نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
- مینا کشانی همدانی 1
- حسن سجادزاده 2
- محمد سعید ایزدی 3
1 پژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2 دانشیار گروه شهرسازی، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
3 استادیار گروه شهرسازی، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
باغ نظر (ماهنامه)
دوره 18، شماره 99
شهریور 1400
صفحه 104-91
بیان مسئله: امروزه شاهد گسترش مالها و مگامالها و مراکز خرید بزرگی هستیم که علیرغم هزینههای هنگفتی که ساخت این دست فضاها به شهر تحمیل میکند، در بسیاری موارد به دلیل شرایط اجتماعی، فرهنگی و… عملاً در جذب مخاطب موفق نبوده و از رونق چندانی برخوردار نیست. این در حالی است که بررسی کیفیت محیطی ناشی از وجود خردهفروشی موقت در فضاهای شهری و بهخصوص فضای پیاده، پدیدهای است که امروزه از منظر اقتصادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی زیادی قرار گرفته است.
هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر، تحلیل و ارزیابی استقرار خردهفروشیهای موقت از نگاه ذینفعان و ذینفوذان در تغییرات کیفیت محیطی محورهای پیاده شهری است.
روش پژوهش: این پژوهش با رویکردی کیفی و با بهرهگیری از نظریة زمینهای انجام شده است. بر این اساس، با استفاده از تکنیک مشاهدة مستمر و با انجام 47 مصاحبة عمیق و نیمهساختاریافته با کاربران، رهگذران، کسبة دائمی خیابان، شاغلین خردهفروشی موقت، متخصصان و مدیران شهری در یکی از پیادهراههای شهری معروف در شهر تاریخی اصفهان در ایران، مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری، بازگردآوری شده و از بطن آنها مقولاتی استخراج گردید.
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه 33 کد محوری و هفت مقولة هستهای در مطالعة خردهفروشی در قالب الگوی نظری بر مبنای نظریة گراندد تئوری ارائه کرده است. نتایج پژوهش به هفت مقولة هستهای در قالب شبکة مضامین شامل تعاملات اجتماعی، سنخیت فعالیتی، تحرک اقتصادی خردمقیاس، ادراکات چندلایه، ترکیب بصری موزون، تناسب زیستمحیطی و کنترل هدفمند در بررسی نقش خردهفروشی موقت در کیفیت فضاها و پیادهراههای شهری تأکید میکند.
Explaining the Role of Temporary Retail Shops in the Environmental Quality of Urban Walkways
نویسندگان [English]
- Mina Kashani Hamedani 1
- Hasan Sajadzadeh 2
- Mohammad Saeid Izadi 3
Problem statement: Malls, megamalls and large shopping centers are continuously expanding and a lot of people visit these spaces everyday but despite the huge costs the construction of such spaces imposes on the city, they cannot fulfill attracting the people and do not have much prosperity due to many reasons such as social and cultural conditions. Environmental studying of temporary retail shops in urban spaces, especially walkways, is nowadays discussed and studied extensively from the socioeconomic viewpoint.
Research objective: The study aims to analyze and assess the role of establishing temporary retail shops and informal markets from the viewpoint of the beneficiary and influential groups in the changes of environmental quality in urban walkways.
Research method: This research was conducted with a qualitative approach, relying on the grounded theory methodology. The initial data were collected through continuous observation and 47 in-depth and semi-structured interviews with pedestrians, permanently-stationed shopkeepers, retailers, urban experts and managers. The interviewees commuted or did business in one of the famous walkways in the historical city of Isfahan in Iran. Then, a number of categories were extracted from the data by coding and recollecting.
Conclusion: The results highlighted seven axial codes and seven core categories for assessing retail shops within the framework of the grounded theory. The seven core categories in the assessment of the quality of urban spaces and walkways as the thematic network are social interactions, activity conformity, microscale economic mobility, multilayered perceptions, balanced visual composition, environmental suitability and targeted control.
تبیین نقش خردهفروشیهای موقت در کیفیت محیطی پیادهراههای شهری اصل مقاله 617.82 k
صاحب امتیاز: پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
مدیر مسئول: دکتر سید امیر منصوری
سردبیر: دکتر احمد پوراحمد
دوره انتشار: ماهنامه
شاپا چاپی: 1735-9635
شاپا الکترونیکی: 2251-7197