Search
Close this search box.
Search

شرکت حلوا شکری عقاب | ندا کامیاب ، معین کامیاب

شرکت حلوا شکری عقاب | ندا کامیاب ، معین کامیاب
موقعیت: ایران ، تهران
معماران: ندا کامیاب ، معین کامیاب
کارفرما: شرکت حلوا شکری عقاب( سید جلال ناصری)
سازه: شرکت لاهیج سوله
اجرا: علی باطنی
نظارت: آرمین باطنی
ترسیم: پریسا باقری رئوف
گرافیک و ارائه: پیام طالبی، مینا مرآتی
متراژ پروژه: 1200 متر مربع

اين پروژه شامل طرح توسعه‌ي كارخانه‌اي با سابقه‌اي بيش از ٧٠ سال مي‌باشد كه در منطقه‌ي فردوسيه شهريار و در حومه‌ي شهر تهران قرار دارد .كارخانه مورد نظر با دربرداشتن مجموعه‌اي از سالن‌هاي توليد ،انبارها ،ساختمان‌هاي اداري و آزمايشگاه‌ها ،فروشگاه و تصفيه خانه در زميني با مساحت تقريبي ٢٠٠٠٠متر مربع واقع شده است .با پيشرفت و شكل گيري واحد‌هاي مختلف در مجموعه و افزايش نيروي كارگر و متخصص،طرح توسعه‌ي كارخانه به صورت جدي مورد توجه قرار گرفت .
با اعلام درخواست طرح توسعه با هدف تأمين فضايي براي انبار صنعتي و طراحي مجموعه‌اي رفاهي-خدماتي براي كاگران از جانب كارفرما،مراحل اوليه شناخت و بررسي ابعاد پروژه و تحليل سايت آغاز گرديد .

 


گزينش سايت پروژه:
پيشنهاد اوليه كارفرما براي سايت پروژه زميني با بافتي سبز و درختاني قطور بود كه در محوطه‌ي اصلي كارخانه قرار داشت، كه تيم طراحي با تأكيد بر حفظ درختان و فضاي سبز محوطه و توجه به اين كه فضا براي ساعات استراحت كارگران محيطي فارغ از محدوده صنعتي و كاري را فراهم مي‌كند كارفرما را ترغيب نمود كه سايت ديگري پيشنهاد دهد.
پيشنهاد ثانويه با ارائه‌ي طرح گسترش از برون و خريد زميني در مجاورت سايت با قبول بار مالي كارفرما تحويل تيم طراحي گرديد .
تيم طراحي پس از تحليل سايت‌هاي پيشنهادي و بررسي محدوده پروژه، موفق به شناخت پتانسيل نهفته‌اي در محوطه داخلي كارخانه گرديد كه علاوه بر حفظ فضاي سبز با كاهش شديد بار اقتصادي خريد زمين همراه بود.
در سايت اصلى كارخانه، تصفيه‌خانه‌اى با مساحت تقريبى ١٢٠٠ مترمربع وجود دارد كه شامل سه استخر تصفيه خانه پسماند بوده و اين پتانسيل در اين مرحله مورد توجه قرار گرفت كه مى‌توان روى اين فضا، سازه‌اى در ارتفاع ساخت و با اين كار فضايي با مساحت ١٢٠٠ مترمربع در اختيار تيم طراحى قرار گرفت.
نهايتا طرح پيشنهادى تيم طراحى با ديدگاه حفظ تصفيه‌خانه، تامين فضايي براى گسترش انبار صنعتى كارخانه و نهايتا طراحى مجموعه‌اى رفاهى-خدماتى براى كارگران با تكيه بر رويكرد تجميع فضاهايي با عملكردهاى متفاوت و رعايت استانداردها مطرح گرديد.

محدوديت ها و گسترش از درون:
به جهت رعايت استانداردهاى تصفيه‌خانه بايد حداقل تا ارتفاع ٥ متر فضاى خالى براى گردش هوا روى سطح استخرها تامين گردد و بدين منظور سازه‌اى ويژه تحت سيستم قاب و با پايه‌هايی به ارتفاع تقريبى ٦ متر طراحى گرديد.
احترام به كارگر
در تراز تصفيه‌خانه فضايي در زير سازه مختص زمان استراحت كارگران در نظر گرفته شده كه توسط يك ديوار سبز از فضاى تصفيه خانه جدا شده است.به جهت گسترش دادن اين فضا و هويت بخشيدن به آن، سطح فضاى سبز مجاور، با حفظ درختان به تراز تصفيه خانه منتقل گرديده است.
مجموعه‌اى رفاهى-خدماتى مختص كارگران كه شامل كلينيك پزشكى و دندانپزشكى، باشگاه ورزشى،
سالن اجتماعات و كافى شاپ بوده در تراز٦/٢٠+ متر طراحى شده است كه براى دسترسى به آن مى‌توان از پله و آسانسور استفاده كرد، در قسمت شمالى اين مجموعه، انبارى با مساحت ٥٠٠ متر مربع در نظر گرفته شده است كه براى قسمت بار انداز آن از بالابر صنعتى استفاده مى‌شود.

