Search
Close this search box.
Search

خانه 70 | مهندسان مشاور فرم

ساختمان 70 | مهندسان مشاور فرم
موقعیت: ایران، اصفهان
معماران: علیرضا اقدامی، سپیده شکرچی زاده
مساحت زیربنا: ۸۶۰ مترمربع
تیم طراحی: فرناز ناصری بروجنی، سمیه سعیدی، نسیم عبدلی
طراحی و دکوراسیون داخلی: مهندسان مشاور فرم
عکس: فرشید نصرآبادی
سال آغاز پروژه: ۱۳۹۲
سال اتمام پروژه: ۱۳۹۴

این پروژه شامل یک آپارتمان مسکونی در اصفهان می باشد. در این پروژه کارفرما قصد داشت تا برخی از تغییرات اساسی را اعمال کرده و ساختمان موجود را به شرایط مطلوب برای خانواده اش تبدیل سازد. بر اساس خواسته اصلی کارفرما طراحان بازسازی پروژه را آغاز کردند. همزمان با این که تغییرات در تیغه ها اعمال می گشت، اشکالات طراحی معماری، روابط عملکردی، تأسیسات، کیفیت پایین در اجرا و سایر موارد بیش تر نمایان گشت. این موارد به اندازه ای بود که طراحان در نتیجه تصمیم به حفظ اسکلت ساختمان و اعمال تغییر در کلیه بخش ها گرفتند.

مالک این ساختمان تاجر جوانیست که قرار بود به همراه همسر و دو فرزند خود در این خانه زندگی کند. وی دارای ویژگی های اخلاقی و شخصیتی منحصر به فردی بود. ترکیبی از تیرگی و روشنی و همچنین سنت و مدرنیته است. وی علاوه بر بازاری بودن و معتقد به اصالت و سنت، امروزی نیز بود. او با وجود این که در جستجوی فضای مدرن و امروزی بود، اما به “مد” و ساختارهای بی هویت سطح شهر نیز دل نمی بست. به دنبال معماری بود که نیازهای جسمی و روحی خود و خانواده اش را پاسخگو باشد. در عین حال او در صدد تحمیل بنای خود به بستر شهر و محل نبود. این تاجر، جوان و همزمان رقیب تاجران اصیل و قدیمی بازار ایران بود. اگرچه رقبای تجاری وی سالهاست که نمود قدرت و اعتبار تجاری شان را در معماری های رومی، کلاسیک و تزیینات خاص خلاصه کرده اند اما ایشان به معماری آرام و با وقار می اندیشید که اگرچه امروزی است اما نشانی از خاطره خانه های پیشینیان در آن یافت می شود.

ساختمان پیش از بازسازی، دارای ساختاری آشفته و نامنظم بود. از این رو در بازسازی ایده سازمان دهی با هندسه خالص، ساده و همچنین هماهنگ با سبک زندگی کرفرما در نظر گرفته شد. حجم این پروژه با ایجاد شکستی در سطح زمین به دو مکعب خالص تقسیم گشت تا علاوه بر ایجاد پویایی و تعادل بصری در نما به تفکیک سواره و پیاده و خلق حیاطی منجر شود که با استفاده ازحرکتی ساده و بدون پله قابل دسترسی است. تأثیر این دو مکعب متضاد در کل فضای باز پروژه ادامه یافته و در نتیجه به سر در خانه منتهی می شود. ورود به پروژه از مرز این تفکیک صورت می گرفت.حیاط این پروژه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت. بدین صورت که پس از تفکیک بخش سواره و پیاده، اختلاف سطح موجود در قسمت پیاده حذف گشت تا هر دوی بنا وحیاط هم سطح شوند. همچنین امکان حداکثر میزان بهره مندی از حیاط فراهم شود. علاوه بر این درب شیشه ای سالن، قابلیت جمع شدن به صورت کامل و تداوم فضای حیاط در سالن دارد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

آپارتمان مسکونی رو به طلوع | دفتر مهندسین مشاور عمارت خورشید

آپارتمان مسکونی رو به طلوع | دفتر مهندسین مشاور عمارت خورشید موقعیت: ایران، تهران معمار: بهروز منصوری تیم طراحی: سهراب غلامی، هیوا منصوری، ساره محمدی ارائه: نگار نبوی طباطبایی، اشکان داوودی، سپیده علیزاده مساحت زمین: ۵۰۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۳۰۰۰ مترمربع طراح سازه: یعقوب عابدپور تاسیسات الکتریکی: نینا عموشاهی تاسیسات

ادامه مطلب »

ویلای چالوس | گروه طرح و ساخت ازنو

ویلای چالوس | گروه طرح و ساخت ازنو موقعیت: هچیرود، چالوس معماران: احسان توسلی، سونیا تاتاری همکاران طراحی: رعنا قمرصورت، نیلا شاه محمدی، مهسا صفرخانلو مساحت: ۴۸۰ مترمربع نوع: بازسازی مسکونی وضعیت: ساخته شده (۲۰۱۴-۲۰۱۶) هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی

ادامه مطلب »

خانه دریانی | موسی عبیر

خانه دریانی | موسی عبیر موقعیت: ایران ، تهران ، ملاصدرا معمار: موسی عبیر کارفرما: دریانی مساحت زمین: 4650 مترمربع (100×5/46) سال ساخت: 1358-1354 هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد. این پروژه از

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی پارک | استودیو طراحی بهزاد اتابکی

ساختمان مسکونی پارک | استودیو طراحی بهزاد اتابکی موقعیت : ایران ، تهران معمار: بهزاد اتابکی کارفرما: رضا فرح بخش سازه (طراحی، اجرا) : شرکت سازه مهبان تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : شرکت سازه مهبان تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) : شرکت سازه مهبان عکس : پرهام تقی‌اف تیم طراحی :

ادامه مطلب »
دندانپزشکی ظفر جامعه معماران ایران

دندانپزشکی ظفر | رنا دیزاین

دندانپزشکی ظفر ، رنا دیزاین موقعیت: ایران، تهران معمار مسئول: رضا نجفیان تیم طراحی: مینا نظم جو، محسن تاجیک، مریم نجفیان، محمد حسین حمزه لویی، متین رضی، نریمان سجادیان، احسان مروی ، مینا مهرداد، ساحل نبی­پور مدیر اجرایی: احسان فیض رفعتیان همکاران اجرایی: آرش مرشدیان، محسن تاجیک کارفرما: سیدمحمود هاشمی عکس: رضا نجفیان

ادامه مطلب »
رستوران گرد گرد کورش عبدی، جامعه معماران ایران

رستوران گِردگَرد ، کورش عبدی

رستوران گِردگَرد، کورش عبدی موقعیت: ایران، مشهد معمار مسئول: کورش عبدی تیم طراحی: مهتاب آملی مقدم کارفرما :  شرکت مباشر تیم اجرایی : شرکت عارف اجرای زیرسازی فلزی: مهندس کفاش اجرای فنی : آقای ترکانلو تیم نظارت : مهندس رضا مصدقی، مهندس احسان صابر، مهندس احسان سلطانی دیاگرام و گرافیک:

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.