Search
Close this search box.
Search

خانه ای در ماسوله | دفتر معماری ایوان

خانه ای در ماسوله | دفتر معماری ایوان
موقعیت : ایران ، ماسوله
معمار : امیر افغان حاجی عباسی
کارفرما: عقیل یوسفی کما
نظارت : استودیو معماری ایوان
تیم اجرایی (مدیر، همکاران) : بتول یوسفی کما
تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : ایمان شمشمادی
تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) : ایمان شمشمادی
ارائه : شهرزاد ادیبی، فاطمه محمودیار
عکس: استودیو دید
تیم طراحی: آرش حسین زاده، ایلا کبگانی، عطیه کشاورز
سال : 1396
کاربری : مسکونی
مساحت پروژه : 324 مترمربع

ایده و توسعه طراحی:

شکل کلی ساختمان و پوسته بیرونی به صورت عین به عین بر اساس عکس موجود در میراث فرهنگی از بنای تخریب شده در محل پروژه بازسازی شده. فضای داخلی در تضاد با پوسته خارجی، برای استفاده یک خانواده مدرن و با توجه به نیازهای آن ها طراحی شده است. در طراحی داخلی، الگوی سکونت در خانه های قدیمی ماسوله، مورد بررسی قرار گرفت.

خانه های ماسوله اغلب از یک ضلع بازشو دارند و بازشوهای طبقه همکف به دلیل مشرف بودن به معبر عمومی خیلی محدود و به صورت روزنه هایی در ارتفاعی بالاتر از سطح دید قرار گرفته اند. برای رساندن نور طبیعی به عمق ساختمان، اتاق های پشتی، دیواری تمام پنجره ای دارند.ضمن اینکه اتاق ها برخلاف خانه های جدید، کاربری مشخصی مثل اتاق خواب، پذیرایی و … ندارند و هر اتاق بر اساس مقیاس، و بسته به فصول سرد و گرم و تعداد استفاده کنندگان، کاربری می گیرد.

با الهام از این الگو، پلان به شش قسمت غیر مساوی تقسیم شده و به غیر از فضای سرویس ها، اتاق ها به صورت تو در تو به هم راه دارند. بین بعضی از اتاق ها دیوار متحرک شیشه ای قرار گرفته و بر حسب نیاز ، فضا می تواند یکپارچه شده یا به تعدادی اتاق مستقل تبدیل شود.

این پروژه تجربه جدیدی در بازسازی خانه های روستایی با ارزش تاریخی محسوب می شود و می تواند مشوقی برای حضور بیشتر و حتی دائمی اهالی به شهر مهاجرت کرده باشد.
سازه ساختمان بر اساس الگوی ساخت و ساز رایج در ماسوله اجرا شده. طبقه همکف، دیوار باربر سنگی و طبقات اول و دوم دیوار باربر آجری دارد، که با شناژهای افقی بتنی تقویت شده اند و سازه سقف، تیرپوش است. تیر اصلی تنه درخت (در محل به آن جِری یِن گفته می شود.) و تیرچه ها، تخته های ضخیم است.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
ویلای خطی جامعه معماران ایران

ویلای خطی | آرتور امید آذری، جعفر لطف الهی

ویلای خطی ، آرتور امید آذری ، جعفر لطف اللهی موقعیت: ایران، کرج، طالقان معمار مسئول: آرتور امید آذری، جعفر لطف الهی تیم طراحی: محسن قناد پور، کیمیا خوراکچی، شادی خاکباز، شیما شجاعی، حسین قناعت پیشه مساحت کل پروژه: ۳۵۹۰ مترمربع اتمام پروژه:  ۱۳۹۶ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات،

ادامه مطلب »

ویلای سفید | پدرام ایزدی بروجنی

ویلای سفید | پدرام ایزدی بروجنیموقعیت: ایران، اصفهان، نجف‌آباد معمار: پدرام ایزدی بروجنیکارفرما: بهمن برخوردارنظارت : پدرام ایزدی بروجنیتیم اجرایی (مدیر، همکاران) : پدرام ایزدی بروجنیسازه (طراحی، اجرا) : مهدی باباییارائه : استودیو ادعکس : علی گرجیانتیم طراحی : پریا ایزدیجوایز:سیزدهمین جایزه معماری و معماری داخلی ایران (تقدیر شده)سال : 1398 کاربری

ادامه مطلب »

ویلای حیات | استودیو معماری بی مرز

ویلای حیات | استودیو معماری بی مرز موقعیت: ایران، مازندران ، نور معماران: علی جهانیان، آزیتا نیک پی مساحت: ۲۵۰ مترمربع طراحی و دکوراسیون داخلی: علی جهانیان، آزیتا نیک پی اجرای پروژه: علی جهانیان، ناصر جهانگیر طراحی سازه: صدرالله تورانی اجرای سازه: نیک سازان هوشمندسازی: هوشمندسازان طبرستان نور مشاور گرافیک:

ادامه مطلب »
تهران

دفاتر معماری تهران

معماری معاصر تهران
تهران به عنوان پایتخت و یکی از شهرهای پیشتاز در زمینه معماری، همواره جزء برترین شهرها بوده است. وجود دفاتر معماری خوب متعدد در این شهر و داشتن دانشگاه های معماری ممتاز در سطح کشور از دلایل مهم شاخص بودن معماری معاصر تهران در سطح ملی و بین المللی می‌باشد. در این صفحه سعی شده است به معرفی مختصر و معدود دفاتر شاخص معماری تهران پرداخته شود. همانگونه که ذکر گردید به دلیل بالا بودن تعداد دفاتر خوب معماری در تهران، قصور ما در معرفی تمامی دفاتر را بپذیرید.

ادامه مطلب »
مهرداد ایروانیان جامعه معماران ایران ایزوآرک

مهرداد ایروانیان

مهرداد ایروانیان بی شک از تاثیر گذارترین معماران حال حاضر ایران می‌باشد. وی که متولد 1366 در شهر شیراز می‌باشد، به دلیل برخی مشکلات تنفسی در دوران کودکی و نوجوانی مجبور به تحصیل در منزل شد و این امر سبب گشت تا وی در شانزده سالگی مدرک دیپلم خود را اخذ نماید.
پس از آن ایروانیان برای تحصیل در رشته هایی چون مهندسی مکانیک و طراحی صنعتی عازم ایالات متحده آمریکا شد و چندی پس از ورود به امریکا به صورتی اتفاقی در بک کنسرت موسیقی با چند دانشجوی معماری آشنا شد و پس از صحبت کردن با آنها متوجه شد که رشته‌ی مورد نظر او که سال‌ها به دنبال آن میگشته، معماری بوده است. این اتفاق باعث میشود تا مهرداد ایروانیان جهت پذیرش در رشته ی معماری دانشگاه یو اس ال اقدام نماید.

ادامه مطلب »

مجموعه مسکونی خواب آرام | گروه طراحی فضا،رویداد،شهر

مجموعه مسکونی خواب آرام | گروه طراحی فضا،رویداد،شهر موقعیت: ایران ، اصفهان معماران : محمد عرب، مینا معین‌الدینی، الهه حاج‌دایی کارفرما: ابراهیم محسنی و شرکاء نظارت : حمید حمیدی، غلامرضا سالکی فرد تیم اجرایی (مدیر، همکاران) : ابراهیم محسنی، گروه سازه گستر هماگران سازه (طراحی، اجرا) : امیرالله دادیان تأسیسات

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.