Search
Close this search box.
Search

طلافروشی اوپال | دفتر طراحی محمدتقی باقری و همکاران (ABMT.OFFICE)

طلافروشی اوپال ، ABMT.OFFICE
موقعیت: ایران، مشهد
معمار مسئول: محمد تقی باقری
تیم طراحی:  محمدجواد موحد، ساره پورقربان،  محسن مولایی، سمانه علیپور، محمد پزشکیان، زهرا شمس آبادی، سمیرا توسلی
طراحی و معماری  داخلی: محمد تقی باقری
مجری: ABMT.BUILD(گروه نظارت و ساخت ABMT)
مساحت زیربنا: ۱۵ متر مربع
عکس: فرزاد باقرزاده
اتمام پروژه: ۱۴۰۲

طلافروشی اوپال جامعه معماران ایران

طراحی داخلی طلافروشی اوپال پروژه ای خلاق با سبک مدرن در طراحی تجاری می باشد که با الهام از رنگ و فرم جواهرات به صورت لوکس طراحی شده است. سفارش‌ دهنده فروشگاه اوپال بعد از بازدید و درک بهره‌برداری فضا در پروژه پاتوق آقایان به دفتر معماری ABMT.OFFICE مراجعه کرده تا یک فضای ۱۵ متر مربعی که سابقه ۲۰ ساله سرقفلی فروشگاه طلا بوده را در راسته طلافروشان منطقه ۱۱ شهری مشهد(بلوار امامت) با همان سبک پاتوق آقایان طراحی کنند! 

فروشگاه طلا؛ اوپال مشهد

در ابتدا با بررسی خواسته‌ های سفارش دهنده مبنی بر فروشگاهی با معماری متمایز نسبت به همجواری‌ ها، انتخاب فروشگاه توسط مراجعه کننده در راسته بازار طلا باهدف جذب حداکثری مخاطب خاص خود، ایجاد ارتفاع حداکثری درون فروشگاه، استفاده از رنگ قالب تیره در فضا را خواستار شد.

 نیازهای یک فروشگاه طلا و قوانین سرسخت ادارات نظارتی و امنیتی بر فضاهایی با عرضه محصولات گران بهاء ضوابط خاص و قوانین سرسخت آنان ساختار و چاچوب طراحی را تحت تاثیر قرار داد. مسائل بسیار مهم از جمله، امنیت، دسترسی آسان و امن مشتری به داخل و خارج شدن از فروشگاه، ویترین جداره خیابان، نحوه نگهداری طلا و متراژ ۱۵ متر مربعی فضا از چالش‌های اصلی طراحی فروشگاه بود، ما با تهیه جداول برنامه دهی و تحلیل‌ سوالات اصلی  پروژه فروشگاه را طراحی نمودیم.

جعبه نگهداری اشیاء قیمتی ایده اصلی پروژه است

ایده کلان طراحی در نقش یک صندوق بزرگ با ابعاد ۴*۵*۳ که ظرفیت ۶۰ مترمکعبی محل نگهداری و فروش طلا را با تمام قاعده و قوانینش می‌ داشت شکل داده است. یک صندوق مکعبی که درونش با جزئیات کاربردی و کم شدن المان بومی طاق از درون آن شکل داده شده. مفصل ارتباطی و اتصال این دو فرم با چرخش ۹۰ درجه  به سمت ورودی، طاق نیم گنبدی را ایجاد می‌ کند، با استفاده از ظرفیت آیینه در جداره سردرب ورودی تصویر گنبدی کامل در بدو ورود به نمایش گذاشته شده است. مخاطب از داخل پیاده رو درک فضای گنبد گونه را بر ورودی ویترین سفید معلق درک می‌کند و نگاه مخاطب به واسطه تمایز سفیدی و سیاهی سردرب و انعکاس صدا در زیر گنبد جذب می‌ گردد.

