی غفاری، لادن پاکزاد، روژین گهواره ای، آریان اسپریدونف، آناهیتا وزیر نظامی، ویدا جنوی
سال: ۱۳۹۲- ۱۳۹۴
مساحت زمین: ۹۷۰ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۴۷۶۲ مترمربع
نوع کاربری: مسکونی
سازه: محمد فتحی
تاسیسات مکانیکی: مهندس حسن زاده
تاسیسات الکتریکی: آرش افشاری
نظارت: محمد حسین ایزدی
مدیر اجرایی: رضا صیادیان
تیم اجرایی: اشکان فراهان صبا، تبسم حیدری
عکس: پرهام تقی اف، حسین برازنده
کارفرما: فراهانی صبا
جوایز: رتبه سوم مشترک جایزه معمار در بخش مسکونی سال ۱۳۹۴

خانه به عنوان یک مفهوم جدایی ناپذیر از تمدن و فرهنگ ایران باستان در نظر گرفته شده است. با طبیعت مرتبط است ، طراوت و سرزندگی را برای ساکنان آن فراهم می کند.

به عبارت دیگر ، خانه در مفهوم باستانی خود ترکیبی از ساختمان و باغ است که انسان را درون خود قرار می دهد. فضایی انسانی که تک تک جزئیات طبیعت را در بر می گیرد مانند صدای جیر جیر پرندگان ، نوای آب به سطح می چسبد ، لمس درختان ، رنگ طلایی آفتاب بر روی ساختار آجری و بازتاب ساختمان محاصره شده طبیعت در سطح استخر.

با تغییر شیوه زندگی مردم ، توسعه شهرها و افزایش تقاضا برای ساخت ساختمانهای بلند. این میراث ارزشمند تلاش نیاکان ما در ارتباط معماری با طبیعت از بین رفته است ، که در کمتر از یک قرن به حافظه ای تار تبدیل شده است
آپارتمان صبا نتیجه تلاش های ما در احیای این میراث از دست رفته و تفسیر جدیدی از مفهوم قدیمی بود. ما معتقدیم یکی از دلایل اصلی بحران فرهنگی که جامعه ما امروزه با آن درگیر است ، نتیجه این تغییر ناگهانی در فضای زندگی است.

نمای خیابان پویا و متحرک است که توسط ساکنان آپارتمان تغییر می کند. این نمای دو پوسته سعی در برقراری ارتباط با شهر دارد ، از یک لایه شفاف و یک لایه چوبی متحرک ساخته شده است. چوب های اشباع شده با 2.40 متر ارتفاع در ریل قرار دارند.

این قسمت با همکاری تیم smitery و casting در طول یک سال کار مداوم با هزینه کم طراحی و ساخته شده است. لایه چوبی به صورت دستی با دست کنترل می شود. میزان باز بودن و بسته شدن لایه دوم بستگی به نیاز کاربران به نور ، حریم خصوصی و دید دارد. در نمای جلوی باغ ، جعبه های گل مدولار نرده بالکن را شکل می دهند. این لایه سبز توسط مجموعه آب مورد استفاده در ساختمان و باران در روش آبیاری قطره ای هوشمند آبیاری می شود


توضیحات پروژه:
پروژه در زمینی با عرض 20 متر و طول 50 متر واقع شده است و در جنوب خیابان 20 متری عرض قرار دارد. طول 30 متری قسمت شمالی نقشه سایت محدوده ما برای ساخت آپارتمان بود. اتصال بین حیاط جنوبی و خیابان را تقسیم می کند. با قطع این قطع ارتباط بین حیاط و خیابان ، بخش چالش برانگیز اتصال مجدد این شکستگی با یک راه حل بود.

ما راه حلی برای بالا بردن فضای سبز از سطح خیابان به نمای شمالی و پشت بام و سپس دوباره تبدیل شدن به نمای جنوبی و در نهایت پیوستن به باغ در حیاط ارائه کردیم. به عبارت دیگر ، چشم انداز با پیوند بین نمای شمالی و جنوبی و سقف شکل می گیرد.

رویکردی عملگرا به طبیعت و پایداری
اول: مصالح محلی و مصالح بازیافتی از ساختمان موجود قبل از ساخت در ساخت پروژه استفاده می شود. چوب های راه آهن و آجرهای باقی مانده از ساختار قبلی شسته ، پردازش شده و پس از 40 سال برای پوشش کف و دیوارهای حیاط استفاده می شود.

دوم: مصالح به کار رفته در ساخت پروژه مانند چوب ، آجر ، صفحات آهنی و سنگ ها مصالح سازگار با محیط زیست محسوب می شوند و از منابع محلی تهیه می شوند .

سوم: استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز برای روشنایی فضاهای مشترک. این انرژی توسط صفحات خورشیدی که روی سقف قرار می گیرند ، جمع آوری می شود و در یک باتری ذخیره می شود و در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرد.

چهارم: نمای دو پوسته رو به خیابان از تبادل حرارت بین داخل و خارج جلوگیری می کند. پوسته بیرونی یک پوست چوبی با قابلیت کنترل نور طبیعی است و پوسته داخلی یک پرده شیشه ای از پنجره های دو جداره است که روشنایی روز و حریم خصوصی شب را در ترکیب با پوسته بیرونی به داخل خانه می بخشد.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »
خانه باغ برج جامعه معماران ایران

خانه باغ برج | استودیو معماری “با”

خانه باغ برج ، استودیو معماری “با” موقعیت: ایران، اصفهان، مشتاق اول کوچه باغ برج معماران: بابک کریم‌پور، علی شفیق طرح آجر چاربر: سروش اسدی مجری: بابک کریم‌پور، امید اشراقی گرافیک: علی شفیق کارفرما: مهدی فخر طاها نماکار: محمد حق‌نواز مساحت زمین: 100 متر‌مربع مساحت زیربنا: 290 متر‌مربع عکس: محمد

ادامه مطلب »
مجتمع بوم گردی پورداروم جامعه معماران ایران

مجتمع بوم گردی پورداروم | محمدرضا کهزادی

مجتمع بوم گردی پورداروم ، محمدرضا کهزادی موقعیت: ایران، تنکابن معمار مسئول: محمدرضا کهزادی معمار اجرایی: میلاد عابدینی حوزه: ۹ متر مربع عکس: استودیو دید، بنیامین جهانشاهی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.