دکان نان و قهوه دستاس، استودیو معماری شماره چهار
موقعیت: ایران، تهران
معماران: محمد یوسف صالحی، محمد صادق افشار طاهری
تیم طراحی: محیا عمویی
گرافیک: محیا عمویی، بهاره مقدسی
سرپرست پروژه: حمید عبدی
ویژال آرتیست: محمد امینیان
کارفرما: جناب آقای شبرنگ، جناب آقای محمودی
مساحت زیربنا: ۲۰۰ مترمربع
عکس: پیمان امیرغیاثوند
اتمام پروژه: ۱۴۰۳
نام این پروژه به معنای آس دستی است که از یک سنگ گرد متحرک و یک سنگ ثابت تشکیل شده است سنگ متحرک معمولا دایره ای و گرد است و در وسط سوراخی دارد و همچنین بر کناره آن دسته ای از چوب وصل شده است و آن را با دست میگردانند و برای آسیاب کردن گندم از آن استفاده میشود.
در این پروژه، هدف ما فراتر از ایجاد یک فضای کاربردی و عملکردی برای کافه نان بود؛ بلکه ایجاد یک تجربه فضایی منحصر به فرد،که از غنای فرهنگی و تاریخی الهام میگیرد. ایده طراحی بر اساس آسیابهای دستی قدیمی ایرانی، معروف به “دستاس”، و مدلهای طاقی تنورهای سنتی، به عنوان محوریترین عناصر طراحی، انتخاب شدهاند.
در طراحی این کافه نان، تلاش شده است تا تجربهای بینظیر و به یادماندنی برای مشتریان فراهم شود. ترکیب هنر سنتی و طراحی مدرن، فضایی خلق کرده است که از نظر بصری جذاب و از نظر عملکردی بهینه است. هر بخش پروژه با دقت و توجه به نیاز و جزئیات طراحی شده تا مشتریان بتوانند عملکرد همه ی قسمت های این کافه نان و قهوه را مشاهده و از تجربهای لذت بخش برخوردار شوند.
با الهام از فرهنگ و تاریخ غنی نان در ایران و تلفیق آن با نیازهای امروزی، این پروژه نمایانگر همزیستی بین سنت و مدرنیته است،که در آن همه جزئیات معمارانه و به دقت طراحی شده تا تجربهای فراتر از انتظارات معمول را برای مشتریان فراهم آورد.
در طراحی بخشهای مختلف کافه نانبه دلیل کمبود فضا و قسمت های متنوع مورد نیاز،باید چاره ای برای تفکیک فضاها لحاظ میشد،از طرفی علاقه ما به تسلط و دیدمشتریان بر قسمت های داخلی کافه نان که شامل: اتاق تنورها، محل شیرینی پزی و نانوایی بود،که یکی از جداره های اصلی فضا را تعریف کرد که با طراحی این جداره به صورت شفاف این امکان را فراهم کردیم که فضا به دو قسمت فروشگاه و کافه و همینطور پخت نان تقسیم کنیم.
بخش فروش و کافه: در این بخش با استفاده از رنگ مناسب فضایی دلنشین و دعوتکننده ایجاد شد که بازدیدکنندگان را به خود جذب میکند. با بهرهگیری متریال های طبیعی همچون چوب و سنگ، همراه با ورود نور طبیعی و نورپردازی گرم و ملایم، فضایی صمیمی و متعالی را پدید آورده است. در قسمت فروش نانوایی با الهام از مدلهای طاقی تنورهای سنتی طراحی شده است. قفسههای نان به شکل قوسدار و با استفاده از مصالح مقاوم و بهداشتی ساخته شدهاند تا هم زیبایی بصری و هم کارایی بهینه را ارائه دهند. این قفسهها به عنوان عنصر برجستهای در فروش نانوایی عمل میکنند، خطوط منحنی و نرم آنها نمادی از زیبایی و استحکام معماری ایرانی به خصوص تنورهای قدیمی است.
بخش کارگاه تولید که شامل: قسمت پخت و تنورها: این بخش به عنوان قلب تپنده کافه نان طراحی شده است. تنورها با بهرهگیری از فناوریهای مدرن و بهینهسازی شدهاند دراین بخش حرارت را به صورت یکنواخت توزیع می شود و با ایزوله کردن این فضا حرارت ایجاد شده مانع کارایی بخش های دیگر نمیشود. استفاده از مصالح مقاوم در برابر حرارت و طراحی مناسب برای تهویه، از جمله ویژگیهای کلیدی این بخش محسوب میشوند.
قسمت شیرینی پزی: در طراحی قسمت شیرینیپزی، از مواد پایدار همچون استیل استفاده شده است. این مواد نه تنها به زیبایی و دوام فضا کمک میکنند بلکه حس تمیزی را نیز تقویت میکنند.
نورپردازی مناسب: نورپردازی در این بخش به گونهای تنظیم شده است که فضای کار برای شیرینی پزان بهینه باشد. استفاده از نور طبیعی و ترکیب آن با نورهای مصنوعی گرم، باعث شده است که فضا روشن و دلنشین باشد. همچنین، نورپردازی مناسب بر روی میزهای کار با روکش مس، جذابیت بصری بیشتری به آنها بخشیده و مشتریان را به خود جلب میکند.
فضای باز و منظم: فضای کار در این بخش به گونهای طراحی شده که همه چیز در دسترس و به صورت منظم قرار داشته باشد. استفاده از قفسهها و کابینتهای مناسب، کمک میکند که مواد اولیه و ابزارهای کار به راحتی در دسترس باشند و فرآیند تهیه شیرینیها به صورت روان و بدون وقفه انجام شود.
نمایش فرآیند آماده سازی به مشتریان: در این بخش، با ایجاد جداره های بلند شیشه ای مشرف بر فضای پخت و شیرینیپزی به گونهای است که مشتریان میتوانند فرآیند تهیه شیرینیها را مشاهده کنند. این ویژگی، علاوه بر ایجاد جذابیت برای مشتریان، اعتماد و اطمینان آنها به کیفیت محصولات را نیز افزایش میدهد