طراحی داخلی نمایشگاه مبلمان و اثاثیه رست | دفتر طراحی وارتا و همکاران
موقعیت: ایران، تهران
معماران: محمد وارسته، رزا تبادار
تیم طراحی: هاله شیبانی، عرفان نظامی
مساحت زیربنا: ۶۰۰ مترمربع
اجرا: عرفان نظامی
نورپردازیی: عرفان نظامی، محمد وارسته
عکس: حمید کرمی
گرافیک: پیمان تحقیقی
سال: ۱۳۹۹
طراحان این پروژه پس از تجربه طراحی چندین شعبه از نمایشگاه های مبلمان رست، سعی بر این داشتند تا ایده ای نوین و بستری متفاوت برای این مجموعه ایجاد نمایند. مجموعه رست از ابتدا با شعار “سادگی هنر ماست” فعالیتش را در این زمینه شروع کرده بود و طراحان نیز در طی این پروژه سعی کردند تا دیدگاه طراحی خود را منطبق با ساختار و تفکر و شعار این مجموعه پیش ببرند.
طراحان با پاسخ دادن به دو سوال اصلی، ساختار کلی طرح را پایه ریزی کردند:
سوال اول این بود که آن ها چگونه میتوانند برای هر مبلمان تعریف فضای مختص به خود را داشته باشند که به طور همزمان تداعی کننده یک فضای مسکونی بوده تا بدین ترتیب درک بهتر محصولات از جانب مشتریان را فراهم آورند؟
و سوال بعدی این است که چگونه میتوان با حداقل توده گذاری و تنوع متریال جهت نمایش سادگی و حداکثر دید مبلمان ساختار فضایی را ساماندهی کرد؟
طراحان برای پاسخ دادن به این سوال ها پلان فضای نمایشگاهی ۶۰۰ متری را تحلیل و با در نظر گرفتن نیازهای فضایی، چیدمان مبلمان ها و سیرکولاسیون مورد نیاز جهت دید حداکثری به تمامی بخش ها به تفکیک و زون بندیهای مورد نیاز دست یافتند. همچنین با در نظر گرفتن ستون ها و دیوارهای موجود، این چیدمان فضایی را تکمیل ساختند.
دومین چالشی که طراحان در این پروژه با آن روبرو بودند، وجود سطح وسیعی از شیشه در جداره اصلی فروشگاه بود و سعی کردند تا ضمن ساماندهی این سطح و پوشش بخشی از این جداره، اصولی از چیدمان رعایت را رعایت کنند تا علاوه بر این که دید بیرونی خود را محدود نکند، فضای یکپارچه و ساده ای را برای عابرین و مخاطبین ایجاد کند.
با توجه به این که محصولات موجود در این فروشگاه دارای تنوع رنگی بود، طراحان برای دستیابی به بستری خنثی که تنها فضایی جهت نمایش مبلمان و اثاثیه مجموعه می باشد، سعی کردند تا جداره های داخلی را در تضاد با متریال های مبلمان ها، ساده و خنثی طراحی کنند؛ برای رسیدن به محیطی یکپارچه با استفاده از تنها یک متریال که بتن مصلح شده با الیاف بود، سطوح افقی و عمودی را ساماندهی کنند. استفاده از بتن با توجه به رنگ خنثی و سادگی خود با حرکت در کف، سطوح را شکل داد و در قسمت های مختلف به شکل دیوارچه هایی تا ارتفاع ۱۲۰ سانتیمتر از سطح زمین بالا آمد و در قسمت ورودی، کانتر فروش را شکل داد و در ادامه با حذف پارازیت ها و استفاده از رنگ سفید، بستر مناسبی را ایجاد کردند.