شرح پروژه نحوه درک فضا توسط مراجعه کننده

ویترین نقش دعوت کنندگی بصری مخاطب را به درون فروشگاه به واسطه تمایز رنگی با انتخاب سنگ مصنوعی سفید بازی می‌ کند، سفیدی آن درون تیرگی داخل فروشگاه خوانایی هرچه بیشتری به فضا و نحوه نمایش آن به مراجعه کننده را می دهد. زنگ ورود و اعلان به زرگر بصورت هوشمند تهیه و نصب گردید که با واسط سیستم وایرلس اعلان ورود به فروشگاه را اطلاع می‌ دهد، درب ورود با ارتفاع ۲۸۰ سانتی متری ابهت و فاخر بودن فروشگاه را به رخ می‌کشد، با عبور از طاق سر درب به داخل فروشگاه می رسیم که با اصلی ترین عنصر بصری در فضای فراموش شده سقف مواجه می‌ شویم، منبع نوری آن باید تامین کننده ۵ تا ۹ هزار لوکس شار نوری باشد.

نیاز فضا  به روشنایی کافی در داخل فروشگاه و تامین نور کافی برای آن توسط آویزهایی از سقف توسط ۵۶۰ کریستال و ۵۰ لامپ استوانه‌ ای به همراه ۷ عدد پرژکتور نقش تامین کننده روشنایی فضا را بصورت مکانیکی جهت  کنترل شدت تابش نور در زمان‌های مختلف را به عهده دارند. برای عمق دادن به فضا و بزرگ نشان دادن از آیینه‌ های تمام قد به ارتفاع ۴ متر در انتهای فروشگاه استفاده گردیده است که این ظرفیت کنترل زرگر  را به همراه تسلط  بیشتر وی به تمامی نقاط فروشگاه را تامین می‌ نماید.

طلافروشی اوپال جامعه معماران ایران

جزئیات در فضا

جزئیات در فضا در تمامی نقاط رعایت شده و فضای کافی و کاربردی برای زرگر در بخش های بلا استفاده مثل جرز دیوارها و زیر ویترین فروش تعبیه گردید. استفاده از مبلمان نشمین زرگر و مراجعه کننده به فضا با بهترین کیفیت و ارگونومی فنی و شیشه‌ های حائل درون فروشگاه به نحو کاربردی در نقش تکمیل کننده فضا به‌کار برده شده است.

برای نظافت و شتشوی کف و نحوه اتصال دیوارهای گچی به کف سرامیکی یک لایه قرنیز فولادی با رنگ کوره‌ای تعبیه شد و از این ظرفیت برای نورپردازی کف فضا استفاده حداکثری گردید که در زمان تعطیل بودن فروشگاه دید مناسب نیروهای حراستی را به درون فروشگاه راحت‌ تر کند.

چالش‌های اجرایی پروژه

چالش‌ های پروژه با توجه به متراژ ۱۵ متر مربعی فروشگاه در تمامی بخش‌ ها و مراحل طراحی و اجرا درک گردید. درب رول‌ آپ بخاطر قرارگیری درون گنبد ورودی و محدودیت ارتفاع ۴ متری سقف نیاز به راه حلی داشت که این ارتفاع حفظ گردد، از این رو موتور دستگاه به بام فروشگاه منتقل گردید و با امتداد شکاف نیمه گنبد بر روی سقف مونتاژ و جانمایی شد. عبور رول‌ آپ از شیار ۴ سانتی چالش نحوه نصب قفل شب بند، در درب را ایجاد کرد که برای آن مکانیزم قفل لولایی از کرپی‌ های سیستم سازه‌ های کابلی استفاده گردید، تا در زمان بالا رفتن با جمع شدن بصورت اتوماتیک به سمت پایین بدون هیچ آسیبی به شکاف جمع و باز گردد، بدون اینکه خطای دیدی در ساختار ورودی و فرمی سردرب ایجاد کند.

لوسترها

اجرای لوستر از ایجاد یک فضای دوپوسته در زیر سقف بصورت کاربردی با اتصال بلت‌ های جوش شده به سقف طاق‌ ضربی فروشگاه بستر اصلی لوستر و محل آویز ۶۱۷ عنصر تزئینی با وزن تقریبی ۱۲۰ کیلوگرم روشنایی سقف را در خود جای داد.  قبل از نصب صفحه ابتدا با ترسیم نقشه نهایی آویزها بر روی پنل چوبی با ساخت لوستر به ابعاد ۲۱۰ در ۳۶۰ سانتی متر مربع صفحه برق کشی و بُرد الکتریکی آن مونتاژ گردید، و این روند طی سه مرحله نصب و راه اندازی شد. اتصال پنل‌ های کچی به پنل چوبی لوستر با استفاده از دیتایل ابداعی به واسطه سازه ترکیبی از فلزهای صنعتی(قوطی) و رانرهای اتصال پنل گچ به سقف و چوب کنسول گردید.

