خانه نیم نگاه | ایمان طاووسی ، محمد کریمی

خانه نیم نگاه | ایمان طاووسی ، محمد کریمی
موقعیت: ایران ، اصفهان
معماران: ایمان طاووسی ، محمد کریمی 
تیم طراحی: ساغر رفیعیان ، مائده جعفری
کارفرما: حسین رجاء 
 زیربنا: ۷۰۰ مترمربع
سال تکمیل: ۱۳۹۹ 
نام عکاس: میلاد غربی 

پتانسیل های پروژه در نگاهی اجمالی شامل دو بخش کلی بود؛ اول موقعیت سایت و همجواری نسبی با یک فضای سبز نسبتا بزرگ در بافت محله و دوم در اختیار داشتن تنها نمای جنوب و مشرف به گذر اصلی. مساله اصلی در طراحی، پاسخ به دو ظرفیت اشاره شده بود به گونه ای که هر دو مورد را در یک ترکیب به بهترین شکل ایجاد نموده و همزمان پاسخی مناسب به مساله هویت و فرهنگ و در نهایت جنبه زیبایی شناسانه ی بنا ارائه دهد.
در قدم اول و در طراحی پلان، تفکیک فضای خصوصی و عمومی و قرارگیری آشپزخانه در سمت جنوب مشرف به تراس و حیاط مد نظر قرار گرفت و فضای خصوصی شامل سه اتاق خواب و یک حمام در سمت شمال و در مجاور نورگیر استقرار یافتند.
رعایت حداکثر محرمیت فضای داخلی به خصوص آشپزخانه با توجه به موقعیت آن در سمت جنوب و مشرف به حیاط و گذر، ایجاد منظر سبز مابین دو ردیف کابینت به عنوان شاخصه طراحی داخلی، طراحی اقلیمی و دریافت حداقل گرمای خورشید در تابستان، حل تناقض بین منظر مطلوب و تابش نامطلوب در قسمت جنوب غربی بنا، همه و همه عواملی بودند که موجب طراحی نمای دو پوسته و ایجاد فضایی متفاوت با کارایی چندگانه گردید. فضای مابین دو پوسته به عنوان فضایی کم عرض با تناسبات حداقلی و کمتر دیده شده، در واقع گسترش و امتداد فضای تراس اصلی واحدها محسوب می گردد که همزمان پاسخی به چندین چالش طراحی را به ارمغان آورده است.


بی تفاوت نبودن به فضای سبز و پارک در سمت جنوب غرب بنا موجب گردید که قسمتی از پوسته بیرونی بنا، اندکی چرخش به سمت فضای سبز نموده و رنگ آن نیز در جهت شاخص نمودن آن متفاوت در نظر گرفته شود. قاب ها و بازشوهای پوسته بیرونی به گونه ای طراحی گردیدند که ضمن امکان قرارگیری سبزینگی در آنها، پیوندی ولو اندک با پارک و فضای سبز ایجاد نموده و موجب ارتقای این رویارویی گردند.
مساله دیگر در طراحی، به کار بردن نمادهای معماری اصیل کهن در کالبد بنا همچون مشبک های هدفمند و به خصوص استفاده از رنگ آبی فیروزه ای با توجه به قرارگیری بنا در شهر اصفهان بود به گونه ای که در عین نمایان بودن و ایفای نقش به عنوان عنصر شاخص نما، اشاره ای مستقیم و عریان در کالبد نداشته و نیم نگاهی به سیمای شهری داشته باشد، که این امر با قرارگیری رنگ آبی در پوسته داخلی به صورت ضمنی محقق گردید. استفاده از آجر لعابی آبی رنگ در کف تراس های اتاق های مجاور نورگیر و کف نورگیر نیز به امتداد و گسترش این مصالح در کل کالبد داخل و خارج بنا اشاره دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

×

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما. 

پروفایل شخصی

علاقه‌مندی‌ها

فیلتر پروژه‌ها

مقاله‌ها

خانه

ورود

علاقه‌مندی‌ها

فیلتر پروژه‌ها

مقاله‌ها

خانه