Search
Close this search box.
Search

عمارت یخچال | ساسان رضاپوریان

عمارت یخچال | ساسان رضاپوریان
موقعیت: ایران، اصفهان
معمار: ساسان رضاپوریان
مدیر پروژه: شایسته ریخته گر
تاسیسات مکانیکی: احمد شکری زاده
تاسیسات الکتریکی: حسین جابری
گرافیست: برسام حاجی رسولی ها، عرفان فلاحیان، علی عسگری
مساحت: ۵۸۰ مترمربع
عکس: استودیو دید
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۷
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۸

. ایده اصلی پروژه از یک میهمان خانه ی قدیمی ایرانی در کوچه ی یخچال که در محله های قدیمی اصفهان می باشد آغاز شد و قرار بود که اقامتگاهی با تعدادی فضای خصوصی باشد و بر شکل گیری فضای عمومی تءکید داشته باشد. وضعیت فعلی پروژه شامل خانه ای قدیمی با حیاط مرکزی با متراژ ۶۰۰ متر می باشد که دارای پلانی ۹ بخشی است و در طی عمر ۱۰۰ ساله ی خود اتفاقات متعددی (را از خانه‌ی اربابی تا مدرسه‌ی علمیه‌ی امام سجاد) به خود دیده است.

این خانه بخش هایی چون پنج اتاق خصوصی نیمه بسته، چهار فضای عمومی باز، بسته و نیمه بسته و تعدادی فضای نیمه باز که مسئولیت اتصال فضاهای خصوصی و عمومی را ایفا می کنند؛ را شامل می باشد.

دخل و تصرف ساختمان های مجاور این عمارت بیش ترین میزان آسیب را به آن رسانده بود. این ها شامل دو تصرف از جبهه ی جنوبی و جبهه ی شرقی بنا مورد توجه برای بهسازی و بازسازی بود. از طرفی کارخانه ی یخ سابق که باعث از بین رفتن بخش عمده ی جبهه‌ی جنوبی شده و از طرفی دیگر تصرف سرای تجاری بازرگان که منجر به حذف تقسیم بندی عمده یک اتاق شده بود.

بازسازی و مرمت پروژه ی فوق با هدف پرسش و پاسخ، قرینگی، تناسب و تکرار پیمون ها انجام گرفت. علاوه بر موراد مذکور در طراحی جزییات اجرایی همچنان از سادگی پیروی و تا جایی که امکان پذیر بود از افزودن جزییات پرهیز شد تناسبات و تقسیمات نما در ضلع جنوبی با در نظر گرفتن تناسبات شمالی شمالی طراحی و اجرا شد.
هشتی ورودی که به دلیل تصرف کارخانه ی یخ از بین رفته بود با استفاده از تناسبات موجود در راهرو‌ی غربی شاهنشین، ساخته شد و دالانی کشیده فضای میان هشتی و حیاط را شکل داد.
راهروی شرقی شاه‌نشین که از بنا حذف شده بود با کاربری حیاط خلوت، با دیوارهای بلندتر و بدون سقف طراحی شد. در واقع شاه‌نشین دو دسترسی در شرق و غرب خود داشته که راهرو‌ی شرقی علاوه بر دسترسی به فضای داخل، دسترسی به حیاط دوم بنا را امکان پذیر ساخت. با تخریب حیاط دوم در دهه ی ۶۰، این دسترسی فاقد عملکرد مانده و به مرور از بنا حذف شده است. طراحان در سه اتاق خصوصی، پستوها را به سرویس بهداشتی تبدیل کرده و در دو اتاق دیگر به سبب نبود پستو، سرویس عمومی جانمایی کردند.