کانتر فروشگاه

کانتر فروشگاه به جهت استفاده حداکثری و قرارگیری ویترین در عرض حداکثری فروشگاه و میز فروش در عرض حداقلی فروشگاه فضا را به دو نقطه متقاطع در بدو ورود ایجاد میکرد، ما باید بیشترین فضا را برای ویترین و کمترین فضا را برای فروشنده در نظر می‌گرفتیم تا با استفاده حداکثری از ظرفیت فضا راحتی و دسترسی مناسب را به مراجعه کننده عرضه نماییم.

از این رو برای استفاده حداکثری از فضا فروشگاه با استفاده از انحناء در کانتر فروش به سراغ سنگ مصنوعی رفتیم که به واسطه تهیه قالب درون کوره فرم و شکل آن را قوس دار ساختیم. و در محل فروشگاه نصب گردید برای تهیه این قوس با تناسبات یک به یک درون فضا خطوط اصلی قوس را طراحی و الگو برداری کردیم. سپس با ایجاد شیارهای به وسیله شیشه و پنل‌های گچی این ترکیب را با سایر جزئیات فضا هم‌گون کردیم. و در انتهای فروشگاه با ایجاد یک نیم گنبد ظرفیت میز کار مشتری را برای مراجعه کننده ایجاد نمودیم.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

مرکز خدمات فناوری و کسب و کار اصفهان | مهندسان مشاور پلشیر

مرکز خدمات فناوری و کسب و کار اصفهان | مهندسان مشاور پلشیر موقعیت: ایران ، اصفهان معمار: محمدرضا قانعی سال: ۱۳۹۴-۱۳۹۱ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. این بنا در شهرک صنعتی بزرگ

ادامه مطلب »

آپارتمان شماره 55 | استودیو معماری مازیار جعفریه و همکاران

آپارتمان شماره ۵۵ | استودیو معماری مازیار جعفریه و همکاران موقعیت: ایران ، تهران ، دروس معماران :مازیار جعفریه ، اصغر رنجی ، امیررضا کریمی مساحت: ۱۶۴۰ مترمربع سال : ۱۳۹۵ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق

ادامه مطلب »

ویلای مشرف | دفتر معماری MRK

 طراحی و معماری ویلای مشرف | دفتر معماری MRK موقعیت: ایران، چلندر معمار: محمدرضا کهزادی مساحت: ۴۲۰ مترمربع تیم طراحی: ندا میرانی، محمد آقاجانی، مرتضی علی محمدی، حسین آقایی، نرگس سفیدآبی، مهنوش غفاری، سارگل طهرانی، مهرداد باقری، معظمه اشکوریان، صنم کشور پژوه، سپهر صادقی، سوگند شورج مهندسی: سیامک پورزند لنداسکیپ:

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی بارکا | حسن سلطان‌پور ، بهزاد آدینه

ساختمان مسکونی بارکا | حسن سلطان‌پور ، بهزاد آدینه موقعیت: ایران ، کرج معمار: حسن سلطان‌پور، بهزاد آدینه تاریخ: 1392 مساحت زمین: ۱۹۲ مترمربع مساحت همکف: ۱۵۷ مترمربع زیربنای ساخت: ۸۹۰ مترمربع وضعیت: ساخته‌شده کارفرمایان و بهره برداران: رضا شاکری، مهندس آقایی مشاور سازه: مهندس هاشمی ـ شرکت استرانگ هولد

ادامه مطلب »
خانه ای در لفاف، Logical Process

خانه ای در لفاف | Logical Process

خانه ای در لفاف | Logical Process موقعیت: اصفهان گروه: نیلوفر موسوی، شیرین شریف النسب، احمدرضا توکلی، محمد کازرانی، الهام گرامیزاده، احسان حسینی عکس: فرشید نصرآبادی مساحت: 2000 متر مربع سال: ۱۳۹۸ وضعیت: تکمیل شده هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.