Search
Close this search box.
Search

خانه مادر | سپیده علمی

خانه مادر | سپیده علمی
موقعیت: ایران، کرج
معمار: سپیده علمی
تیم طراحی: سالار کشاورز، مهسا احدی
مساحت: ۱۸۰ متر مربع
عکس: استودیو دید
سال: ۱۳۹۵

این پروژه در مرکز شهر کرج در منطقه ای مسکونی واقع شده است. محله ای که دارای کوچه های باریک بوده و خانه های قدیمی آن با سرعت چشمگیری در حال تخریب و به آپارتمان های مسکونی با متراژ بالا و مشرف به یکدیگر به تبدیل می شوند. پروژه ی خانه ی مادر (سرو بانو) که پیش از بازسازی یکپارچه بود، می بایست در دو لایه تعریف می شد. همچنین لایه فوقانی می بایست به اندازه ی کافی برای فرزندان و نوه ها مستقل می بود. یکی از چالش های اصلی طراحان در طی طراحی این پروژه، نیاز به ایجاد ساختاری بود که به دوگانگی ایدئولوژی نسل ها پاسخگو باشد.

اولین قدم در راستای مستقل بودن حذف سطوح پلکان ارتباطی فضای داخلی و جای گذاری آن در در حیاط به منظور تأکید بیش تر، به طوری که در تعریف استقلال دو لایه، هم از داخل حیاط و هم از فضای کوچه، به عنوان یک فضای متوسط شناخته شود. پله ها به عنوان یک پلتفرم جهت تعامل افراد عمل می کنند، به ویژه در روزهایی که رویداد های مذهبی وجود دارد. با افزودن یک لایه به نما، طراحان سعی کردند تا مشکل اشراف بودن بر سایر آپارتمان ها و نور را کنترل کنند و یک رواق با کیفیت فضای مطلوب برای هر دو لایه ی خانه فراهم آوردند.

برای پناهگاه ها و نمای بیرونی پله ها، طراحان از شیشه ی فیروزه ای با طیفی از روشن به تیره استفاده نمودند تا در طول ساعات مختلف سایه داشته باشند و از طرفی دیگر یادآور نقش وقایع خانه در سطح محلی باشند. باغچه ی موجود در حیاط جهت ایجاد فضای بیش تر برای رویدادها برداشته شد و باغچه هایی با ابعاد کوچکتر در میان ستون های ایوان قرار داده شد تا بدین صورت بتوانند بواسطه ی درختان و گیاهان، میزان نور عبوری و به علاوه دید به فضای داخلی را کنترل کنند. علاوه بر این می توان گفت باغچه ها نقشی مهم و اساسی در معرفی شخصیت خانه داشتند.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

خانه شماره 7 | دفتر معماری آینه

خانه شماره ۷ | دفتر معماری آینه موقعیت: ایران ، اصفهان ، نجف آباد معماران: علی دهقانی، علی سلطانی، عاطفه کرباسی مساحت زمین: ۶۰۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۵۵۲ مترمربع سال:۱۳۸۹-۱۳۹۱ نوع: مسکونی کارفرما: مهدی صالحی، الهه ابراهیم عکس: فرشید نصرآبادی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم

ادامه مطلب »

ویلای برادران والفی | مرتضی زرکلامی

ویلای برادران والفی | مرتضی زرکلامی موقعیت: ایران، چالوس ، شهرک رسمی توریستی‌‌ـ‌تفریحی نمک‌آبرود، شهرک پزشکان و مهندسین ، محله‌ی هشت معمار: مرتضی زرکلامی همکاران اجرا: مهدی زرکلامی و حمید والفی همکاران مکانیک و برق: حسین انگورج تقوی و همکاران همکاران سازه: محمود مرادی و همکاران، نماینده ی کوبیاکس در غرب

ادامه مطلب »
کریستال 40 جامعه معماران ایران

کریستال 40 | دفتر معماری اصفهان مهراز

کریستال 40، دفتر معماری اصفهان مهراز موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان محتشم کاشانی معمار مسئول: سمیرا خادم القرآنی تیم طراحی: سمیرا خادم القرآنی، وحید کاظمیان مساحت زیربنا: 902 مترمربع عکس: امیر کیان ارثی،  سمیرا خادم القرآنی کارفرما: دکتر امینی همکاران: محمد باقری زفره، فرهاد ریاحی دهکردی، امید کوهی اصفهانی اتمام پروژه:

ادامه مطلب »

ساختمان تجاری_مسکونی مرز | دفتر معماری هرم

ساختمان تجاری_مسکونی مرز | دفتر معماران هرم موقعیت: ایران، کردستان، بانه معماران: مرتضی علی نیا مقدم، حمید بابایی، هیوا ابن عباس کارفرما: آقای عیوب فتاحی پیمانکار : هیوا ابن عباس، ناصر شعبانی مساحت سایت: ۵۰۲ مترمربع مساحت بنا: ۱۶۰۵ متر مربع تیم طراحی: بهاره شیسی، مرضیه گلشاهی، فاطمه اسدسلیمانی، اندیشه

ادامه مطلب »

آپارتمان مسکونی چیذری | مهندسان معمار بن سار

آپارتمان مسکونی چیذری | مهندسان معمار بن سار موقعیت: ایران، تهران معمار : محمد مجیدی کارفرما: رامتین معیری سازه (طراحی، اجرا) : کوروش اطاعتی مشاور طراحی داخلی : دفتر طراحی معماری داخلی باغ ایرانی، مهسا مجیدی، انوشه محمدی تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : امیر آزمایش تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) :

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.