در چیدمان با در نظر گرفتن اصل زمستانه-تابستانه بودن در فرهنگ معماری ایرانی؛ فضاهای نشیمنِ قابل تغییر قرار دادند و فضای نشیمن حیاط در فصول گرم با توجه به محورهای حرکتی مهمان-میزبان در حیاط و در فصول سرد در اتاق ها جانمایی شد.
بخش شاهنشین به عنوان فضایی عمومی و نیمه بسته به عنوان مهمانخانه‌ای در روز های مختلف سال استفاده شد و به پیروی از تناسبات، تشک های مربع شکل و میز‌های چوبی کوتاهی طراحی شد که تاکیدی بر فرهنگ سفره نشینی باشد.
علاوه بر این فضای بالاخانه جهت ایجاد فضای نشیمنی صمیمانه تر طراحی شد که قرار گرفتن کرسی در زمستان این هدف را جدی تر دنبال خواهد کرد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ساختمان مسکونی خیابان دربند مهندسین مشاور نقش نماد

ساختمان مسکونی خیابان دربند | مهندسین مشاور نقش نماد

ساختمان مسکونی خیابان دربند | مهندسین مشاور نقش نماد موقعیت: ایران ، تهران، خیابان دربند معماران: علیرضا صبوری‌فرد، امیرحسین امین‌کاظمی، مهدی ایرانیان، پدرام پاکزاد مجری: شرکت پارت شهر (پدرام پاکزاد، امیرحسین امین‌کاظمی) عکس و گرافیست: فرشته اکبری زیربنا: 136 متر مربّع تاریخ شروع: دی 88 تاریخ تکمیل: خرداد 89 هشدار!

ادامه مطلب »

شوروم آسانسور کلمان | دفتر طراحی وارتا و همکاران

شوروم آسانسور کلمان دفتر طراحی وارتا و همکاران طراحی شوروم آسانسور کلمان | دفتر طراحی وارتا و همکاران موقعیت: ایران، شیراز معماران: محمد وارسته، رزا تبادار تیم طراحی: هاله شیبانی، فاطمه پاکنژاد، امین رضایی مساحت زمین: ۵۰۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۳۵۰ مترمربع اجرا: محمد وارسته، فاطمه پاک نژاد، امین رضایی

ادامه مطلب »
باغ خور جامعه معماران ایران

باغ خور | آتلیه معماری بابک عبدالغفاری

باغ خور ، آتلیه معماری بابک عبدالغفاری موقعیت: ایران، کرج، هشتگرد معماران: آتلیه معماری بابک عبدالغفاری تیم طراحی: ناتالی عیشونژادیان، کیانوش شیدایی، رژان عبدلی طراح داخلی: مونا افرازی رندرینگ: فروغ سیدی همیار تصویرسازی: آرین نامدار بنادری، ناتالی عیشونژادیان سازه: پیمان یداللهی کارفرما: آقای پرویز فلاحتکار مساحت زمین: 530 متر مربع

ادامه مطلب »
ساختمان سفید دفتر معماری آربا

ساختمان سفید | دفتر معماری آربا

ساختمان سفید | دفتر معماری آربا موقعیت: ایران ، تهران ، زعفرانیه ، بلوار بهزادی ، نبش کوچه مردانی معماران: آرین جواهری، بابک آزمون عملکرد پروژه: مسکونی همکاران طراحی: مهدی جعفری، مهدیه پاپی، مریم دزفولی طراحی و معماری داخلی: دفتر معماری آربا کارفرما: رضا صدفی، علی صدفی، علیرضا شهریاری مجری:

ادامه مطلب »

ویلای امیر | علیرضا تغابنی ، Next office

ویلای امیر | علیرضا تغابنی ، Next office موقعیت: ایران ، کرج معماران: علیرضا تغابنی ، Next Office مساحت: 1638 متر مربع سال: 2011 عکس: پرهام تقی اف هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می

ادامه مطلب »

رستوران زنجیره ای پرشیکا | استودیو آینده

رستوران زنجیره ای پرشیکا | استودیو آینده موقعیت: ایران، تهران معمار: امیرفرشاد غفارزاده تیم طراحی: مرجان صالح پور مدیر پروژه: احسان فاضلی مساحت: ۳۵۰ مترمربع سال: ۱۳۹۴ عکس: استودیو دید، فرشید نصر آبادی (گروه معماری آذر) هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.