Search
Close this search box.
Search

ساختمان اداری میرداماد | استودیو معماری ایرا

ساختمان اداری میرداماد | استودیو معماری ایرا
موقعیت: ایران،اصفهان، خیابان میرداماد
معمار: رایحه ایرانپور
همکار طرح: نوید نوحی
گرافیک: محمدرضا حورجندی
عکس: محمدرضا حورجندی، متین صفاری
کاربری بنا: اداری
مساحت : ۱۲۵ مترمربع
زیربنا:  ۴۴۰ مترمربع
سال ساخت: ۱۳۹۶
جوایز: راه یافته به مرحله ی نیمه نهایی جایزه معمار ۹۷

اصفهان معاصر، همچون سایر شهرها چندین دهه است که، از یک سو به واسطه ی رشد جمعیت، افزایش تراکم ساخت وساز و …، و از سوی دیگر، به واسطه ی مداخلات شهری و خیابان کشی های جدید، دستخوش تغییرات فراوان شده است، از جمله خیابان کشی های جدید، در مرکز شهر، خیابان میرداماد، واقع در بافت تاریخی مسجد درب کوشک است. خیابانی که بدون توجه به تاب بافت، با عبور از روی پلاک های شهری، عمود بر خیابان طیب احداث شده است. قطعات لبه ی شمالی و جنوبی خیابان، در حال شکل دهی سیما و ساختار این بخش از شهر هستند، جز ساختارهایی که در آینده بر سرنوشت سایر قطعات این بخش از شهر اثر گذار خواهند بود، لذا معمار در ارتقاِء سطح سلیقه و زیبایی شناسی عمومی نقش به سزایی ایفا می کند.

استراتژی طراحی تلاشی است در جهت تداوم اندام واره ی این بافت تاریخی، اعضای اندام واره دارای پیوستگی کلی می باشند، معماری هم جزِیی از یک پیکره ی کلی است که ملزم به تبعیت از اندام واره ی بافت خود است، لذا شرایط خاص محدوده ی طراحی، ایده ی طرح را حول رعایت پیوستگی پوسته ی شهری، فرم و متریال در بافت تاریخی، دید و منظر و رعایت خط آسمان شکل داد.

زمین پروژه، با کاربری اداری، در لبه ی شمالی خیابان میرداماد، در مجاورت چند درخت واقع شده است. این همنشینی مجال گفتگویی میان ساختمان و درختان را پدید می آورد، با توجه به اینکه جداره ی جنوبی بنا به طور کامل به موازات خیابان نبود، سه شکست در این جداره ایجاد شد. این امر منجر به داشتن بهترین و نزدیک ترین منظر، در هر طبقه، با توده ی شاخه ها و برگ های مجاور می شود. به منظور به حداقل رساندن مرز میان پوسته ی بنا و درختان مجاور ساختمان، پوسته ای بافته شده از نوارهای آجری و شیشه در جداره ی جنوبی به صورت شفاف، نیمه شفاف و بسته با در نظر گرقتن محدودیت میزان شیشه ی قابل استفاده در نما، شکل گرقت. این بافت در زوایای مختلف نور تغییر چهره داده و منجر به ایجاد پویایی در جداره ی شهر می شود. گشایش های حاصل از بافت در باکس پله دسترسی به نور و منظر را مهیا می کند.

در ادامه، سازمان دهی فضایی مبتنی بر این سه شکست در سه زون انجام گرفت به دین صورت که; واحد اداری- دسترسی عمودی- واحد اداری- توزیع افقی فضا را شکل داد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان مسکونی شماره 2 دربند | استودیو معماری کات

ساختمان مسکونی شماره ۲ دربند | استودیو معماری کات آدرس : ایران، تهران ، دربند معماران: مهدی کامبوزیا، هلنا قنبری کارفرما : آرین زورچنگ عکس: ناصر سجادی کاربری : مسکونی مساحت پروژه : 415 مترمربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی

ادامه مطلب »

بازسازی مطب تخصصی زیبایی دندان | دفتر ABMT و همکاران

بازسازی مطب تخصصی زیبایی دندان | دفتر ABMT و همکاران موقعیت : ایران ، مشهد معمار : محمد تقی باقری همکاران : زهرا علوی ، نیّره سمیعی سال تکمیل : 2021 مساحت : 140 متر مربع نوع کاربری : کلینیک دندانپزشکی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح

ادامه مطلب »
مهرداد ایروانیان جامعه معماران ایران ایزوآرک

مهرداد ایروانیان

مهرداد ایروانیان بی شک از تاثیر گذارترین معماران حال حاضر ایران می‌باشد. وی که متولد 1366 در شهر شیراز می‌باشد، به دلیل برخی مشکلات تنفسی در دوران کودکی و نوجوانی مجبور به تحصیل در منزل شد و این امر سبب گشت تا وی در شانزده سالگی مدرک دیپلم خود را اخذ نماید.
پس از آن ایروانیان برای تحصیل در رشته هایی چون مهندسی مکانیک و طراحی صنعتی عازم ایالات متحده آمریکا شد و چندی پس از ورود به امریکا به صورتی اتفاقی در بک کنسرت موسیقی با چند دانشجوی معماری آشنا شد و پس از صحبت کردن با آنها متوجه شد که رشته‌ی مورد نظر او که سال‌ها به دنبال آن میگشته، معماری بوده است. این اتفاق باعث میشود تا مهرداد ایروانیان جهت پذیرش در رشته ی معماری دانشگاه یو اس ال اقدام نماید.

ادامه مطلب »

شرکت حلوا شکری عقاب | ندا کامیاب ، معین کامیاب

شرکت حلوا شکری عقاب | ندا کامیاب ، معین کامیاب موقعیت: ایران ، تهران معماران: ندا کامیاب ، معین کامیاب کارفرما: شرکت حلوا شکری عقاب( سید جلال ناصری) سازه: شرکت لاهیج سوله اجرا: علی باطنی نظارت: آرمین باطنی ترسیم: پریسا باقری رئوف گرافیک و ارائه: پیام طالبی، مینا مرآتی متراژ

ادامه مطلب »
ساختمان سفید دفتر معماری آربا

ساختمان سفید | دفتر معماری آربا

ساختمان سفید | دفتر معماری آربا موقعیت: ایران ، تهران ، زعفرانیه ، بلوار بهزادی ، نبش کوچه مردانی معماران: آرین جواهری، بابک آزمون عملکرد پروژه: مسکونی همکاران طراحی: مهدی جعفری، مهدیه پاپی، مریم دزفولی طراحی و معماری داخلی: دفتر معماری آربا کارفرما: رضا صدفی، علی صدفی، علیرضا شهریاری مجری:

ادامه مطلب »

خانه روزن | دفتر طراحی درک فضا

خانه سازی در دوران اخیر به فعلی برای ایجاد فضای زندگی بسنده کرده است.میتوان گفت زندگی آپارتمان‌نشینی ما را به محدودیت های مختلف عادت داده است.اصطلاح چهاردیواری اختیاری که از دیرباز در دایره جملات متداول ماست خود خاطرنشان کننده مواردی بنیادی‌ست.چهاردیواری!فضایی که محصور است و محرمیت در آن صرفا با ایجاد حصار(دیوار)ایجاد میگردد.اما تا بحال فکر کرده اید که یک آپارتمان که محل زندگی یک خانواده‌ست الزاما نیاز به محرمیت و حصار غیرقابل تغییر ندارد! میتوان جداره های یک سالن یا اتاق خواب را متفاوت دید و در یک آپارتمان کوچک نیز در پی ایجاد تداوم فضایی بود

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.