ويژگي‌هاي فرم:
از انجا كه سايت پروژه در داخل محوطه‌ي كارخانه و در مجاورت مجموعه‌اي از ساختمان‌هاي صنعتي قرار دارد، بايد به اين توجه داشت كه با وجود متفاوت بودن ماهيت عملكردي پروژه با ساختار صنعتي زمينه براي احترام به بستر از طرحي با اقتباس از ويژگي‌هاي معماري صنعتي واكسپوز و به دور از فرم‌هاي انتزاعي بهره گرفته شده است .ابهامي كه در به كارگيري پوسته غير شفاف و نيمه شفاف، منتقل مي‌شود از طريق به كارگيري ديوارهاي بدون منفذ و مشبك ايجاد مي‌شود. تا حد امكان براي تامين نور فضاها از بازشوهاي محدود، از نورگيري‌هاي غير مستقيم سقفي و جداره‌هاي آجري مشبك استفاده شود. به اين صورت، حجم ساختمان از ساختاري صنعتي خارج نشده و بي‌آلايشي خود را حفظ كند. در انتها لازم به ذكر است از آنجا كه نام تجاري اين كالا عقاب ميباشد. طراحي سقف اين پروژه با اقتباس از نماد عقاب و به شكلي بسيار ساده صورت گرفته است، كه با ساير ساختمان‌ها هم تناسب دارد.
آجر: در تمامي ساختمان‌هاي اين مجموعه صنعتي از آجر قزاقي استفاده شده است و تيم طراحي براي احترام به بستر همواره به اين تأكيد داشته كه از مصالح آجر براي نماي پروژه استفاده شود.

×
جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا

ماشین گفتمان شهری | استودیو معماری درک فضا موقعیت: ایران، یزد، میدان شهید ریاضی، بلوار ابن سینا، پلاک13کارفرما: دکتر مقیمیعملکرد: کلینیک آزمایشگاهیتیم طراحی: حانیه دانشور، بهاره پزشکی، فاطمه حسنلواجرا: سعید بخشیمدیر پروژه: مهیار جمشیدینظارت: سعید بخشیتیم سازه و تاًسیسات: عمادی، اکبرپوریان، مردانیگرافیک : بیتا رضایی، امیرحسین محمد، رومینا قورچیان، ملیکا

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی مهر | آرا علی آبادی، آرش علی آبادی

ساختمان مسکونی مهر ،  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیموقعیت: ایران، شیرازمعمار مسئول:  آرش علی آبادی، آرا علی آبادیتیم طراحی: نازنین مجاهد، ماهوش نظری، مهسا حسینی، رضا کاتبی، مهسا محمدپورمساحت: ۱۱۰۰ مترمربععکس: نوید عطروشاتمام پروژه: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق

ادامه مطلب »
کافه کناری گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار

کافه کناری | گروه معماری معیار موقعیت: تهران ، چهار راه ولیعصرتیم طراحی : محمد کاظم هوشمند ، علی مقتدریمساحت پروژه:  170 مترمربعسال  اتمام: 1400وضعیت : ساخته شدهایده طراحی :ایجاد ریتم و تکرار با شکل دایره و استفاده خلاقانه از متریال آجر بهمنی و لوله های کارتنی.عکس : مهرنام روشن

ادامه مطلب »
ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان

ویلای کنار خط | گروه معماری سروستان موقعیت: اصفهان، اشکاوندمعماران:ناصر حسن پور، سعید فروغیتیم طراحی: ناصر حسن پور، سعید فروغی، مهسا ترکان، حدیث مبلی، ستاره پورمصداقیسال تکمیل: 1401زیربنا: 310 متر مربععکس:  نگار صدیقیکارفرما: خانواده ریاضیاتمتریال های استفاده شده: میکروسیمنت، آجر هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.